trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Haperend ventiel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 22:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Haperend ventiel
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:07 

Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe yamaha 4335 gekocht, die heeft Monel-ventielen. Over de klank en het speelgemak ben ik heel tevreden, zeker voor z'n prijs.
Nu ondervind ik af en toe een kleine hapering (in het terug naar boven komen) van het derde ventiel. Overvloedig smeren helpt niet.
Mijn vraag: ligt dit aan de beschermende laag die van een nieuw ventiel moet slijten of moet ik snel terug naar de winkel?

Met vriendelijke groeten,
Arrrne.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:11 

Bij een nieuw instrument kan er nog wat slijpsel in het ventielhuis zitten. Dus de eerste weken regelmatig met lauw water schoonmaken. Als ie daarna nog hapert kan het wel aan iets anders liggen. Kijk even of plastic geleidertje geen scherpe kantjes heeft.

Ook kan het liggen aan hoe je het ventiel indrukt, druk je hem niet te schuin in ?

Er zit trouwens geen extra beschermende laag op een ventiel.

Profiel  

Berichttitel: slijtlaag
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:22 

Bij Adams hebben ze me zaterdag nochtans verteld dat er op elk nieuw ventiel een minuscuul laagje ligt dat er na een maand of twee af gaat.
Dat was omdat ik vroeg hoe je een trompet 'inspeelt'. In een andere zaak hadden ze mij namelijk verteld dat het 'roderen' van een trompet heel belangrijk is en goed moet opgevolgd worden (en dat omdat ik zei dat ze bij Adams een scherpere prijs hadden)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:37 

Dat lijkt mij een raar verhaal omdat elk ventiel voordat jij het koopt al erg wordt "ingesleten" zodat ie perfect loopt. Daarvan kan nog wat slijpsel in het ventiel zitten. Dat ziet er als een zwart residu uit en verzamelt zich onderin de ventieldop. Dus die moet je ook goed schoonmaken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 14:55 

Ok.
Bedankt voor de tips!
Ik begin aan de schoonmaak...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 20:23 

Jaren geleden speelde ik nog op een Getzen Eterna van de vereniging! Van het begin af aan heb ik bij deze trompet problemen gehad met de ventielen! Ze bleven constant hangen, wat ik ook deed!
Het ergst was een keer tijdens een concert: alles ging goed tot ik een solo moest spelen! Midden in de solo bleef ineens m'n derde ventiel hangen! :twisted:
Dan ga je dus echt door de grond! :oops: :oops: :oops:

Trompet-smurf heeft daarna ook nog op deze trompet gespeeld en ik meen dat hij ooit hetzelfde probleem heeft gehad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 20:56 
Moderator

wat ik wel eens bij mijn eerste Hub van Laar deed was een heel kleine beetje jif gebruiken, en dan voorzichtig in het ventielhuis, schoon maken, jif schuurt wel, maar krast niet.dat hielp prima. Alleen is dan de grootste voorzichtigheid geboden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2004 22:01 

idd trompet-smurf heeft ook op dat barrel mogen spelen. precies hetzelfde probleem gehad en na btje zeuren een nieuwe van de vereniging gekregen. en 3 keer raden wat er met de trompet is gebeurt. die werd zo door gegeven naar de volgende trompetist die nu regelmatig hetzelfde probleem heeft.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur