trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De quadrofoon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 10:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De quadrofoon
BerichtGeplaatst: 03 apr 2023 08:04 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
In 2015 heb ik het rapport "De quadrofoon" geschreven. Bij dit nieuwe blaasinstrument wordt het derde ventiel vervangen door twee ventielen die net als ventiel 1 en 2, een hele en een halve toon verlagen. Er wordt een nieuwe ventielconstructie toegepast met rechthoekige kunststof ventielen. De ventielconstructie wordt gegeven in figuur 2. Dit instrument is voor de lage tonen veel zuiverder dan een drieventiels instrument wat blijkt uit de uitgevoerde berekeningen en uit figuur 1.

Ventiel 3 en 4 worden bediend met de wijsvinger en de middelvinger van de linker hand. Op zich heeft dit een ergonomisch voordeel omdat de wijsvinger en de middelvinger heel gemakkelijk onafhankelijk van elkaar bewegen. Het heeft echter als nadeel dat men voor de lage tonen een andere speeltechniek moet aanleren als men al aan een normaal drieventiels instrument gewend is.

Aan het rapport werd een nieuw hoofdstuk 6 toegevoegd getiteld: "Vier elektrisch bekrachtigde ventielen en drie toetsen". Elk ventiel wordt nu bekrachtigd door een kleine elektromotor. Er zijn nu weer gewoon drie toetsen en een klein computertje regelt dat de juiste ventielcombinaties gebruikt worden voor de normale vingerzettingen waardoor de speeltechniek nu hetzelfde is als van een normaal drieventiels instrument.

De slag die men moet maken wordt echter verkleind van ongeveer 15 mm naar ongeveer 1 mm waardoor men veel sneller kan spelen. Deze modificatie lijkt op de overgang van een klassieke mechanische typemachine naar een modern toetsenbord. Het rapport is te bekijken op mijn website: https://www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy".


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De quadrofoon
BerichtGeplaatst: 23 jul 2023 12:41 
Offline

Geregistreerd: 22 jul 2023 08:57
Berichten: 1
Ik moet toegeven dat je mijn post uit 2015 nog herinnert

_________________
De aantrekkelijke Car For Sale Simulator 2023 Mobile-game wanneer u uw bedrijf ervaart, is nu veilig en gratis beschikbaar op de Getmodnow-website, dus u kunt erop vertrouwen


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.