trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 18 feb 2023 13:36 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Aan mijn notitie: "De rechte schuiftrompet in Bes" van 22-4-2019 werd een nieuw hoofdstuk 4 toegevoegd. De titel van dit hoofdstuk is: "Alternatief; de rechte piccolo schuiftrompet in Bes". Dit instrument wordt een stuk korter en lichter dan de versie in C zoals die in de eerdere hoofdstukken beschreven wordt. Indien deze piccolo versie voorzien zou worden van een kwintventiel, ligt het lage bereik zelfs nog een stuk lager dan dat van een normale Bes trompet. De notitie is te kopiëren van mijn website: http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy".

Ik werd geïnspireerd om nog eens na te denken over manieren om chromatisch omlaag te gaan naar de grondtoon en lager door een filmpje op YouTube over een nieuw euphonium van Adams met een extra 5e ventiel dat een grote terts verlaagt. Dit filmpje heet: "The Adams 5-valve Non-compensating euphonium". link: http://www.youtube.com/watch?v=8JMCsr4_RQQ


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 15:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Je noemt Adams in je post. Zou het nu niet leuk zijn om hun te benaderen met je notities en een prototype te laten bouwen?
Mark Geelen, zit in het centrale deel van Nederland. Heeft misschien wat minder tijd, maar kan je misschien ook ter wille zijn.
Notities zijn leuk, praktijk is beter.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 20 feb 2023 20:36 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik heb gekeken of er op de website van Adams meer over hun nieuwe 5-ventiels euphonium te vinden is maar daar niets gevonden. Toen heb ik hen een e-mail gestuurd en dat doorgegeven. Ik heb in deze e-mail ook verwezen naar mijn notitie over de rechte schuiftrompet maar het is carnaval en ik heb alleen nog maar een door de computer gegenereerde reactie gehad. Ik verwacht ook niet echt dat ze er belangstelling voor hebben. Ik vind het gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken.

Inmiddels heb ik wel in detail naar hun nieuwe 5-ventiels euphonium gekeken en uitgezocht welke vingerzettingen nodig zijn om van de grondtoon naar de lage Fis te komen. Voor elke toon blijkt er een vingerzetting te zijn met een tamelijk kleine afwijking van de gelijkzwevende stemming. Mijn conclusie is dan ook dat het een slim en goed ontwerp is. Het is veel minder complex en daardoor veel goedkoper dan compensatie van het kwartventiel. Daarbij heeft het ook nog een aantal extra voordelen die in het filmpje ook genoemd worden zoals lichtere ventielen, minder weerstand en de mogelijkheid om in het middengebied snelle wisselingen te maken die met de normale ventielen lastig zijn. Ik heb het vandaag allemaal opgeschreven in een notitie die ik aan Adams ga doorgeven als ik het allemaal nog een keer gecontroleerd heb. Ik ben benieuwd of ze het met mijn berekeningen eens zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 08:27 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Mijn notitie: "Het 5-ventiels euphonium van Adams" is gratis te kopiëren van mijn website: https://www.kdwindturbines.nl onder het menu "No wind energy". Ik heb Adams een e-mail gestuurd over het beschikbaar zijn van deze notitie. De notitie eindigt met de zin: "Ik vind dan ook dat Adams met dit idee van een extra vijfde ventiel dat een grote terts verlaagt, een aanzienlijke bijdrage geleverd heeft aan de ontwikkeling van het euphonium".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 11:17 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Natuurlijk is het een goed en slim ontwerp van Adams.
Die ontwikkeling kost bakken met geld. En dat moet worden terugbetaald. Middels verkopen. Daar gaat niet alleen het ontwerp aan vooraf, maar ook een financieel onderzoek. Of het lonend gaat zijn. Anders gaat zo'n bedrijf zich er echt niet aan wagen.

Je kunt mailen wat je wil. Beter is het om in je auto te stappen en erheen te rijden. Een mail komt binnen bij een andere afdeling.
Maar erheen gaan, en rechtstreeks met Miel praten, is veel zinniger. Heb je gelijk antwoord en kun je met een antwoord weer naar huis.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 21 feb 2023 12:34 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik zou het niet waarderen als er mensen bij mij langs zouden komen zonder eerst gemaild of gebeld te hebben of dat wel gelegen kwam. Ik heb de e-mail gericht aan Emile en ik zie wel of hij reageert of niet. Dat maakt me ook niet zo veel uit. Ik wilde gewoon zelf weten of de combinatie van een ventiel dat een kwart verlaagt en een ventiel dat een grote terts verlaagt een bruikbare oplossing geeft en dat blijkt zo te zijn. Ik heb zelf ooit gekeken naar de Basbugel die een kwintventiel heeft en daarbij krijg je toch twee tonen die behoorlijk wat te hoog zijn. Ik had niet verwacht dat het met een kwartventiel en een grote-terts-ventiel zo goed uit zou pakken. Omdat ze al een instrument bouwen met een niet gecompenseerd kwartventiel, is het toevoegen van een grote-terts-ventiel nu ook weer niet zo'n ingewikkelde modificatie.

Ik vraag me trouwens wel af wat je nu aan een instrument hebt met alleen een niet gecompenseerd kwartventiel. Als je dit combineert met één van de andere ventielen dan geeft 2 + 4 een F die al bijna een halve, halve toon te hoog is. Andere ventielcombinaties zijn extreem veel te hoog als je de normale vingerzettingen gebruikt. Op dat instrument van Adams zit ook geen trigger waar je nog wat mee kunt compenseren. Met alleen een kwartventiel kun je het gat tussen de grondtoon en de lage Ges dan ook niet overbruggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte piccolo schuiftrompet in Bes
BerichtGeplaatst: 22 feb 2023 09:11 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Als een bespeler iets wil, dat nog niet bestaat, kan hij een bouwer benaderen om het voor hem te maken. Is duur. Maar soms leidt het tot iets dat in massaproductie mee kan.
Soms bedenkt en ontwikkelt een bouwer zelf iets, en gaat aan de hand van prototypes en de ervaringen van spelers kijken of het werkt. En of er aanpassingen nodig zijn.
En dat is het hele ding. Jij bedenkt een heleboel dingen, maar uiteindelijk is het zaak dat er uit de praktijk vraag naar is of vraag naar gecreëerd kan worden.
Want de praktijk is hetgene dat telt.
Is het bruikbaar?
Je bent alleen maar met de theoretische kant bezig, zonder dat je ooit maar 1 enkele stap in de praktijk zet.
En dat werkt niet. Want hier op een forum, kunnen mensen je melden uit de praktijk dat de vraag naar de opbrengst in praktijk van jouw berekeningen niet speelt.
Dus moet je overgaan tot andere vormen van overtuigen: praktijk.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.