trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 03:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 22 sep 2022 14:37 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2022 14:02
Berichten: 8
Misschien geeft mijn vraag het al aan: ik ben geen 'trompetdeskundige', misschien zelfs een naïeve nitwit. Vandaar ook dat ik jullie, experts, om advies vraag.

Ik heb onlangs een tweedehands Schilke B3 gekocht voor 750 euri. Ik dacht: goed instrument, goede prijs. Daar kan ik geen buil aan vallen.
Dus heb ik hem - ja, ik weet het, niet zo verstandig - op laten sturen, zonder hem uitgeprobeerd te hebben.
Het geluid valt me erg tegen. Ik ken de termen niet precies, maar ik krijg het gevoel alsof ik met dit instrument het best in een blaaskapel kan plaatsnemen en dan er een stadion met 30.000 mensen mee kan vermaken. Geen nuance. Geen subtiliteit, geen warme klank.
Natuurlijk zal het ook met mijn eigen blaaskwaliteiten te maken hebben, maar klopt het dat een Schilke B3 vooral geschikt is om er veel geluid mee te maken? Geschikt voor een bigband bijvoorbeeld? En is 750 euri voor een tweedehands Schilke B3 een redelijke prijs?

Ik wil tzt graag in een jazzensemble gaan spelen. Wat voor een merk/instrument is daar meer voor geschikt? Dank voor jullie tips.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 22 sep 2022 19:55 
Offline

Geregistreerd: 28 jan 2010 21:41
Berichten: 22
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik ben geen Schilke deskundige, maar de B3 is een large bore trompet. Hij wordt omschreven als bright van toon, geschikt voor Lead en Commercial playing.

Ligt eraan hoe de conditie is, maar 750 euro voor een goede tweedehands professionele trompet is een faire prijs.

Misschien kan iemand anders van het forum die een B3 bespeelt er meer over zeggen.

_________________
Bach Strad. Sterling Silver Plus (1998)
Kanstul WB (2003)
Getzen Eterna Severinsen (1969)

Giardinelli 10C / Giardinelli 10S


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 23 sep 2022 08:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Als je €750 uitgeeft aan iets waar je ontevreden over bent, kan dat voor jou voelen als een kat in een zak kopen. Maar dat wil niet zeggen dat de trompet slecht is of zijn geld niet waard is. Dat een Schilke B3 een goed instrument is, zal niet iedereen beamen. Maar dat geldt ook voor een Bach 37 of een Van Laar B7 of welk merk en type dan ook.

Naast de trompet zijn er meer factoren die ervoor zorgen dat je het geluid maakt dat je maakt. Techniek, mondstuk, etc..

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 23 sep 2022 19:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Als ik een nieuwe -andere- toeter koop haal ik 'm altijd eerst effe door de Googlemachine
Hoewel de meningen van de anderen niet altijd even veel hout snijden geven ze meestal toch wel een soort van beeld van het instrument.
Effe kijken wat Schilke B3 voor een toeter is: https://www.schilkemusic.com/bb-trumpet ... series/b3/

Grote boring, kleine beker, een uitgebalanceerd klinkend principe maar niet echt het recept voor een 'warm' klinkende toeter voor jazz ballads maar het kàn verkeren: de Getzen mod. Severinsen Large Bore zou je zomaar ook zo kunnen omschrijven maar daar kon Doc Severinsen toch aardig mee uit de voeten, sterker nog, die blijkt zo'n soort toeter te hebben gebruikt voor zowel sky-high lead werk als voor soepel solo werk. Dat hij een ML boring instrument gebruikte doet er niet zo veel toe; de boring van 'n instrument heeft geen invloed op de klank die dat instrument genereerd, da's meer een dingetje van de vorm (taper) van de beker in combinatie van 't gebruikte mondstuk + natuurlijk de skills van de bespeler van 't instrument, laatstgenoemde is eigenlijk doorslaggevend...

750 euro voor een Schilke B3 in -naar ik aanneem- goede technische conditie is natuurlijk te geef, ik zou werkelijk geen moment twijfelen als ik daar tegenaan zou lopen; mocht ie na enige tijd toch niet bevallen kan je 'n instrument van die klasse zondermeer voor minstens 't zelfde weer van de hand doen. En eigenlijk is 't zonde om zo'n toeter gelijk te verkopen na je eerste teleurstelling, ik zou 'm zeker een kans geven, lekker op gaan studeren gaan, meenemen naar de repetities: voor mij altijd een doorslaggevende ervaring: Doet ie 't of doet ie 't niet?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2022 17:04 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 210
Vraag aan ts, wat voor trompet speelde je voor die B3? Als het pakweg een YTR4335 was, kan ik me voorstellen dat je je op een B3 niet direct thuis voelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 30 sep 2022 19:42 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2022 14:02
Berichten: 8
Dank voor jullie reacties, Podenko, The Joker, Theo van Kampen en Heinz.
Ik heb weer wat geleerd en neem jullie tips ter harte.
De trompet staat nog op Marktplaats: m1873457350
In heel goede staat vind ik hem niet; vandaar ook de prijs.
Natuurlijk ga ik hem nog bespelen, maar neig ernaar om hem weer te verkopen.
(De pinkhaak, die ontbrak, zit er weer op.) Vooral omdat ik niet in grote orkesten ga spelen en (voorlopig) nog geen lead trompettist ben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 01 okt 2022 06:23 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 210
Oh grappig, die trompet heb ik marktplaats ook voorbij zien komen.

Maar kunt u nog zeggen op wat voor trompet u voor de B3 speelde?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Aanschaf tweedehands Schilke B3: Kat in de zak?
BerichtGeplaatst: 01 okt 2022 18:28 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 08 okt 2022 20:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.