trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha of VB?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 20:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 06 sep 2022 17:15 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2019 14:39
Berichten: 14
Woonplaats: Tiel
Ik speel nu een aantal jaren op een VB 180-37 met een mondstuk A&S 6C.(een verademing na de Tilz 1,5 C , op advies van Theo van Kampen)
Omdat ik alleen zangpartijen met orginele CD's meespeel kan ik het wel lead noemen omdat ik altijd in the picture sta. Ik ben de Nach gaan spelen na een Getzen. Ondanks voldoende ademsteun is de C boven de balk het hoogst haalbare. Het liefst zou ik een trompet hebben die iets makkelijker in het hoge register speelt. Zelf zit ik te denken aan een Yamaha 6310 of 8310. Wie heeft er tips?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2022 06:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Ronneketiel schreef:
... Omdat ik alleen zangpartijen met orginele CD's meespeel kan ik het wel lead noemen ...


Ik denk dat jij "lead" verward met "lied".
Deze twee hebben weinig met elkaar te maken vwb trompetpartijen.

Als ik jouw beschrijving lees over jouw taak op het podium denk ik meer dat jij een solist bent. Ik denk dat jouw Bach prima past bij jouw "functie", ik zou iig niet naar een lead trompet gaan zoeken. Die Yamaha's zijn overigens ook all-round, net als jouw Bach. Op verschillende fora's lees ik dat de 8310 een verbetering is tov de 6310.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2022 09:55 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dit verhaal bevat in de vraag en antwoord zóveel nuances, dat ik haast niet weet waar ik moet beginnen.
Mondstuk keuze. Instrumentkeuze. Fysieke uitdagingen, maar ook muzikale uitdagingen. (Lees de bijdrage van Erik Veldkamp hierover maar eens).
Hoogte wordt eigenlijk amper makkelijker door instrument of mondstukkeuze.
Het kan helpen, maar uiteindelijk is het de man achter de machine. En die moet een goed idee hebben over wat de muziek verlangt aan materiaal maar ook inzet van de muzikant.

Dat gezegd hebbende, is het een kwestie van gaan stoeien met die 3 componenten. Materiaal, fysiek en muziek.
Yamaha makkelijker als een Bach? Persoonlijk vind ik van niet. Niet kiezende uit die 2.
Verruim dan je eigen zoekopdracht. Een commercial 190 van Bach is eigenlijk veelzijdiger dan de 37.
Maar een goeie 37 ( de gewezen van Theo v Kampen) is een waanzinnig fijn ding.
En een 6c? Nooit op gespeeld. Kan me niet voorstellen dat dat een fijn ding is, maar wederom persoonlijk.
Ga naar Adams, en ga klieren met de enorme hoeveelheid toeters die daar zijn. Je zou jezelf nog verbazen waar je mee thuiskomt. En neem een setje extra oren mee.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2022 18:18 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik heb een Yam 6310 die ik best zou willen ruilen voor een Bach 37. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 08:22 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2019 14:39
Berichten: 14
Woonplaats: Tiel
Bedankt voor de reacties. Mondstuk is misschien nog wel een dingetje om eens goed op te pakken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 08:23 
Offline

Geregistreerd: 01 feb 2019 14:39
Berichten: 14
Woonplaats: Tiel
Adams is niet dichtbij, maar om een middagje in te plannen wel goed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2022 10:08 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Tiel Ittervoort. 1,5 uur. 1 uur 3 kwartier. Maak er idd een leuke dag van. Je kunt in het bijgelegen thorn heerlijk friet met zuurvlees knagen. Of een waanzinnige pizza.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha of VB?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2022 21:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Ronneketiel schreef:
Het liefst zou ik een trompet hebben die iets makkelijker in het hoge register speelt. Zelf zit ik te denken aan een Yamaha 6310 of 8310. Wie heeft er tips?


Yamaha 6310 en 8310 trompetten hebben een behoorlijk grote beker die geïnspireerd is op de Bach 72 beker. Die heeft een zgn. fast taper, die loopt wat meer conisch uit dat de 37 beker van Vincent Bach, die op zijn beurt een slow taper vorm heeft. Hier kan je er 't een en ander over lezen: https://www.trumpetherald.com/forum/vie ... ?p=1077900

Er zijn trompettisten die goed overweg kunnen met trompetten met een 72 beker, trompetten zoals de B&S MBX (model 1), Yamaha Z trompetten, Vincent Bach 180-72, Straub SLAX, Schilke B1 etc. etc. en 't moet gezegd worden, die klinken allemaal heel mooi, lekker warm, alleen gaat dat wel ten koste van projectie en feedback.
Kijk, als je een beul van een trompettist bent zal 't je allemaal worst wezen, dan kan je zelfs op een tuinslang met 'n trechter erop excelleren maar als je dat niet bent kan je beter op zoek gaan naar een toeter die een sound afgeeft die overeen komt met de sound die jij in je hoofd hebt: hoe minder energie je hoeft te besteden aan 't genereren van die sound des te makkelijker zal de trompet spelen.
Dat is onder andere de reden dat ik mijn Straub SLAX en Yamaha 6310 en 8310 trompetten weer verkocht heb, ze speelden heel makkelijk en met een buitengewoon goede sound thuis achter m'n lessenaar maar uiteindelijk bleken ze in praktijk me gewoon tegen te werken; ik blijk beter uit de voeten te kunnen met trompetten met 37-achtige bekers.

Dat is tevens de reden dat ik niet geloof in 't gangbare advies om iemand mee te nemen als je trompetten gaat uittesten: dat wat iemand anders heel lekker of mooi vindt klinken kan zomaar voor jou in praktijk totaal niet blijken te werken.

Ik denk dat je 's een mondstuk met een wat kleinere backbore zou kunnen proberen, A&S mondstukken zijn qua rand en ketel dan wel imitatie Vincent Bach mondstukken, ze hebben wèl een gigantische backbore, typisch Duitsch; JK en Bruno Tilz mondstukken hebben die ook.
En dat is weer de reden dat ik ben overgestapt naar Warburton mondstukken, die hebben een losse stift, kan je voor relatief weinig experimenteren met de backbore. Ik heb nog wel een heel zwikkie verschillende stiften liggen, moet je alleen 's op zoek naar een voor jouw passend bovenstuk, A&S 6C komt overeen met Warburton 5M

Experimenteren met mondstukken is financieel ook nog 's aantrekkelijk, een mondstukkie kost een fractie van een trompet al dan niet tweedehands

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.