trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen in Yamaha trompet draaien tijdens spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielen in Yamaha trompet draaien tijdens spelen
BerichtGeplaatst: 07 nov 2021 22:07 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Het klinkt misschien gek maar sinds kort heb ik last van draaiende ventielen op mijn Yamaha 4335. (vooral bij de 1ste en 2e ventiel)

Het asje onder de vingerknopjes draait een beetje tegen de klok in. Daardoor klakt en ratelt het knopje na verloop van tijd tijdens het spelen. Als ik deze dan niet terug draai om weer vast te zetten wordt het erger totdat de airflow verstoord raakt en ik niet meer een fatsoenlijke toon krijg. Het ventiel is dan dus echt een beetje in het ventielhuis geroteerd.

Herkend iemand dit euvel? Wat zou ik er aan kunnen doen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen in Yamaha trompet draaien tijdens spelen
BerichtGeplaatst: 08 nov 2021 07:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
vreemd geval dit.
Ik kan me voorstellen dat soms je vingerdoppen los gedraaid zitten, of op nóg spaarzamere momenten het staafje waarop je vingerdoppen gedraaid zitten maar als je die stevig vastdraaid dan zitten ze weer voor een hele periode goed strak. Maar dat je ventiel zo verdraaid in je ventielhuis zit dat je lucht er niet meer door kan is erg gek, moet ook niet kunnen omdat je ventiel maar op één manier in je ventielhuis past door de plastic/koperen nokken die in de gleuven in je ventielhuis klikken. ... zou het kunnen dat je deze (ws plastic want koperen zijn erg stevig) nokken kapot hebt gedraaid met het aandraaien van je vingerdoppen?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen in Yamaha trompet draaien tijdens spelen
BerichtGeplaatst: 08 nov 2021 08:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Eigenlijk wat Ruli zegt: die nokjes die voor een juiste plaatsing zorgen van ventiel in ventielhuis lijken gebroken te zijn.
Redelijke easy fix als het dat is: nieuwe bestellen bij de dealer. Ouwe eruit, nieuwe erin.
Je kunt inderdaad nieuwe plastic bestellen (die zijn lichter en die hoor je niet) je kunt ook messing exemplaren kopen (als die door Yamaha geleverd worden) die gaan een levenlang mee, maar maken wel iets meer geluid dan een plastic exemplaar.
En, (ja dit lijkt vergezocht, maar het is serieus waar) de speelkarakteristiek van je instrument kan anders voelen met messing nokjes. Niet noodzakelijkerwijs beter of slechter, maar anders.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen in Yamaha trompet draaien tijdens spelen
BerichtGeplaatst: 20 nov 2021 22:10 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Bedankt heren, jullie hadden gelijk! :)

Er was een plastic nokje afgebroken op het eerste ventiel. Hierdoor kon het eerste ventiel een beetje draaien. Net voldoende om de luchtstroom te verstoren. De luchtstroom werd dus niet volledig geblokkeerd zoals Ruli dacht.

Bij het tweede ventiel was niets aan de hand. De plastic nokjes waren intact. De ventieldop en het asje draaiden wel los maar het ventiel zelf draaide dus niet.

Het probleem werd dus door het eerste ventiel veroorzaakt. De trompet speelt nu weer als vanouds. :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.