trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Is een nieuwe Bach het geld waard?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 25 apr 2024 17:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 11 sep 2021 20:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:

Maar er zijn weer nieuwe parameters in het spel. Ik had last van een veel te hoge intonatie. M'n docent gaf me als test een groter mondstuk (JK 3C vs Yam 11B4) en daarmee blies ik veel beter in de kern van de stemnoot. Bijkomend voordeel is dat een groter mondstuk ook beter doorblaast en een grotere sound geeft. Daarin had ik het zelf nog niet gezocht en dit is ook een goede route om te verkennen.


Heb je er meteen een parameter bij: JK mondstukken hebben een onwijs grote backbore, veel groter dan die van je Yamaha 11B. Moet je ook mee rekening houden als je 't toch Planmäsich aanpakken wil haha

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2021 12:38 
Offline

Geregistreerd: 10 nov 2010 17:21
Berichten: 105
Heinz schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat de E700 alweer een tijd weinig bespeeld wordt. Ik gebruik momenteel de 6310 het meeste. Ook wel een fijne toeter, klinkt net wat warmer en wat vrijer dan de 5335 en de E700.

Maar er zijn weer nieuwe parameters in het spel. Ik had last van een veel te hoge intonatie. M'n docent gaf me als test een groter mondstuk (JK 3C vs Yam 11B4) en daarmee blies ik veel beter in de kern van de stemnoot. Bijkomend voordeel is dat een groter mondstuk ook beter doorblaast en een grotere sound geeft. Daarin had ik het zelf nog niet gezocht en dit is ook een goede route om te verkennen.

Kortom, de Bach-plannen gaan voorlopig in de ijskast en we gaan nu eerst zoeken naar het geschikte mondstuk.


Veel plezier op de mondstukken safari!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 13 sep 2021 20:36 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Theo van Kampen schreef:
Heinz schreef:

Maar er zijn weer nieuwe parameters in het spel. Ik had last van een veel te hoge intonatie. M'n docent gaf me als test een groter mondstuk (JK 3C vs Yam 11B4) en daarmee blies ik veel beter in de kern van de stemnoot. Bijkomend voordeel is dat een groter mondstuk ook beter doorblaast en een grotere sound geeft. Daarin had ik het zelf nog niet gezocht en dit is ook een goede route om te verkennen.


Heb je er meteen een parameter bij: JK mondstukken hebben een onwijs grote backbore, veel groter dan die van je Yamaha 11B. Moet je ook mee rekening houden als je 't toch Planmäsich aanpakken wil haha


Ja, het is een bakbeest die JK. En nu is het blijkbaar ook nog een aparte versie:
https://www.thomann.de/nl/jk_classic_ex ... pet_3c.htm?

Het was sowieso niet mijn bedoeling om permanent op dit mondstuk te settelen, maar het is wel leuk om te proberen. Ik baal momenteel onwijs dat ik m'n 14B4 (GP), 14C4 GP en A&S 3C verkocht heb... :cry: Die hadden nu misschien goed van pas gekomen. Maar ja, spijt komt na de zonde.

De 5335 was ook met de 11C4 wel zuiver, dus het zou ook nog aan de 6310 kunnen liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 14 sep 2021 21:41 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Het grote JK-mondstuk heeft me eigenlijk wel positief verrast. Na een uurtje toeteren werd het zeker zwaarder, maar ik had het erger verwacht. Wellicht eens zoeken naar een mooie middenweg.

Geluid is met die JK wel dik moet ik zeggen. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 07:58 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Je zult met een jk 3c (groot vind ik dat niet. Meer middle of the road, probeer voor de grap eens een kale 1 van Bach. Dat is pas groot :mrgreen: ) voor je gevoel wat efficiënter moeten omgaan.
Neem ook pauzes. Trek die toeter wat eerder van je waffel af. Bij repetities van band/orkest is dat al zo, maar thuis ook.
Totaal nutteloos om 1 uur lang door te stampen.
Als je veel geld wil uitgeven, aan een mijns inziens iets efficiënter mondstuk dat heeeeeel fijn voelt en met gemak een heel mooi groot geluid geeft, kan ik je de GR 66L aanraden. Dat is een 3c "achtige" die mij dik 15 jaar erg goed bevallen is.
Kost een bom duiten, maar ben daarna nooit meer iets tegen gekomen dat beter is. Heeft me denk ik dik 400 euro bespaard doordat ik nooit meer een ander mondstuk kocht. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 14:49 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Wow, die GR-mondstukken zijn wel duur zeg. Niet iets om op de gok te kopen. :mrgreen:

Hoe dan ook, de 6310 intoneerde veel te hoog met het 11B4 mondstuk. Gisteren gespeeld op een Schilke 12 en toen had ik veel minder last van een te hoge intonatie. Dus het ligt toch aan de combinatie trompet en mondstuk.

Ik denk dat ik op een 3C-achtig mondstuk uit zal komen. Wellicht iets dieper voor de harmonie en wat minder diep voor de bigband.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 15:26 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Toen ik de mijne kocht, waren ze nog een bescheiden 125 euro.
Was toen al duur.
Maar waarom jezelf het niet makkelijk maken: 3c van iets (a&s maken prima mondstukken voor 20 euro) en een 3d of 3e voor de bigband. Past het lekker bij elkaar, zonder dat het gevoel al te zeer afwijkt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Is een nieuwe Bach het geld waard?
BerichtGeplaatst: 16 sep 2021 16:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Heinz schreef:
Hoe dan ook, de 6310 intoneerde veel te hoog met het 11B4 mondstuk. Gisteren gespeeld op een Schilke 12 en toen had ik veel minder last van een te hoge intonatie. Dus het ligt toch aan de combinatie trompet en mondstuk.


Nee, 't ligt 'm echt aan jou: Jij intoneer te hoog.
Als je wat voor trompet dan ook met een 'kleiner' -zoveel kleiner is een 11B4 = ongeveer een Bach 7D niet ten opzichte van een 3C- mondstuk wilt bespelen zal je een compacter embouchure moeten aanleren / gebruiken.

Bespreek 't eens met je leraar

A&S mondstukken hebben ook een veel grotere backbore dan een regulier Bach of Yamaha mondstuk, iets om mee rekening te houden

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.