trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 05 maart 2022 19:53 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Geen problemen mee. In sommige sommige stukken, Jazz Oude Stijl 1920-30, moet ik meerdere keren dempers wisselen en dan ook nog eens 3 verschillende soorten dempers !
Ook in de Big Band geen problemen mee, ligt er maar aan hoe je er zelf mee omgaat.
Kortom in meer dan 10 jaren geen deukje te bekennen.

(Geldt overigens ook voor mijn CarolBrass instrumenten)

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 10:46 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
jans01 schreef:
Geen problemen mee. In sommige sommige stukken, Jazz Oude Stijl 1920-30, moet ik meerdere keren dempers wisselen en dan ook nog eens 3 verschillende soorten dempers !
Ook in de Big Band geen problemen mee, ligt er maar aan hoe je er zelf mee omgaat.
Kortom in meer dan 10 jaren geen deukje te bekennen.

(Geldt overigens ook voor mijn CarolBrass instrumenten)


Dan is de Yamaha 8310Z trompet kennelijk van een hardere metaallegering gemaakt dan de Bach Stradivarius trompetten. Want wanneer je bij een Bach Stradivarius trompet een demper in de beker drukt druk je al snel deuken in de klankbeker.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 11:31 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Afgelopen vrijdag heb ik bij muziekwinkel Pfeiffer in Rijswijk twee trompetten uitgeprobeerd. De Bach Stradivarius 180/37 trompet en de Yamaha 8310Z trompet (Bobby Shew model). Beiden in gelakte uitvoering. En beide fantastische instrumenten!

Beide modellen spelen vrij licht, makkelijk hoog en hebben een hele goede klank. Wél gebruikt Yamaha voor de Bobby Shew model een bepaalde lak dat de klank heel donker maakt. Want het Yamaha Bobby Shew model heeft een veel donkerder klank dan het Bach Stradivarius 180/37 model.

In combinatie met het Bob Reeves 42C mondstuk klinken beide modellen vrij rond. Maar dat komt omdat het gelakte trompetten zijn. De verzilverde Bach Stradivarius trompetten hebben een hele lichte heldere klank, veel te helder om rond te kunnen klinken.

In combinatie met mijn Bob Reeves 42ES692sL mondstuk hebben beide modellen een meer compacte klank en bij wat meer volume ook veel sizzel in het geluid.

Hoewel het Yamaha Bobby Shew model voor lichtgewicht trompet moet doorgaan is het dat absoluut niet. De Yamaha 8310Z is gewoon een middelzware trompet dat ook gewoon als een middelzware trompet klinkt. Niets geen felle klank maar een allround geluid. Wel moet ik zeggen dat de Yamaha 8310Z trompet dat ik afgelopen vrijdag uitprobeerde een hele goede klank kwaliteit had.

De Yamaha 8310Z trompet vind ik meer geschikt voor allround gebruik. Een ideale trompet om dagelijks mee te oefenen, voor trompet-les, voor de repetities bij muziekverenigingen.
De Bach Stradivarius 180/37 trompet vind ik meer geschikt voor situaties waarin je een hele goede klank kwaliteit wilt hebben.
Want wél is waar heeft de Bach Stradivarius 180/37 trompet een helderdere klank dan de Yamaha 8310Z trompet maar omdat de Bach Stradivarius trompetten van veel zachtere metaallegeringen zijn gemaakt dan de Yamaha trompetten zijn de Bach Stradivarius trompetten helemaal niet geschikt voor het gebruik van dempers. Voor je het weet druk je deuken in de klankbeker van een Bach Stradivarius trompet. Yamaha trompetten zijn minder gevoelig voor deuken omdat Yamaha trompetten van minder zachte metaallegeringen zijn gemaakt.

Maar al met al zijn beide modellen fantastische instrumenten.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Laatst bijgewerkt door Alfredo op 06 maart 2022 19:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 17:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Een paar vragen:
1) Hoe weet je dat de donkere klank van de 8310 van de lak komt?
2) Heb je beide instrumenten gewogen? Zo ja: wat was het resultaat?
3) Wat bedoel je met "goede klankkwaliteit" bij de Bach?
4) Je spreekt jezelf tegen in de laatste alinea: gebruikt Yamaha nu harder of zachter materiaal? En waar heb je deze informatie over de metaalhardheid vandaan?

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 20:50 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Hoy Roel,


Je stelt hele goede vragen en ik zal proberen je vragen zó goed mogelijk te beantwoorden.


Je eerste vraag: 'hoe weet je dat de donkere klank van de Yamaha 8310Z trompet van de lak komt?'

Antwoord: ik ging er vanuit dat de Yamaha 8310Z trompet een geelkoperen klankbeker heeft. Als de Yamaha 8310Z trompet inderdaad een geelkoperen klankbeker heeft dan kan de hele donkere klank alleen maar door de lak worden veroorzaakt.
Een roodkoperen klankbeker produceert een hele donkere klank maar voor zo ver ik weet gebruikt Yamaha voor het 8310Z trompet (Bobby Shew model) alleen een geelkoperen klankbeker.
Maar of de Yamaha 8310Z trompet ook inderdaad een geelkoperen klankbeker heeft kon ik niet zien omdat dit instrument een donkerrode lak-laag heeft.
Bij een trompet dat een transparante lak-laag heeft kan je de geelkoperen, roodkoperen en zilverkleurige onderdelen zien. Maar deze Yamaha 8310Z trompet zag er helemaal roodkoper gekleurd uit. Dus is deze Yamaha 8310Z trompet afgewerkt met een donkerrood gekleurde lak-laag.


Je tweede vraag: 'heb je beide instrumenten gewogen? Zo ja: wat was het resultaat?'

Antwoord: nee, ik heb deze instrumenten niet gewogen. Maar een lichtgewicht Bach Stradivarius trompet of een lichtgewicht Schilke trompet voelt veel lichter aan en produceert ook een veel lichtere helderdere fellere klank dan deze twee instrumenten.
Ook met mijn Bob Reeves 42ES 692sL mondstuk produceren de Bach Stradivarius 180/37 trompet en de Yamaha 8310Z trompet lang niet zo'n felle klank als de lichtgewicht Bach Stradivarius trompetten en lichtgewicht Schilke trompetten.


Je derde vraag: 'wat bedoel je met "goede klank kwaliteit" bij de Bach?'

Antwoord: de Bach Stradivarius 180/37 trompet heeft een hele mooie heldere aangename klank.


Je vierde vraag: 'je spreekt jezelf tegen in de laatste alinea: gebruik Yamaha nu harder of zachter materiaal? En waar heb je deze informatie over de metaalhardheid vandaan?'

Antwoord: ik maakte een foutje. Ik bedoelde te zeggen: "omdat Yamaha trompetten van minder zachte metaallegeringen zijn gemaakt". Ik heb het foutje inmiddels gecorrigeerd.


Je vraagt ook waar ik deze informatie over de metaalhardheid vandaan heb.

Antwoord: we weten dat Bach voor zijn Stradivarius trompetten zachte metaallegeringen gebruikt om een hele heldere klank te kunnen krijgen. Maar het nadeel van hele zachte metaallegeringen is wel dat de Bach Stradivarius trompetten veel kwetsbaarder zijn dan de trompetten van de meeste andere merken. En daardoor zijn de Bach Stradivarius trompetten ook niet geschikt voor het gebruik van dempers want voor je het weet druk je deuken in de klankbeker.
Bij de Conn Vintage One trompetten heb je het zelfde probleem. Bij het gebruik van dempers druk je al snel deuken in de klankbeker. Dus kennelijk zijn ook de Conn Vintage One trompetten van hele zachte metaallegeringen gemaakt.
Ook de Schilke trompetten zijn van hele zachte metaallegeringen gemaakt om een hele heldere klank te kunnen krijgen. En daar komt bij dat de klankbekers van de Schilke lichtgewicht trompetten heel dun zijn wat de klankbekers nog eens veel kwetsbaarder maakt. Wanneer je bij de lichtgewicht Schilke trompetten dempers zou gebruiken dan zou je al snel de klankbeker kapot drukken. Daarom zijn de dure lichtgewicht Schilke trompetten helemaal niet geschikt voor het gebruik van dempers.
De trompetten van de meeste andere merken zoals Yamaha, Getzen, Adams, van Laar etc. zijn veel minder gevoelig voor demper-deuken dus zijn die instrumenten van minder zachte metaallegeringen gemaakt.

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Laatst bijgewerkt door Alfredo op 07 maart 2022 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 06 maart 2022 21:30 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Mijn Yamaha 8310 ZS Bobby Shew weegt 900-920 gram een feit, door mij zelf gewogen op een geijkte weegschaal zonder mondstuk en dat is volgens mij licht !

Voor de 8310: Zoek ook het testverslag van Erik Veldkamp uit 2005 er nog eens bij, die weet wel hij over praat !

Gevoelswaarden, aannames persoonlijke nergens op gebaseerde conclusies en hypotheses: Van nul en generlei waarde.

Als eenvoudige amateur trompettist met 48 jaren ervaring baseer ik mij liever op bewezen theorieën en ervaringen en meningen van de vaste groep deskundige (professionele) leden op dit forum. Daar zit soms wel iets tussen waar ik persoonlijk mijn voordeel mee kan doen.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 07 maart 2022 10:52 
Offline

Geregistreerd: 28 jul 2015 17:12
Berichten: 48
Jans01,


Kan je mij misschien informeren waar dat test verslag van Erik Veldkamp te lezen is?

_________________
Voor mij gaat er niets boven de trompet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 07 maart 2022 21:43 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
De nieuwe Yamaha YTR-8310Z, beter bekend als het Bobby Shew model, is nu sinds eind vorig jaar uit in Nederland en ik ben blij hem eindelijk ook eens te mogen spelen. Ik heb al een lange tijd een grote bewondering voor Bobby Shew en heb erg veel van hem opgestoken. Ik had dus ook hoge verwachtingen van de opvolger van de YTR-6310Z, zeker als je ook nog weet dat Bob Malone achter de ontwikkeling van deze “Z” serie zit.
BobbyShew:
Voor wie die Bobby Shew niet kent, wil ik hem toch graag nader introduceren. Hij heeft in zijn jonge jaren gespeeld bij orkesten als Woody Herman, Maynard Ferguson, Buddy Rich en Louis Bellson, om er maar eens een paar te noemen. Ook heeft hij veel muziek opgenomen in de Los Angeles studio’s, zoals de tunes van bekende televisie series zoals “Taxi”, “Love Boat” en “Happy Days”. Op een gegeven moment had hij genoeg van de studio scene en is hij zich meer gaan toeleggen op zijn eigen jazzcombo’s en begon hij veel clinics te geven. Hij geeft nu nog steeds regelmatig workshops over o.a. de “Wedge Breath”. Dat is een soort verder ontwikkelde yoga-ademhaling gericht op trompet spelen, wat erg geschikt kan zijn voor het hogere register. Hij is sinds 1992 een Yamaha artiest en heeft sindsdien met de Yamaha ontwerpers aan zijn “Z” serie gewerkt (trompet en bugel).
Bob Malone:
Hij was al een begrip onder de trompettisten toen hij nog voor zichzelf werkte in Californië. Hij maakte eerst mondpijp en stempomp conversies voor Bach trompetten en later ook voor Yamaha’s. Die werden dan al gauw “Bachalones” en “Yamalones” genoemd. Hij werkte in die tijd dan ook een extern adviseur voor Yamaha en ontwikkelde o.a. de eerste Bobby Shew trompet en bugel (6310Z) en de Mike Vax 6335HSMV trompet. Op een gegeven moment heeft Yamaha Malone een aanbod gedaan die hij niet kon weigeren. Hij kreeg namelijk een volledig ingerichte “Custom Pro Shop” in Michigan (V.S.) waar hij nu bezig is met een serie “Artist Models”, de topmodellen van Yamaha.
Nieuwe ontwikkelingen:
De laatste jaren was Bob Malone druk bezig om een nieuwe C-trompet voor Yamaha te ontwikkelen samen met John Hagstrom (trompettist van de Chicago Symphony). Deze trompet sectie speelde al zo’n 30 jaar op Vincent Bach Mt.Vernon C-trompetten. Samen met Malone is geprobeerd om het beste van die trompet te verwerken in een nieuwe Yamaha C-trompet (YTR-9445CHS) en die dan verder te ontwikkelen. Deze trompet wordt overigens in april 2005 in Europa op de Frankfurter Messe gepresenteerd. Dit wordt waarschijnlijk mede door Frits Damrow van het Koninklijk Concertgebouw Orkest gedaan. Hij is ook Yamaha artiest en speelt nu ook op deze 8310Z.
Wat zo typisch is voor de oude Bach trompetten (gemaakt tot 1965 in Mt.Vernon), is de steeds dunner wordende wand van de beker naar het uiteinde toe. Ook is de rand van de beker platter en breder en is de draad in de rand dicht gesoldeerd. Het resultaat van dit alles is dat het geluid voller en warmer wordt en ook beter projecteerd. De trompet voelt ook wat opener aan. Dit maakte de Bach Mt.Vernons ook zo populair. Daarnaast zit er veel “sizzle” in het geluid als je in het hogere register zit te spelen. Zo kwam men ook op het idee om het de “Z” serie te noemen. Men vond de toenmalige 6310Z al zoveel “sizzle” of “zing” in het geluid hebben dat men het de “Z” serie is gaan noemen. ”Sizzle” is een uitdrukking voor veel hoog in het geluid waardoor er een soort randje op het geluid komt, wat vooral door leadtrompettisten en sektieblazers in de lichte muziek erg prettig gevonden wordt. Op klassiekere mondstukken heb je hier overigens geen “last” van maar je merkt wel dat ie makkelijk aanspreekt en open blijft in het hogere register.
De YTR-8310Z:
Andere veranderingen ten opzichte van het vorige model is dat men de typische elementen uit de Xeno serie nu ook in dit model gestopt heeft. De ventiel doppen zijn iets zwaarder geworden, de steunen tussen de mondpijp en de beker zijn iets verzwaard en men heeft voor de roodkoperen mondpijp dezelfde techniek gebruikt als bij de Xeno trompetten. Ook zitten de uiterlijke kenmerken van de Xeno nu ook in de 8310Z zoals de waterkleppen, de tussensteuntjes en de ventiel doppen. Men heeft ook de lasnaad van de beker gedraaid naar de zijkant en dat is nu gedaan met een laser techniek. Hierdoor hoeft de naad niet meer met lood dicht gesoldeerd te worden, wat beter voor het milieu is.
De 5 inch beker en de zogenaamde “stepbore design” is hetzelfde gebleven. Met stepbore bedoelt men dat de boring kleiner is aan het begin van de buis (mondpijp) en langzaam wijder wordt naar het einde van de buis. De trompet begint dus als “medium bore” en eindigt als “large bore”. Meestal zijn trompetten vanaf het eind van de mondpijp cilindrisch gebouwd tot aan het begin van de beker. Een grote verbetering is ook dat je door deze nieuwe beker meer terug krijgt van het geluid. Je hoort je zelf nu dus beter.
Speeleigenschappen:
Het eerste wat je opvalt als je begint te spelen op deze trompet is hoe makkelijk hij aanspreekt. Het is natuurlijk een lichtgewicht trompet dus dat hoort er ook bij, maar hij klinkt niet als een typisch lichtgewicht trompet. Deze Yamaha heeft het volle en warme geluid behouden als je zachter speelt, maar kan ook behoorlijk “screamen” als je wat meer gas geeft in het hogere register. Hij voelt ook lekker open aan, want hij heeft wat minder weerstand door de grotere stempomp. Maar dat heeft natuurlijk ook met de mondpijp te maken die reversed is en geen tussensteun heeft en de grotere beker.

Wat mij ook opviel is de goede intonatie, het gemak waarmee je bijvoorbeeld lipbindingen speelt en het gemak waarmee hij zich in het hogere register laat bespelen. Hij voelt erg safe aan, je hebt niet zo snel het gevoel dat je van een noot afglijd omdat de noten goed op hun plaats klikken.
Het uitgangspunt van de “Z” serie was om een zo makkelijk mogelijk spelende trompet te maken die zowel warm kan klinken maar ook als “screamer” gebruikt kan worden. Het leuke aan de “Z” serie is dat ie vooral ontwikkeld is voor de lichte muziek, maar ook klassieke trompettisten zoals Fritz Damrow speelt al jaren op de “Z” serie. Aan de andere kant speelt Mike Bogart, van de Tower of Power erop. Je kunt dus wel aannemen dat de trompet zich in elke omgeving thuis voelt.
Conclusie:
Yamaha is er in geslaagd een nieuwe trompet op de markt te zetten die voldoet aan de eisen van deze tijd. Een trompet die inzetbaar is in elke muziekstijl voor een prijs die erg schappelijk is. Ik had de beschikking over een verzilverde versie maar Bobby Shew speelt zelf op een gelakte. Die is iets warmer van klank. Ik kan dus wel zeggen dat deze nieuwe Yamaha volledig aan mijn verwachtingen voldoet! info : http://www.yamaha-europe.com/yamaha_eur ... index.html
Copyright ©, 2005 Erik G. Veldkamp, All Rights Reserved

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.