trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 16:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 08 maart 2022 16:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Jongens, nou effe serieus okee.

Het model 37 klankbeker van Vincent Bach geeft een heel andere sound af dan de klankbeker van de Yamaha Bobby Shew, die lijkt meer op een (Bach) 72 beker die een veel donkere sound afgeeft. Dat komt niet door 't gebruikte materiaal (allebei messing) en ook niet door de manier van bewerken (tempereren) of lakken maar puur door de vorm; de 37 beker is een zgn. slow tapered bell (blijft dus heel lang cylindrisch en loopt pas aan het einde uit) terwijl de 72 beker fast taper is, die is meer conisch. Hier legt Bach 't zelf uit met een duidelijke tekening: https://www.bachbrass.com/packages/bach ... rumpet.pdf

Demperschade zal je net zo snel krijgen met een Bach 160/37 als met een Yamaha Bobby Shew, althans, dat is mijn ervaring. Beide trompetten heb ik in gebruik gehad en nergens last van demperschade, ik ram die er dan ook niet in maar zet ze erin, zoals 't mij geleerd is.

De invloed van lak op het instrument is verwaarloosbaar, de reden dat de Yamaha Bobby Shew donkerder klinkt dan de Bach 37 die je hebt uitgeprobeerd is echt en alleen omdat de Yamaha een slow tapered bell heeft en de Bach een fast tapered bell.

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Laatst bijgewerkt door Theo van Kampen op 16 maart 2022 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 08 maart 2022 19:32 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Ik verwachtte altijd dat een 6310/8310 heel 'commercieel' en licht zou klinken, maar dat valt inderdaad reuze mee. Een Bach 180/37 projecteert erg goed en klinkt naar mijn mening daarom ook zo fijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 09 maart 2022 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Alfredo schreef:
Hoy Roel, Je stelt hele goede vragen en ik zal proberen je vragen zó goed mogelijk te beantwoorden.

Je antwoorden zijn helaas niet helemaal sluitend of zelfs maar juist …

Alfredo schreef:
Je eerste vraag: 'hoe weet je dat de donkere klank van de Yamaha 8310Z trompet van de lak komt?'

Antwoord: ik ging er vanuit dat de Yamaha 8310Z trompet een geelkoperen klankbeker heeft. Als de Yamaha 8310Z trompet inderdaad een geelkoperen klankbeker heeft dan kan de hele donkere klank alleen maar door de lak worden veroorzaakt.

Lak en bekermateriaal zijn ábsoluut niet de enige factoren die de klank beïnvloeden. Voorbeeld: de Martin Committee van vroeger dankt zijn unieke klank met name aan een uitzonderlijk „snelle“ beker: de diameter is ver van het uiteinde al behoorlijk groot. Ander voorbeeld: de vernikkelde (keiharde laklaag, zou de klank extreem helder moeten maken) Connstellation is door zijn conische bouw en groot uitlopende beker verre van een licht en helder klinkende trompet.

Alfredo schreef:
Antwoord: nee, ik heb deze instrumenten niet gewogen.

Dankjewel, dan weet ik genoeg. De mens is slecht in staat gewicht te schatten zoals jij hier gedaan hebt. Veel hangt af van de balans voor/achterkant. Inmiddels is duidelijk dat de 6310 wel degelijk lichtgewicht is.

Alfredo schreef:
Antwoord: de Bach Stradivarius 180/37 trompet heeft een hele mooie heldere aangename klank.

‚Aangenaam‘ is een subjectief begrip. Ik houd bijvoorbeeld helemaal niet van een al te heldere klank.

Alfredo schreef:
Je vraagt ook waar ik deze informatie over de metaalhardheid vandaan heb.
Antwoord: we weten dat Bach voor zijn Stradivarius trompetten zachte metaallegeringen gebruikt om een hele heldere klank te kunnen krijgen.

Wie zijn „we“? Als ik vraag waar je informatie vandaan haalt vraag ik om een bronvermelding. Vaktijdschrift, literatuur, website …
Verder heeft een zachte materiaalstructuur eerder een donkerdere klank tot gevolg dan helderder. De dichtheid van het materiaal houdt bovendien direct verband met de legering. Jij doet net alsof er 70/30-messing met verschillende dichtheid bestaat, dat is onzin. Wil je zachter messing, dan gebruik je goudmessing (85/15) of roodmessing (90/10).

Alfredo schreef:
De trompetten van de meeste andere merken zoals Yamaha, Getzen, Adams, van Laar etc. zijn veel minder gevoelig voor demper-deuken dus zijn die instrumenten van minder zachte metaallegeringen gemaakt.

Wat een onzin! Het enige verschil dat er de afgelopen jaren is geweest, is dat Yamaha tegenwoordig messing gebruikt met íets meer koper, het percentage is geheim. Verder is messing 70/30 gewoon overal vrijwel hetzelfde, mits niet al te vervuild.

Ik stel voor dat je beter onderzoek gaat doen voordat je hier post alsof je de wijsheid in pacht hebt. Mensen halen informatie van deze site en jouw manier van formuleren wekt de indruk dat je veel verstand van zake hebt, hetgeen absoluut niet het geval is.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 09 maart 2022 21:31 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Hear ! Hear !

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 10 maart 2022 08:31 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Aangezien dit topic toch een free for all is geworden heb ik ook nog een vraag. Ik heb een ware YTR6310 die volgens het originele garantiebewijs uit '88(!) is.

In hoeverre wijkt dit instrument af van de latere Z-versie? Toen de stembocht stuk was gegaan is er een stembocht van een nieuwe 8310 ingezet. Dus de instrumenten moeten m.i. dan sterk aan elkaar verwant zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 10 maart 2022 12:38 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Dat zijn ze ook.
Mijns inziens wordt er vaak gedaan alsof instrumenten hele werelden van elkaar verschillen.
Maar in wezen zijn nieuwe trompetten gewoon ouwe trompetten die een upgrade kregen omdat er verbeteringen mogelijk waren. Maar dat maakt het nog geen radicaal ander ding.
Dus dat een stembocht van een veel nieuwer instrument zomaar past, is geen wonder.
Sterker nog: misschien lag de ontwikkeling in het materiaal, of de wanddikte. Hoogteslag van de ventielen, of andere plaatsing van steunen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 14 maart 2022 15:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Heinz schreef:
Aangezien dit topic toch een free for all is geworden heb ik ook nog een vraag. Ik heb een ware YTR6310 die volgens het originele garantiebewijs uit '88(!) is.

In hoeverre wijkt dit instrument af van de latere Z-versie? Toen de stembocht stuk was gegaan is er een stembocht van een nieuwe 8310 ingezet. Dus de instrumenten moeten m.i. dan sterk aan elkaar verwant zijn.

Heel cool! 8)
Heeft jouw 6310 dan ook nog de kleinere beker, dus geen vijf inch? Ik heb een yamahafolder uit de jaren 80 waarin de 6310 een kleinere beker heeft dan de 6320.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Yamaha YTR-8310Z - (Bobby Shew model)
BerichtGeplaatst: 14 maart 2022 18:18 
Offline

Geregistreerd: 13 jan 2017 11:02
Berichten: 211
Hij heeft wel een grote beker. Althans, groter dan van mijn 5335.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.