trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielen reviseren / lappen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 30 jun 2017 13:29 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Warre schreef:
Trompet met versleten ventielen??

In mijn ogen heeft die haar tijd gehad.

Andere kopen.
Nieuw of een goede gebruikte.

Ik geloof niet in de uitspraak:
"Die maken ze niet meer"

Warre.


"Was nou maar naar Specsavers gegaan".


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 30 jun 2017 17:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Peter Visser schreef:
het ventielhuis wordt uitgehoond, het ventiel electrolytisch opgedikt met koper, geslepen en vernikkeld.


Klinkt goed man! Maar zou niemand dat in Nederland kunnen fixen?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 30 jun 2017 19:29 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
@Lucien: In jouw posts lees ik niet wat het merk en type instrument is dat je wilt laten reviseren. Ja, als het een bewezen ex instrument is van Louis A., Bix B, of
Maynard F. dan zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen maar anders, zonde van het geld. De waarde die jij er na revisie aan toekent heeft voor een ander geen enkele betekenis, dus kapitaalvernietiging. Als de ventielen/ventielhuis versleten zijn zal de rest van het instrument ook aan aan slijtage onderhevig zijn en heeft het geen zin alleen dit aan te pakken. Mijn Courtois van 40 jaar had geen enkel compressieverlies of slijtage dus dat zegt genoeg over kwaliteit.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 01 jul 2017 11:57 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
jans01 schreef:
@Lucien: In jouw posts lees ik niet wat het merk en type instrument is dat je wilt laten reviseren. Ja, als het een bewezen ex instrument is van Louis A., Bix B, of
Maynard F. dan zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen


Het ligt inderdaad heel dicht bij een model dat bespeeld werd door Louis A. (my favourite).


jans01 schreef:
De waarde die jij er na revisie aan toekent heeft voor een ander geen enkele betekenis,


Nee, maar als ik mijn hele leven (en ik ben al een tijdje op aarde :mrgreen: :mrgreen: ) heel zuinig ben geweest, kan ik me wel een keertje een uitspatting veroorloven, ook al hang ik hem aan de muur. Hij is nu eenmaal sterk verwant aan een model van Louis A. Laat hem ook nog eens heerlijk spelen (als ik hem onder controle heb, wat niet altijd even makkelijk gaat, kwestie van wennen). De ene hangt een peperduur schilderij aan de muur, een andere idioot ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) laat een trompet voor te veel geld reviseren. Na mijn dood mogen ze hem van mij (hoop van niet) naar het stort brengen.

jans01 schreef:
Als de ventielen/ventielhuis versleten zijn zal de rest van het instrument ook aan aan slijtage onderhevig zijn en heeft het geen zin alleen dit aan te pakken.


Ik begin nu dus te twijfelen aan de slechte compressie. Ik heb al ontdekt dat een kurkje heel geniepig lekt. Ik had het instrument gereinigd maar nog niet ingevet omdat ik nog niet klaar was met ontlakken. Na invetten van de pompen gaat het al een stuk beter. Ik ga de kurkjes nog vervangen en dan zou best kunnen blijken dat ik me om niets zorgen heb gemaakt. Wat een beetje vet op de buizen allemaal niet kan doen.

jans01 schreef:
Mijn Courtois van 40 jaar had geen enkel compressieverlies of slijtage dus dat zegt genoeg over kwaliteit.


Ja, maar jij hebt je instrument dan ook goed onderhouden. Ik heb de mijne te duur gekocht omdat ik het graag wilde. De originele eigenaar heeft hem zeer slecht onderhouden. Sterker nog: is er respectloos mee omgegaan.

Na mijn eigen schoonmaakbeurt ziet ie er beter uit dan ik had verwacht en lijkt het er steeds meer op dat er eigenlijk geen technische schade is. Beetje het idee van een zwerver die gewassen en geschoren is, net in een nieuw pak is gestoken en nu op de president van de Verenigde Staten van Amerika lijkt. (Nee, niet de huidige :lol: :lol: :lol: )

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 16 aug 2022 09:51 
Offline

Geregistreerd: 14 aug 2022 20:06
Berichten: 3
Luciën schreef:
Waar in Nederland (of eventueel Duitsland) wordt er aan ventiel-, en ventielhuis-revisie gedaan en als er meerdere zijn, wie beveel je aan?

Had hetzelfde probleem: afgezien van Adams lijken er weinig te zijn die nog ventielrevisies uitvoeren, maar ze zijn niet goedkoop. Voor mijn Olds Recording ben ik uiteindelijk naar Mark Geelen (MG Trumpets) gegaan. De ventielen bleven hangen en Mark heeft me in eerste instantie een een aantal alternatieven gegeven (o.a. dikkere olie en nieuwe ventielveren) maar uiteindelijk werd het toch een revisie. Kan hem ten zeerste aanraden, mijn Olds Recording trompet speelt weer als nieuw.

Luciën schreef:
Tot dan: welke goede, dikke olie raad je aan?

Hetman nr. 4...is eigenlijk voor buizen maar bij erg versleten ventielen werkt het soms.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 25 aug 2022 16:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Een jaar of wat terug heb ik die Olds Super uit begin jaren 40 opgestuurd naar Charlie Melk in Amerika (zie een paar berichten terug) de ventielmachine was toch wel zo versleten -ik heb 'm dan ook voor weinig gekocht (een fles goeie whisky- dat ik was benieuwd hoe dat zou uitpakken, de kosten van revisie viel me erg mee (inclusief verzendkosten ruim onder de 600 euro), mocht het resultaat me niet bevallen zou ik 'm zonder verlies weer van de hand kunnen doen.
Welnu, het resultaat overtrof mijn stoutste verwachtingen: Ventielen liepen als een trein, Charlie had ook nog effe wat deukjes weggehaald, het instrument speelde toch echt wel een stuk beter!
Omdat ik de sound wat vond tegenvallen -staat los van de revisie- heb ik 'm weer verkocht, inderdaad zonder verlies.
Eigenlijk ben ik zelden instrumenten tegengekomen met echt versleten ventielen; deze Olds spande de kroon, een ander instrument dat een wel erg lage compressie had maar nog goed bespeelbaar was was een Selmer K-Modified, tevens ook een instrument die qua sound niet bij me bleek te passen.
Ik heb 't idee dat bij regelmatig gebruik van ventielolie je ventielen een leven lang meekunnen maar dat is dan ook wel een vereiste: bij de dorpsfanfare waar ik heb leren toeteren smeerde men gewoon een laagje spuug op de ventielen van de Schenkelaars toeters, van ventielolie hadden we nog nooit gehoord, ik spreek nu over begin jaren '70. We hadden dan ook regelmatig last van hangende ventielen die door iemand van het korps die een kolomboor had afgeslepen werden met zeer fijn schuurpapier tot ze weer liepen :?
Wisten wij veel?
Maar dát soort instrumenten zal je niet veel tegenkomen op Marktplaats, die zijn allang omgebouwd tot schemerlamp of hangen in een of andere bruine kroeg ter decoratie en dat is prima

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 25 aug 2022 16:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
Warre schreef:
Trompet met versleten ventielen??

In mijn ogen heeft die haar tijd gehad.

Andere kopen.
Nieuw of een goede gebruikte.

Ik geloof niet in de uitspraak:
"Die maken ze niet meer"

Warre.


Dat vind ik wel een wat boude stelling. Een Martin Committee is toch echt wel een uniek ding, ik weet dat Adams, Schilke en Kanstul replica's dan wel imi's hebben gemaakt of nog maken maar dat zijn toch echt andere toeters en als je nou eenmaal graag de Chet Baker of Miles Davis wilt uithangen is dat extra leuk met een origineel instrument en als die versleten ventielen heeft is dat zeker de moeite waard, 't zelfde geld voor Olds Recording (kan Marnix je alles over vertellen) en andere legends zoals Selmer K-Modified, Selmer Balanced, Olds Super, Conn 22b, King Super 20 en er zullen er vast wel meer zijn.
Ik vind de kosten van ventielrevisie echt meevallen vooral als je 't instrument niet voor al te veel hebt gekocht

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ventielen reviseren / lappen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2022 04:36 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Tja. Daar kun je veel kanten mee op.
De stelling is boud, klopt. Maar goed, een automobilist doet zijn auto na 1 ton en 4 jaar weg, want er komen kosten aan, terwijl een liefhebber er nog geld tegenaan smijt omdat hij wel de charme van een oude auto ziet.
Met trompetten net zo. Als je niet de nuance en het gevoel van een oud instrument niet naar waarde kan schatten, of het is niks voor je nadat je erop gespeeld hebt, zul je inderdaad geen liefhebber van oude instrumenten zijn (welke toch de benchmark zijn voor alles wat er na op de markt kwam).
En dat is prima.
Kom ik op dat restaureren.
Meeste mensen net zoals ik, kochten een oldtimer toen die al niet nieuw was.
Mijn olds en benge waren uit 66 en 58. Dus echt niet nieuw. Hadden dus al niet heel erg nieuwe ventielen. En toch was ik er dolenthousiast van.
Als je dan tot restauratie besluit moet je ook meenemen dat zo'n restauratie theoretisch ook wel eens negatief uit kan pakken. Nieuw gelapte ventielen, met compressie. Klinkt goed. Maar wat als dar qua speelgevoel nu eens heel naar uitpakt? Je weet het niet, want je kent de trompet alleen in "versleten" staat.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.