trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vals (nieuw instrument, of wennen??
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 23:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vals (nieuw instrument, of wennen??
BerichtGeplaatst: 18 maart 2015 20:05 

ik wilde een Denis Wick 4B monstuk kopen voor mijn Buescher cornet (voor een warmer geluid).
ik vond op marktplaats een Besson Stratford cornet met dit mondstuk, dus besloot deze cornet te kopen, in de hoop dat dit een vooruitgang is op mijn huidige cornet.

met mijn oude cornet speel ik lange tonen voor een tuner makkelijk "in-tune" ook met het nieuwe DW. mondstuk.
met die nieuwe Besson krijg ik het nauwelijks voor elkaar om de toon naar "in-tune" te buigen.

is dit omdat die nieuwe (oude) cornet vals is of is elk instrument anders en heb ik tijd nodig om eraan te wennen.

die Besson Stratford klinkt nog wat warmer als de Buesscher Aristocrat, wat ik mooi vindt, dus als het de moeite loont wil ik wel de tijd nemen om te wennen.

omdat ik met buzzen ook de goeie toon kan raken denk ik dat het instrument VALS is, maar hoop op het tegendeel ;)

kan iemand me duidelijkheid verschaffen ??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: vals (nieuw instrument, of wennen??
BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 06:14 
Moderator

Die oude Besson cornetten staan nu weer niet bijzonder bekend om hun intonatie. Dus het zou goed kunnen dat het ding gewoon niet lekker in elkaar zit.
Aan de andere kant, een ander instrument kan ook wel wat gewenning vragen. Je moet toch opnieuw leren waar de noten precies zitten.
Dus het kan zomaar een combinatie van twee factoren zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 17:26 

Ik ruik onraad een instrument kan op zichzelf dus de onderlinge noten vals zijn maar kan niet vals zijn te n opzichte van een tuner dan moet je het stemmen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 19:20 

Als je alleen speelt (dus niet in een orkest, met een CD of bijvoorbeeld pianobegeleiding) maakt het niet uit of het instrument precies op 440, 441 of 442 staat (binnen deze marge ben ik er zeker van bij een cornet).

Kloppen echter de intervallen niet, dan moet je kijken of het inderdaad gewenning is (ik ben tien jaar geleden van bugelmerk geswitched en dacht eerst dat m'n nieuwe vals was, maar later ben ik erachter gekomen dat ik in de beginfase op de nieuwe alle "valse" noten op de oude ook op de nieuwe aan het corrigeren was).

Na een half jaartje een openbaring: zonder (merkbare) correctie uitstekend zuiver en in de kern spelen, langer uithoudingsvermogen doordat m'n embouchure niet onnodig hoefde te werken, kortom: heerlijk!!

De Bessons van de jaren '50 & '60, waaronder de Stratford blinken helaas niet uit in "playability". Ik gok er dus op dat je op veel noten flink zult moeten corrigeren...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 20:44 

flugel schreef:
Als je alleen speelt (dus niet in een orkest, met een CD of bijvoorbeeld pianobegeleiding) maakt het niet uit of het instrument precies op 440, 441 of 442 staat (binnen deze marge ben ik er zeker van bij een cornet).

Kloppen echter de intervallen niet, dan moet je kijken of het inderdaad gewenning is (ik ben tien jaar geleden van bugelmerk geswitched en dacht eerst dat m'n nieuwe vals was, maar later ben ik erachter gekomen dat ik in de beginfase op de nieuwe alle "valse" noten op de oude ook op de nieuwe aan het corrigeren was).

Na een half jaartje een openbaring: zonder (merkbare) correctie uitstekend zuiver en in de kern spelen, langer uithoudingsvermogen doordat m'n embouchure niet onnodig hoefde te werken, kortom: heerlijk!!

De Bessons van de jaren '50 & '60, waaronder de Stratford blinken helaas niet uit in "playability". Ik gok er dus op dat je op veel noten flink zult moeten corrigeren...

Ik heb deze ervaring met enkel een mondstuk-switch:
Bugel is voor mij een bij-instrument, en ik speelde er dus altijd op met een bijgeleverd standaard (Het is een Courtois 154) mondstuk. Ik vond het nooit geweldig, maar ja, een enkel solootje bij de harmonie, of een regeltje bij de bigband, ik heb er nooit serieus werk van gemaakt.....
Tot ik in een oude cornetkoffer een Dennis wick 2FL vond, en die eens in die bugel stak: wat een wereld van verschil! Veel softer geluid (ik vind dat prachtig, zeker als contrast met de trompet) veel betere intonatie en slotting over mijn hele bereik (Fis~>c3! ) en pedaalnoten als een trombone 8O
Ik heb me er al een aantal malen op betrapt dat het eigenlijk wel mooi spelen is, zo'n bugel, en studeer er nu af en toe zelfs op....... :mrgreen:

Misschien doet die besson het beter met een ander mondstuk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 21:22 

Altijd het proberen waard!!!

Alhoewel mijn bedenkingen over "oude" Besson bij mij wel in mijn Achterhoofd blijven hangen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2015 18:48 

bedankt voor de informatie.

@Delano, ik heb wat met mijn stembuis geschoven om te kijken, of ik hem kon stemmen (dat is geloof ik wel eens nodig met oude instrumenten)
maar dat hielp niet, dus misschien zijn de tonen, onderling wel vals.

misschien is het wennen, maar ik ga lekker op mijn Buescher Aristocrat (model 229) spelen, ik lees hier wat dubieuze dingen over deze Besson, en ga er geen tijd in stoppen.

ik ben blij met mn nieuwe mondstuk en heb nu ook een ring voor op mijn stembuis. dus was het geen totale miskoop ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2015 12:28 

Elk instrument moet gestemd worden dus ook een cornet. Alle koperblaasinstrumenten zijn zodanig gebouwd dat ze beter spelen als de stembuis ietwat is uitgetrokken.
Besson's kunnen wat lastig zijn in de intonatie maar niet zo erg als jij beschrijft.
Probeer hem eens op de g op de tweede lijn zuiver te stemmen met de tuner en probeer dan pas de andere tonen. Als dat helemaal niet lukt zou het wel eens een hoge stemming Besson kunnen zijn al lijkt dat mij sterk voor de Stratford. Of het ding is gewoon lek.
Overigens is het niet erg economisch om een cornet te kopen voor een 2e hands mondstuk, je kunt die Wickjes overal kopen en 2e hands ook nog eens voor een euro of 15 tot 20.

http://www.thomann.de/nl/denis_wick_mou ... 881_4b.htm

Als je iets van Buescher cornetten wilt weten moet je contact opnemen met Tom van TH (Trumpetherald) die daar onder de naam van VetPsychWars de absolute deskundige is op het gebied van Buescher en de cornetten van Buescher als de beste ooit beschouwd:

http://www.trumpetherald.com/forum/prof ... le&u=13558

Succes!

Misschien als je zijn posts door werkt vind je al een berg info over jouw cornet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur