trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tiger Trumpet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tiger Trumpet
BerichtGeplaatst: 09 dec 2013 16:49 

Uit pure nieuwsgierigheid en omdat ik een goeie maand had gehad qua spelen, heb ik bij Thomann eenTiger Trumpet gekocht. Yep, die plastic speelgoedtrompet. Ik wilde weten of dat ding het inderdaad zou doen, en misschien zou het nog interessant kunnen zijn voor jonge leerlingen vanwege het geringe gewicht en de stevigheid van plastic.
Een review, omdat er vast meer mensen op dit forum zijn zoals ik, die het niet kunnen laten zoiets te kopen.

Ik koos de purple/white trim, lelijker kon ik het niet verzinnen. Het duurde een hele tijd voordat ik hem had, maar afgelopen donderdag (op Sinterklaas!) kreeg ik hem dan toch. Superlicht pakket, ongelooflijk dat daar een trompet in zou zitten.

Blauw koffertje met daarin de paarswitte trompet. Ziet er best gek en grappig uit. Niet erg mooi afgewerkt. Je ziet de naden, en ik vrees dat de trompet niet erg lekvrij is. Het geheel ziet er echt erg speelgoedachtig uit, maar dan goedkoop speelgoedachtig.
Bijgeleverd een blauw plastic mondstuk, borstel, valve oil en slide lube.
Ik besloot maar meteen een sinterklaasliedje erop te spelen, maar dat viel vies tegen. De ventielen krasten en liepen niet lekker en het geluid was prut. Even mijn eigen mondstuk erop gezet en dat was een hele verandering. Ineens klonk het als een trompet, of eerder als een cornet eigenlijk. Maar wel een goed geluid. Het speelgevoel was onverwacht open en intonatie eigenlijk niet zo verkeerd. Ik heb wel eens slechtere toeters in handen gehad. Alleen de ventielen liepen niet. Ik besloot deze te oliën. Het schijnt dat je enkel de bijgeleverde olie moet gebruiken, dus dat deed ik maar.Ik had alleen geen idee hoe ik de ventielen eruit moest krijgen, er zit nl. geen afdraaibaar ventieldopje aan de bovenkant. Wel aan de onderkant, en het bleek dat je de hele ventielkop eraf moet draaien, en de ventiel er dan aan de onderkant uit moet halen. Onhandig, temeer de veer los aan de onderkant zit.
Nou ja, wel te doen. Gesmeerd en ventiel 2 en 3 gingen redelijk goed, zij het wat zwaar, maar ventiel 1 bleef scratchy en onbetrouwbaar.
Ik heb Thomann laten weten dat dat niet zo goed was, en ik kon ze ruilen tegen een andere. In de tussentijd heb ik even navraag gedaan bij Warburton, want zij verkopen deze toeters ook in Amerika. Daar bleek echter dat Warburton niet aan Thomann levert en dat deze Tiger dus gelijk uit China (Rheinsound) kwam. Ik wist dat niet, en ging ervanuit dat ik een Warburton product had gekocht. Dat is mijn eigen fout, bij Thomann hebben ze het niet over Warburton.
Bij Warburton zeggen ze de ventielen te controleren en een eigen mondstuk erbij te leveren. Ik snapte al niet dat Warburton zijn vingers zou branden aan een echt ranzig slecht plastic mondstuk dat bij mijn trompet zat. In ieder geval kon ik bij hen geen verhaal halen.
Ik heb even getwijfeld of ik de trompet zou houden, het is een erg leuk ding om te zien en te laten zien, speelt niet verkeerd, maar die ventielen zijn niet goed genoeg. Uiteindelijk besloten toch maar weer terug te geven.
Voor jonge leerlingen dus ook om diverse redenen (helaas) toch niet geschikt:
-slechte ventielen
-moeilijk te oliën
-degelijkheid. Ondanks dat het plastic is, en dus niet deukt, zie je overal naden lopen. Ik denk dat als iemand zijn mondstuk in de receiver beukt, de naad over de hele lengte uitscheurt.
Voordelen:
-Aardig geluid
-Speelt lekker open
-Stemt goed
-Superlicht

Prijs/kwaiteit is niet in orde. Ik vind ze erg duur. 285 Euro. Kun je beter een Main kopen. Die doet het ook(beter), en kost de helft.

En de tip dat als je er een wil kopen, je dat misschien beter bij Warburton kunt doen. Ik kan niet beoordelen of ze beter zijn, maar ze zeggen ze te controleren, dus misschien zijn ze wat beter. Warburton heeft toch een naam te verliezen zou je zeggen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Tiger Trumpet
BerichtGeplaatst: 09 dec 2013 19:14 

Goed man dat je 't gewoon doet, zo'n speelgoed ding kopen. Ik had al mijn twijfels over de prijs. Inderdaad zijn er wel goedkopere Chinezen te vinden die behoorlijk uit de tests komen.
Nou ja, een ervaring rijker, een illusie armer

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013 00:08 

Gisteren heb ik hem binnengekregen en ik moet zeggen dat ik verbaasd ben hoe open de trompet speelt. Ook in de hoogte. Met mijn eigen mondstuk klinkt hij echt als een trompet en de stemming is best ok. De A is bij mij te hoog en natuurlijk is de D niet te corrigeren. Maar goed ik verwachtte toch al geen wonderen.
De ventielen lopen bij mij wel ok. Je moet er geen flight of the bumble bee op proberen te spelen, maar in ieder geval geen gekras. De bijgeleverde olie is erg dik.
Het blauwe plastic mondstuk dat erbij zit is bagger.

De verwarring over Warburton wel of niet.
Voor dat ik de Tiger trompet bestelde, had ik alvast de olie bij een eerdere bestelling laten meekomen. Ik bestelde een flesje Tiger trumpet valve oil en kreeg Al Cass Fast valve oil met een stikker op het zakje dat het Tiger Trumpet olie was. Dus gelijk een email gestuurd naar Thomann hoe dat dan met de garantie zat. Thomann zei dat dit de olie was die zij leverden bij de Tiger Trumpet en dat dit niks uitmaakte voor de garantie. Dus toen de vraag aan Warburton gesteld. Warburton gaf aan dat enkel Tiger Trumpet olie onder de garantie viel.
Nu kan ik beide antwoorden in de juiste context plaatsen.
De Tiger trumpet van Thomann is geen Warburton product en komt rechtstreeks uit dezelfde fabriek.

Ik vraag me wel af of die dunne AL Cass olie goed werkt op de ventielen. Ik heb het nog niet geprobeerd. Misschien werkt andere niet petroleum gebaseerde olie ook en tast dit het kunststof niet aan?

Voor mij is de Tiger trompet puur voor de carnaval bedoeld.
Ik denk er nog eens over na wat ik ga doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013 11:57 

Gek verhaal van die olie. Ze zeggen toch duidelijk dat je enkel die tiger Oil moet gebruiken. Dat ze dat er dan bijleveren? Hebben ze bij mij iig niet gedaan. Vreemd, zoetig ruikend spulletje, die Tiger Oil. Ik stel me zo voor dat Al Cass het plastic wel aantast, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Verder verbaast het me toch een beetje dat Warburton zich hiermee inlaat. Volgens mij kunnen ze er slechts op verliezen, of de 'Warburtonized' Tiger zoals ze het zelf noemen, moet echt een stuk beter zijn, maar dan zou ik als Warburton ontzettend balen van directe verkoop van de fabriek. Het verschil is nl. niet te zien (en ik vraag me echt af of er verschil is).

Verder inderdaad een verrassend open spelende toeter, maar wel nogal zacht voor de carnaval, schat ik zo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 dec 2013 13:01 

De gedachten waar ik mee speel is als ik hem rechtstreeks bij Warburton bestel of hij dan beter / minder slecht is :).
Maar of ik die gok nu wil nemen......
Bij Thomann kan ik tenminste nog testen.

Hard erop spelen is geen probleem. Als je wat zachter speelt klinkt het wat doffig en als je doorpakt dan wil het wel. Wel heb ik het gevoel dat ik het trompetgeluid meer zelf moeten "maken" en het pas bij wat harder spelen goed tot zijn recht komt.

Hoe dit zal klinken /mengen met anderen? Ik ga het eens uitproberen.
Ik werd toch al "uitgelachen" toen ik zei dat ik hem besteld had dus erger kan het niet worden of wel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 dec 2013 16:45 

Quote: Vreemd, zoetig ruikend spulletje, die Tiger Oil.

Speelgoed trompet.....misschien eet/drinkbare olie :lol:
Nou Remy ik ben benieuwd vanavond!

Wel uitkijken met de rokers anders heb je er zo een gat in :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 09:23 

Gisteren uitgeprobeerd tijdens repetitie.
Ook hier weer verrast dat de Tiger zich redelijk goed mengt.
In de zachtere passages hoor je jezelf een stuk minder door het wat doffige geluid. Als je harder speelt dan moet je zelfs opletten dat je niet te dominant wordt.
Het is ook een kwestie van wennen en aanpassen, maar het viel niet tegen.

Ik heb er ook een kunsststof Kelly mondstuk op gehad.
Geen succes. Dan klinkt de Tiger als een speelgoedtrompet (wat het voor velen wellicht ook is :) )
Kortom, je moet er wat mij betreft dus echt een metalen mondstuk opzetten.
De trompet wordt dan topzwaar, uiteraard.

De trompet is dus positief onvangen en er was vooral verbazing over hoe gemakkelijk de Tiger speelt. Intonatie blijft een extra aandachtspunt. Altijd natuurlijk, maar zeker bij de Tiger.

We hebben hem dus niet als asbak hoeven te gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 dec 2013 16:53 

Positief verrast van zo'n plastic trompetje.
Speelt inderdaad niet verkeerd met een messing mondstuk, echter mis je de resonantie / "knisperen" van de metalen beker waardoor hij inderdaad iets dof klinkt.
Niet gedacht maar de ventielen lopen ook zeer goed, ik zou er wel persoonlijk lichtere veren in zetten.

Het super lichte gewicht is heel vreemd maar wel een uitkomst voor zeer jonge kinderen en mensen met een handicap.

Als er een versie komt in carbon fiber ben ik ook van de partij. 8)
Deze zal ook meer de metalen beker evenaren vermoed ik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur