Jhblenkers schreef:
Hartelijk dank allen voor de uitgebreide antwoorden en adviezen! Dit helpt enorm om de keuze te bepalen. Ik heb het geld niet klaar liggen voor een beter en duurder instrument, en denk toch dat ik het ga proberen op een goedkoop instrument. Mocht het me bevallen, dan kan ik op termijn overstappen naar zoiets als een Selmer of Kanstul.
Moeilijk. Ik ben een instrumentenfreak maar ik heb inmiddels geleerd dat je aan een slecht instrument helemaal niks hebt. Ventielen lomp, intonatie beroerd, geluid net niet enz. Eigenlijk helemaal hopeloos. Dat geldt in de eerste plaats voor een hoop goedkope ebay-zooi maar zo langzamerhand begin ik dat ook voor een hoop vintage instrumenten te vinden waar ik redelijk kort geleden nog wel enthousiasme voor kon opbrengen. In ieder geval heb je daar een enorme berg knowhow voor nodig.
Eigenlijk moet je kijken wat je nodig hebt en dan daarvoor het juiste professionele gereedschap aanschaffen, het liefst nieuw omdat dan alle mechanica naar behoren functioneert.
Zodra je dit principe los laat begint het schipperen wat in sommige gevallen min of meer bij toeval goed kan uitpakken maar meestal ook zijn zwarte zijde heeft. En dan begin je te mijmeren over ventielrevisies of erger.