trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schilke Bb trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 07:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schilke Bb trompet
BerichtGeplaatst: 13 jan 2004 19:22 

Ik kan een Schilke Bb silver trompet op de kop tikken voor weinig geld.
Het gaat om een Schilke Chicago met serienummer 3882. Het instrument is gebouwd in 1969. Heeft iemand daar ervaring mee met dit type instrument? En wat is een goede prijs (het instrument is in perfecte staat).

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2004 20:14 

Prima instrument!! Op het internet staan ze aangeboden voor $1600,-

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2004 22:28 
Moderator

uitproberen, zou ik zeggen, maar als het goed is zou er op de reciever een letter-cijfer combinatie moeten staan, die kan al wat meer duidelijkheid geven

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2004 22:08 

Jip, het is een Schilke B1 serienummer 3882

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2004 22:10 
Moderator

Nou en dan zal er vast wel iemand zijn die daar wat vanaf weet Hans!!!!! Roept u maar!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2004 07:40 

Is dat model niet de "moeder aller schilkes"? (de B en X modellen dan...)
Veel info over Schilke toeters:

The Schilke Loyalist

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jan 2004 15:58 

De B1 is een ML instrument met een grote (L) beker. Het is een van de, zo niet dé mooiste Schilke. Heel edel van klank, licht en helder maar met een volle kern.

Bij een oudere Schilke zoals de hier bedoelde, moet je letten op de kwaliteit van de ventielen. Als die goed zijn (vrije loop, compressie, aanslag) heb je er een prachtig instrument aan. De prijs is natuurlijk geheel afhankelijk van de staat waarin hij verkeerd maar bij deze oudere serienummers ligt de waarde ergens tussen de € 1400,- en de € 2000,-

Het kan nog zijn dat er onder aan de beker (waar hij uit het eerste ventiel komt) of op de mondstukreceiver een kleine letter b staat. Dat houdt in dat het een 'beryllium' beker betreft (gemaakt van dun rood koper). Deze heeft meer projectie dan de standaard beker maar zijn lastig in gebruik omdat ze extreem kwetsbaar zijn. Die moet je behandelen alsof hij van glas is :? Dus geen standaard gebruiken of heel voorzichtig en niet zo maar een demper er in rammen.

Profiel  

Berichttitel: Schilke B3
BerichtGeplaatst: 17 jan 2004 14:18 

Ik ben de gelukkige eigenaar van een B3 uit vermoedelijk 1978. Ik heb er 1134 euro (2500 gulden, vandaar dit vreemde bedrag) voor betaald. Mijn ervaring is dat oude Schilkes beter zijn dan wat er tegenwoordig gefabriceerd wordt. Niet dat dat slecht is, maar oude zijn mijns inziens net iets vrijer qua speelgevoel. Ik heb eens op een splinternieuwe X3 (large bore, large bell, tegen large bore, medium bell voor de B3) van een collega gespeeld en ervaarde deze als minder open, meer weerstand.

Ik ben er, na enkele jaren op deze trompet gespeeld te hebben, wel achter gekomen dat een Schilke qua geluid (zeker in een grote zaal) iets mist tegenover bijvoorbeeld een Bach of heavy Yamaha. Bovendien is het door de grote boring erg hard werken als lead in een bigband, en zeker in een popbandje. Daarom probeerde ik een Benge Resno-tempered 7 bell, large plus boring uit, geleend van een collega. Dit was nog steeds hard werken, maar gemakkelijker hoog, en wát een geluid...

Maar nu heb ik (alweer geleend van een collega...) een Yamaha 6310Z thuis, en ik ben er zéér over te spreken. Het geluid is ondanks (of misschien dankzij?) de kleine boring erg vet (in combinatie met een 5c mondstuk van Getzen). Ik heb er een avondje combo mee gespeeld, en het beviel erg goed, ook qua uithoudingsvermogen. Of de toeter het in de popband en in de bigband ook zo goed doet, maoet ik nog uitproberen, maar wat ik er tot nu toe mee gespeeld kreeg is indrukwekkend (voor mijn doen althans). Ik speel op een marcinkiewicz E13 Chuck Findley mondstuk.

Heeft er iemand tips, of een 6310Z te koop? Of moet ik echt op de 8310Z wachten? Is die net zo duur, of meer in de Xeno-prijsklasse?

Nou, sorry voor dit veel te lange bericht, maar het is mijn eerste bijdrage in dit Forum, dus vergeef me...

Groeten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur