trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valt deze 60 jr oude B&H nog goed te repareren ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Valt deze 60 jr oude B&H nog goed te repareren ?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2013 20:12 

Hallo, Deze 60 jaar oude Boosey & Hawkes Imperial staat te koop op internet. Het instrument is gerestaureerd en opnieuw gelakt maar er zit nog een storende beschadiging in de beker : Afbeelding
Zou dat nog goed te krijgen zijn ??? Dan lijkt er ook nog een scheur in de beker te zitten, maar dat zou een siliconenrand zijn waarmee de oude lak is verwijderd (of waarmee de nieuwe lak mee is vastgezet) : Afbeelding
Misschien de lak verwijderen en verzilveren ? Of heeft dat geen zin meer ?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Valt deze 60 jr oude B&H nog goed te repareren ?
BerichtGeplaatst: 21 feb 2013 22:02 

Wat is er precies gerestaureerd? Zijn de ventielen opnieuw bekleed?
Ik denk dat als de ventielen er nog goed uitzien en de compressie goed genoeg is je heel veel plezier aan dit instrument kan beleven als je er goed mee overweg blijk te kunnen.
Ik zou niet te veel asem geven over 't uiterlijk; zelf vind ik 't altijd een pré als je ziet dat een instrument leeftijd heeft en heeft geleefd.
Zitten alle buizen los? Dan kan je makkelijk de conditie van de ventielen controleren: De B & H die ik ooit eens heb bekeken bleek totaal versleten te zijn. Dat is 'm dus niet geworden.
Compressie test je door een buis eruit te trekken, dan de ontstane gaten met je duim af te dekken, 't ventiel in te drukken en aan de leadpipe te zuigen.
Min of meer vacuum? Dan is 't ventiel niet versleten en kan je de volgende testen.
Geen vacuum? Dan is 't ventiel versleten en is 't instrument alleen nog waardevol als wandversiering.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 feb 2013 22:21 

Als er een scheur in zit, niet kopen. Check dat dus goed. Ik heb net een 50 jaar oude trompet ontlakt, ik laat hem raw brass, maar ik doe er wel een was over. Renaissance was of een carnauba wax doen het goed heb ik begrepen. Ik heb nooit raw brass gewild, maar nu zie ik dat het toch wel mooi kan zijn. Geef niet te veel geld uit aan een oudje. Vintage is vaak mooi als het er ook echt vintage uitziet.

Laatst bijgewerkt door Luciën op 24 feb 2013 14:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 08:43 

Theo van Kampen schreef:
Geen vacuum? Dan is 't ventiel versleten en is 't instrument alleen nog waardevol als wandversiering.

Nou ja, tenzij 't een zeer prestigieus instrument is natuurlijk, dan kan je de ventielen laten reviseren. Bedenk wel dat dat een vrij kostbare ingreep is.

Als er een scheur in zit kan je 't instrument toch aanschaffen als de prijs er naar is: Scheuren kan je laten patchen door een goede reparateur. Mijn Vincent Bach heeft 4 patches en is een van mijn beste trompetten.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 14:24 
Moderator

Ik weet niet hoelang je al speelt, en ik ken dit instrument in kwestie ook helemaal niet.
Maar stel je voor: je hebt een positief beeld bij dit instrument. En een goed gevoel, dan is het wellicht toch de moeite om het te laten restaureren.
Zulks heb ik bij mijn Olds ook gedaan. Voor aanschaf, waren de ventielen lek. Die heb ik laten nikkelen. En tot op heden doen ze het nog goed. Heb ook van het instrument jarenlang heel veel plezier gehad.

Een goeie reparateur kan wonderen doen.
In Amerika zitten een aantal hele goeie. Mensen die het instrument weer helemaal als nieuw maken. Rich Ita, bijvoorbeeld.

Maar je kunt je afvragen of je zoiets voor het financiele gewin moet doen. Wat ik van bessons weet, is dat het niet echt de gezochte oldtimers zijn. Zoals Olds, Conn, oude Bachs, Kings, Benges enzo. Dus als collectors item, zou het nog vies kunnen tegenvallen.
Maar als je het puur voor het speelplezier doet, zou het best een overweging kunnen zijn. Zeker als je nu al zou weten of het een blijvertje is voor je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 22:15 

Bedankt voor alle reacties. Ik ga dit (of een soortgelijke) instrument kopen. Hij is als reserve instrument bedoelt voor gelegenheden waar ik m'n dure toeter liever niet mee naartoe neem. Daarnaast vindt ik het gewoon leuk om er een oude trompet bij te hebben, ondanks dat het geen Olds, Martin of Bach is, zit er toch een geschiedenis aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 feb 2013 14:52 

Theo van Kampen schreef:
Mijn Vincent Bach heeft 4 patches en is een van mijn beste trompetten.

Ik heb er geen ervaring mee dus ik vraag het maar: ik kan begrijpen dat je een trompet patched (in een bocht of zo), maar gaat een patch in de beker niet teveel ten koste van de sound?

Laatst bijgewerkt door Luciën op 24 feb 2013 15:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 feb 2013 15:06 

Een patch heb je meestal op plaatsen waar de vingers op het metaal gezeten hebben. Dat is meestal op de buizen rond het ventielhuis, niet op de beker. Daar heb je niet gauw last van zuurvraat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur