erikveldkamp schreef:
Dus uiteindelijk moet je je niet blindstaren op de boring, maar of het totaalplaatje bij je past.
Ik verkocht ooit aan een forumlid een Buescher True Tone Aristocrad Custom. Dit forumlid vroeg mij wat de boring was want als 't een M-boring zou zijn zou de verkoop niet doorgaan omdat hij op een instrument met een kleinere dan ML boring zijn lucht niet kwijt kon.
Ik zei hem dat 't instrument ML was. De verkoop ging door, hij was en is nog steeds heel blij met dit instrument dat, je voelt 'm al aankomen: een M-boring heeft

Okee, de stembocht is niet zo vierkant als die van een Bach 180/37 maar rond is ie ook niet, + dat 't instrument een zgn peashooter is met een onwijs kleine wrap* (dus 't tegovergestelde als de wrap van een Conn Connstellation) en ook heeft deze Buescher geen reverse leadpipe.
Toch speelt dit instrument zó makkelijk dat de koper mij in eerste instantie niet wilde geloven toen ik de waarheid onthulde en 't instrument ging nameten.
Ik denk dat een instrument dat gebouwd is op rendement, zoals een Getzen 700S of een Conn 22B Victor voor de meeste trompettisten 'open' aanvoelt ondanks dat de Conn een M-boring heeft en de Getzen een heel ielig bekertje combineerd met een nauwe wrap.
*) wrap is hoe 't instrument is 'opgerold' dus grofweg de afstand tussen de leadpipe en de onderste pijp van de stembocht.