trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Kan niet wennen aan Yamaha YTR6335
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kan niet wennen aan Yamaha YTR6335
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 10:37 

Wegens omstandigheden heb ik helaas afstand moeten doen van mijn Vincent Bach Stradivarius LR180S72 (Standaard 180 model met 72 beker en LR25 reversed leadpipe).

Als vervanger heb ik hiervoor een Yamaha YTR6335 gekregen. Ik kan echter niet goed wennen aan het instrument. Ik heb een beetje het gevoel dat het instrument op de een of andere manier tegenwerkt. Ik verlies op dit instrument sneller mijn uithoudingsvermogen en de toon klinkt niet zo warm als de Bach. Bovendien "schiet ik op de Yamaha nog weleens geregeld mis". De toon klinkt aanmerkelijk "dunner en ieler".

Wel vind ik de Yamaha wat "opener/helderder" klinken dan de Bach, dit spreekt mij dan wel weer aan. De Bach klinkt ten opzichte van de Yamaha naar mijn idee iets doffer.

Ik heb het gevoel dat de Yamaha veel lichter is dan de Bach en daardoor veel dunner klinkt. Oneerbiedig gezegd (wat niet zo bedoeld is) heb ik op de Yamaha een beetje het gevoel dat ik op "blikken feesttoeter" blaas.

Het liefst zou ik een trompet spelen met de speeleigenschappen (/gewicht) van de Bach, een open / warme klank en evt wat meer trefzekerheid / intonatie in het hogere register.

Zouden jullie eens een advies willen doen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Kan niet wennen aan Yamaha YTR6335
BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 12:32 

Ik ging een jaar geleden op zoek naar een instrument. Alle Yamaha's in de lagere prijsklassen (maar wel duurder dan vergelijkbare van andere merken) klonken blikkerig in mijn oren. De dame van de van de muziekwinkel was verbaasd dat ik nauwelijks kon spelen en dat al kon horen (ze was die mening dus ook toegedaan). Toch had gedacht dat de 6 serie dat niet zou hebben. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Jupiter 606 (zilver, met roodkoperen beker) omdat hij 1/3 van de prijs was van een Bach die nauwelijks beter klonk). Daar had ik dus het meeste trompet voor het minste geld. Het prijsverschil was het kwaliteitsverschil (in mijn oren) niet waard.

Ik weet te weinig van instrumenten om je te kunnen adviseren, maar ik heb hetzelfde gevoel over Yamaha. Toch zou ik nog een keer een Yamaha willen bespelen die door "iedereen" als goed wordt ervaren.

Ik hoop niet dat er een storm van kritiek over me heen komt.

Laatst bijgewerkt door Luciën op 10 jan 2013 13:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 13:12 

Volgens mij hebben de meeste standaard gewicht toeters een standaard (warm) geluid. De lichtere toeters klinken vaak helderder. Wel eens een lightweight Bach 72 LT geprobeerd?

Maar enerzijds zeg je dat de toeter opener/helderder moet klinken. Daarna zeg je dat de toeter opener/warmer moet klinken. Maar helder en warm vind ik elkaars tegenovergestelde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 13:18 

Helder hoeft niet altijd blikkerig te zijn. Ik vind die studenten en middenklasse Yamaha's echt blikkerig klinken, als goedkoop spul.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 13:31 

Of een normaal gewicht Bach 72 met een normale leadpipe ipv een reversed. Misschien dat deze juist de weerstand/openheid biedt die jij zoekt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 13:38 

Ik speel momenteel met veel plezier op een Yamaha. Maar dan wel op de Xeno lijn (8345). In de uitprobeersessie heb ik ook zeker de middenklasse en studentenklasse geprobeerd, maar vond dit ook niks. Blikkerig, carnavalstoeterig geluid. Hiervoor heb ik op een Bach gespeeld (model 25), maar ik kan veel beter met deze Xeno uit de voeten.

Binnen het orkest waar iedereen op Bach speelt ondervind ik geen problemen. Wel moet ik wat beter mijn best doen om goed te mengen. Als ik op de Bach speelt gaat dit iets makkelijker. De yamaha is super zuiver en ik heb mij hier ooit laten vertellen dat een Bach meer boventonen kent, waardoor mengen makkelijker gaat. Maar ik ben enorm blij met mijn instrument en ben veel beter en mooier gaan spelen sinds ik mijn Xeno heb. Op de Bach moet ik harder werken (gebruik ik nu nog met carnaval en op straat).

Laatst had ik een Schilke te leen (vanwege) reparatie. Deze speelde nog makkelijker, maar vond het in het orkest geen succes (behalve dat het eerste ventiel ook nog eens vals was).

Het schijnt op mijn Yamaha wel vrij makkelijk te zijn om over de noot heen te schieten (hoe noem je dat). Tenminste dat zegt mijn docent als hij even mijn trompet leent om iets voor te spelen op een bes instrument (als hij niet zo snel kan omlezen voor C). Kwestie van wennen lijkt mij.

Toen ik overstapte van de Bach naar de Xeno heb ik uiteraard wel een paar weken moeten wennen en mijn toeter moeten leren kennen.

Verder heb ik er ook niet veel verstand van instrumenten, maar dit zijn mijn ervaringen met Yamaha.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 14:15 
Moderator

Wat hebben jullie allemaal de mond vol van instrumenten terwijl je in dezelfde zin aangeeft weinig van instrumenten te weten....

Dat je niet kan wennen aan een instrument, heeft veel oorzaken. Ik zou je adviseren om een zoektocht te starten. Altijd leuk en leerzaam

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2013 14:25 

marnix schreef:
Wat hebben jullie allemaal de mond vol van instrumenten terwijl je in dezelfde zin aangeeft weinig van instrumenten te weten....

De eigen ervaringen geven mag toch wel? Ik vind het tenminste altijd handig, leerzaam en leuk. Daarbij meld ik dan natuurlijk wel dat ik niet veel ervaringen heb met veel instrumenten, zoals menigeen hier wel heeft. En waar dus wellicht wat meer waarde aan gehecht mag worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur