rjanssen schreef:
Ik ben op zoek naar een L-bore trompet en kwam de Yamaha YTR-738 tegen. Wie kan mij meer vertellen over dit model? Ik heb alleen de volgende informatie gevonden:
Bore = L – Schilke equivalent: X3
Model: YTR-738 Years: 1974-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6345GS
Heeft iemand ervaring met dit model? Klopt het dat er bij deze trompet soms problemen met de ventielen zijn? En is het een goede L-bore trompet? Of kun je dan beter naar een andere trompet kijken zoals de Getzen Eterna?
Specifiek met dit model heb ik geen ervaringen. Maar wat algemene extra info kan ik wel geven.
MBT de ventielen: in de jaren 70 geloof ik, heeft Schilke de instrumenten voor Yamaha ontwikkeld. In ruil daarvoor deed Yamaha de ventielen, ook voor Schilke. Toen gingen ze experimenteren met een nieuw soort legering voor de ventielen, Yamaloy. Dat bleek in een aantal gevallen desastreus te zijn.
In een aantal gevallen dus. Want als het goed gemaakt was, zijn die ventielen, praktisch onverwoestbaar. Maar als er ook maar iets misging, waren het ondingen. En had men er constant problemen mee.
(Zelf heb ik uit die periode een D trompet, met Yamaloy ventielen, en die lopen nog steeds als een trein, en zien er als nieuw uit).
Of het een goede trompet is, kan ik niet zeggen, maar dat kan niemand hier zeggen. Dat is puur voor jou om uit te proberen. Kijk, en voel dus ook of de ventielen er goed uitzien. Als ze er niet goed uitzien, en ze lopen niet lekker, kun je ze beter laten liggen.
Overigens: de boring is maar 1 detail waardoor een trompet vrij en open aanvoelt. Ik zou me niet teveel concentreren op de maten van een instrument, maar vooral op hoe comfortabel een instrument is. Hoe hij stemt, en hoe hij klinkt. Maten zijn nauwelijks relevant.