trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha Bb-trompet YTR-738
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha Bb-trompet YTR-738
BerichtGeplaatst: 13 sep 2012 16:06 

Ik ben op zoek naar een L-bore trompet en kwam de Yamaha YTR-738 tegen. Wie kan mij meer vertellen over dit model? Ik heb alleen de volgende informatie gevonden:

Bore = L – Schilke equivalent: X3
Model: YTR-738 Years: 1974-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6345GS

Heeft iemand ervaring met dit model? Klopt het dat er bij deze trompet soms problemen met de ventielen zijn? En is het een goede L-bore trompet? Of kun je dan beter naar een andere trompet kijken zoals de Getzen Eterna?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Yamaha Bb-trompet YTR-738
BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 06:03 
Moderator

rjanssen schreef:
Ik ben op zoek naar een L-bore trompet en kwam de Yamaha YTR-738 tegen. Wie kan mij meer vertellen over dit model? Ik heb alleen de volgende informatie gevonden:

Bore = L – Schilke equivalent: X3
Model: YTR-738 Years: 1974-1984 Key: Bb Bore: .463" Bell Size: 5" Material: Yellow Brass Finish: Silver Weight: Light Current Model: YTR-6345GS

Heeft iemand ervaring met dit model? Klopt het dat er bij deze trompet soms problemen met de ventielen zijn? En is het een goede L-bore trompet? Of kun je dan beter naar een andere trompet kijken zoals de Getzen Eterna?

Specifiek met dit model heb ik geen ervaringen. Maar wat algemene extra info kan ik wel geven.

MBT de ventielen: in de jaren 70 geloof ik, heeft Schilke de instrumenten voor Yamaha ontwikkeld. In ruil daarvoor deed Yamaha de ventielen, ook voor Schilke. Toen gingen ze experimenteren met een nieuw soort legering voor de ventielen, Yamaloy. Dat bleek in een aantal gevallen desastreus te zijn.
In een aantal gevallen dus. Want als het goed gemaakt was, zijn die ventielen, praktisch onverwoestbaar. Maar als er ook maar iets misging, waren het ondingen. En had men er constant problemen mee.
(Zelf heb ik uit die periode een D trompet, met Yamaloy ventielen, en die lopen nog steeds als een trein, en zien er als nieuw uit).

Of het een goede trompet is, kan ik niet zeggen, maar dat kan niemand hier zeggen. Dat is puur voor jou om uit te proberen. Kijk, en voel dus ook of de ventielen er goed uitzien. Als ze er niet goed uitzien, en ze lopen niet lekker, kun je ze beter laten liggen.

Overigens: de boring is maar 1 detail waardoor een trompet vrij en open aanvoelt. Ik zou me niet teveel concentreren op de maten van een instrument, maar vooral op hoe comfortabel een instrument is. Hoe hij stemt, en hoe hij klinkt. Maten zijn nauwelijks relevant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 08:11 

Mijn ervaring met de amaha YTR 738:
Ik heb ooit een 738 gekocht vanuit Amerika en weer teruggestuurd.
De ventielen zouden goed zijn volgens verkoper, maar waren helemaal bruin uitgeslagen en liepen sluggish zoals ze dat zo mooi noemen.
Gelijk weer teruggestuurd naar Amerika.
Dat hoeft bij de 738 op Marktplaats niet zo te zijn.
Bekijk hem goed en speel erop.
Bij de 6345 (2x) heb ik dit niet gehad.

Bij Getzen zijn de ventielen, normaalgesproken, heel goed.
Tenminste bij 300 en Eterna 900S die ik gehad heb.

Uitproberen en kijk wat bij jou past.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 08:50 

Was dat niet later in de jaren zeventig, dat die slechte ventielen tevoorschijn kwamen?

Weliswaar een ML, ik heb een YTR-732 van begin jaren zeventig. Omdat hij pas de laatste tijd vaker wordt bespeelt, heeft hij de tand des tijds heel goed doorstaan. De ventielen zijn werkelijk perfect.

Kwam die 738 later in de jaren zeventig?

Overigens heeft deze 732 opvallend veel gelijkenissen met de latere 8310, die ik ook heb (de 8310 is de doorontwikkeling van de 732 volgens mij). Mijn 8310 klinkt warmer, de 732 is wat scherper.

Ook van Yamaha bugels heb ik over hetzelfde ventielenprobleem gehoord overigens.

Wat dat geexperimenteer al niet voor effect heeft. Nu, jaren later, wordt er nog steeds over gesproken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 14:31 

De problemen met de Yamalloy legering schijnen samen te hangen met de individuele body chemistry vd bespeler, volgens Jim Donaldson (Schilke loyalist):

Unfortunately for Schilke, during that time, Yamaha was experimenting with a new alloy, something other than the traditional monel or nickel, for use as valves, a metal which has now come to be known as Yamalloy. It apparently looked good on paper, but, as it was explained to me, the Yamalloy reacts chemically with individual body chemistry and the brass in the valve casings causing them to hang at the most inopportune moments or otherwise require lots of finicky care and aggravation. This lead to both Yamaha and Schilke trumpets from this period suffering a poor reputation because of the valves. Since personal body chemistry appears to be part of the problem, many owners of these horns suffer no difficulty at all, just as some people have problem with the acids and perspiration in their hands reacting with horn finishes and others do not.

As it turns out, there is a fairly simple and inexpensive solution to this problem. An expert repairman in Indianapolis, Bob Frost, discovered, as I understand it, that by lapping the valves with some less common finer lapping compound and sealing the valve casings, the problem is solved. The cost for this is modest and the turnaround time short. I have had two trumpets so repaired since 1997 and the valves are spectacular on both--just as one would expect of horns of this price and quality.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 16:32 

Ik heb zelf ook een YFH-631 bugel die ik af en toe gebruik voor wat inval klussen en die ventielen zijn echt super. De bugel wordt slechts een paar keer per jaar uit de koffer gehaald, maar de ventielen doen het altijd :)

Volgens Yamaha heeft deze bugel normale Monel ventielen (http://usa.yamaha.com/products/musical-instruments/winds/flugelhorns/yfh-631/), maar op internet lees ik ook verhalen dat deze bugels de beruchte Yamalloy ventielen hebben. Niet helemaal duidelijk dus... hoe zijn de Yamalloy ventielen te herkennen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 sep 2012 08:33 
Moderator

Zoals je kunt lezen hier: http://www.dallasmusic.org/schilke/Miscellaneous.html

Is het te herstellen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur