trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trompet?
BerichtGeplaatst: 06 sep 2012 21:08 

Ik overweeg om binnenkort naar Rijswijk/Noordwijk te rijden om daar wat trompetten uit te proberen ter eventuele vervanging van mijn huidige trompet. Om niet te verdwalen in het aanbod van merken en types is het mi handig om wat tips te krijgen welke instrumenten passen bij mijn wensen. Om jullie een indruk te geven wat ik zoek, geef ik een kort overzicht van mij vorige en huidige trompet(ten).

Mijn eerste 'eigen' toeter (na een aantal verenigingsinstrumenten) was een getzen capri. Voor toen een fijn instrument maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik m'n volume niet goed kwijt kon. Na een jaar of tien is de getzen vervangen door een bach 37. Uiteindelijk mischien het instrument die het meest aan m'n verwachtingen voldeed, maar dat wist ik toen nog niet. Na ( wederom) een kleine tien jaar kreeg ik red-rot in de leadpijp en ging ik naar Noordwijk met de bedoeling een Calichio aan te schaffen (de mode toeter van dat moment). Na verschillende toeters getest te hebben, ging ik met een Conn V1 naar huis. De calichio was veel te 'dun' voor mij, ik klonk er op als een blikke speelgoettrompet. De Conn speelde erg makkelijk en had een mooi geluid, qua projectie/volheid was (achteraf) echter de bach toch net wat beter voor mij. Na een paar jaar heb ik er een 38b (1966) bijgekocht. Het gevolg was dat ik de V1 bijna niet meer gebruikt heb en uiteindelijk verkocht heb. Nu is de 38b al een aantal jaar mijn enige trompet. De 38b bevalt me eerlijk gezegt nog steeds erg goed, maar wellicht kan ik hetzelfde resultaat ook op een efficientere manier bereiken met een modernere trompet.

Ik denk er zelf aan om in ieder geval wat Bachs te testen (waaronder de artisan). Hebben jullie nog tips welke instrumenten mij verder nog zouden kunnen bevallen (ik heb niet zo'n behoefte om x-maanden op een instrument te wachten, dus van Laar valt dan volgens mij af).

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jelle

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuwe trompet?
BerichtGeplaatst: 06 sep 2012 21:53 
Moderator

bij pfeiffer hebben ze in elk geval de Gansch trompet (maar die is ook iets meer dan 4000 euro... Wel een leuke gadget.
Ze hebben er meer van Schagerl. Maar ook diverse B&S, Yamaha's en Calicchio's.

Wat je aan geluid wil, ligt vaker aan jezelf dan aan het instrument, hoewel erg exotische instrumenten je meer in een richting drukken dan de wat meer mainstream trompetten.

Dus de enige tip is: ga naar pfeiffer, neem een setje extra oren mee, want 2 mensen horen meer dan 1, en ga lekker een dagje grasduinen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 sep 2012 23:38 

JD schreef:
De 38b bevalt me eerlijk gezegt nog steeds erg goed, maar wellicht kan ik hetzelfde resultaat ook op een efficientere manier bereiken met een modernere trompet.

Hier is wat mij betreft maar één antwoord op: de Adams A6. Voelt als een Connstellation, klinkt iets "normaler" en speelt efficienter.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 19:45 

Als we dan toch ons eigen merk gaan promoten......... Bij Pfeiffer heb ik veel Yamaha's geprobeerd, omdat het merk in principe voor elk wat wils biedt. Je kunt je voorbereiden door op de Yamaha site te kijken welke je het meest aanspreekt. Voor mij ging er een wereld open toen ik ontdekte dat er gemakkelijk spelende trompetten zijn met een vet/ vol geluid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 20:43 

Ieder zijn meuk, het zal een eindeloze discussie worden.
De Yammie's zijn goed, maar als het er op aan komt heeft mijn oude Bach meer karakter in zich.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 21:56 

Waarschijnlijk zal het eerst een ritje naar Rijswijk worden (een stuk dichterbij dan Adams :wink: ). Ik wil in ieder geval de Bach Artisan, de Jupiter Ingram en wellicht nog wat Yamaha's proberen. Is er iemand hier die al heeft gespeeld op de Artisan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 22:08 

Marcus schreef:
Als we dan toch ons eigen merk gaan promoten.........

Het spijt me heel erg dat ik de indruk gewekt heb "mijn merk" te promoten. Ik bezit geen aandelen Adams, ben echter wel een zeer tevreden gebruiker. Ik zal als er vragen worden gesteld over Adams altijd zo uitgebreid mogelijk antwoorden, en bij algemene vragen wellicht mensen erop wijzen dat "mijn merk" ook iets aanbiedt in die stijl. Bijvoorbeeld op de vraag: "wat is een goede leadtrompet" de Adams A5 noemen, zoals vele Van Laar-spelers wellicht de B2 of de CF naar voren zullen schuiven.

De vraagsteller noemde hier expliciet dat hij zijn Conn Connstellation wilde vervangen door iets moderners, en dat hem de speeleigenschappen van de Connstellation wel goed bevielen. Dan denk ik niet dat er sprake is van inbraak op een topic of onterechte promotie als ik hem erop wijs dat Adams een erg goede trompet maakt die qua speelgevoel op een Connstellation lijkt. Dat is mijn mening als ex-Connstellation speler. Naar mijn weten maken Yamaha noch Bach trompetten die in welk opzicht dan ook lijken op een Connstellation; over onterechte promotie gesproken.

Ik zal voor de volledigheid nog de andere bekende producent noemen van een 38B-kopie, of naar het schijnt een kopie van Snooky Young's 38A met een trompetleadpipe: Kanstul met zijn befaamde Kanstullation. Ik vind deze "Mariachi" genaamde trompet qua inzetbaarheid minder interessant dan de A6sen die ik geprobeerd heb. De 990 mist de power en de glans van de echte Conn, en heeft wel het omfloerste geluid als je zacht speelt. De 991 heeft een hogere, Connstellation-achtige bouw, in tegenstelling tot de 990, klinkt groot en vet maar is helaas verzilverd/verguld, waardoor hier juist het omfloerste karakter ontbreekt. Dat het mijn favoriete toeters niet zijn, wil niet zeggen dat ze voor de topicstarter niet interessant zouden kunnen zijn: hij zou ze zeker eens moeten proberen. Ik schat persoonlijk de A6 veelzijdiger en beter klinkend in, dus die zou ik zeker niet overslaan als ik hem was.

Dit even als antwoord op de verkapte kritiek op mijn vermeende schaamteloze eigen-merk-promotie. Ik hoop te hebben verduidelijkt dat ik hier steeds erg voorzichtig mee ben, zonder de schijn te willen ophouden dat ik 100% objectief ben.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 22:53 
Moderator

Je wekt in elk geval niet de indruk dat er maar 1 merk is die trompetten kan bouwen, en dat was in vroeger discussies met heel andere mensen en heel andere merken wel anders.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur