Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Roel
|
Berichttitel: Adams A6 Geplaatst: 23 aug 2012 10:31 |
|
|
|
Momenteel probeer ik een Adams A6 uit.
Momenteel speel ik naar volle tevredenheid een Adams A8 met sterling beker, ergonomisch ventielhuis en integraal mondstuk. Bij jobs waar ik niet de enige trompettist ben of in gevallen waarbij ik langdurig in het -voor mij- extreem hoge register moet stralen is de A8 toch niet automatisch het állerbeste gereedschap. Let wel: het kán erop, maar er zijn betere tools.
Zo'n betere tool zou misschien de laatste versie van de Adams A6 kunnen zijn. Ik heb 'm afgelopen weekend vers uit de doos, zonder thuis te proberen, op een optreden gebruikt en toen viel op dat -naast een erg gemakkelijk hoog register- de controle en notenplaatsing nogal drastisch anders is. Niet heel vreemd als je van een 12mm boring naar 11,13mm gaat. De A6 is ontwerpmatig gebaseerd op een Connstellation, en speelt dienovereenkomstig. De klank is echter een stuk gewoner, ik vermoed dat de trompet uitstekend en gemakkelijk mengt met de meeste andere merken, wat bij de originele 38B, en ook bij mijn A8 een stuk lastiger is. Het gaat dan vooral om de spreiding van het geluid. Een te breed uitstralende trompet is voor een lead niet per se handig, maar vooral -en daar ben ik pas sinds kort achter- niet leuk als je de tweede trompettist bent en de lead speelt op een wél smal projecterende trompet.
Het eerste model A6 had een nikkelzilveren beker en was naar mijn mening veel te plat en brutaal qua klank. Het nieuwe model heeft een messing beker en is grotendeels vernikkeld. Optisch niet echt mijn smaak, dat is de Connstellation ook niet, maar klanktechnisch werkt het een stuk beter.
Eergisteren op de repetitie van mijn coverbandje liep een en ander al een stuk soepeler, en overmorgen ga ik 'm uitproberen waarbij ik iets beslagener ten ijs kom dan de vorige keer. Ik zal mijn verdere bevindingen uiteraard hier posten.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Karel
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 23 aug 2012 17:50 |
|
Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18 Berichten: 1160 Woonplaats: De Zeeuwse kust
|
Dat zal best werken Roel maar beter dan een A5-FG is er echt niet voor in de sectie ......  Voor klassiek of jazz trouwens ook niet, maar dat is mijn mening Zonder dollen, de A6 lijkt me ook een erg prettige trompet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Theo van Kampen
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 25 aug 2012 22:02 |
|
Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Interessant Roel! Wat voor beker zit erop? Eentje met zo'n giga diameter (zoals bij de Connstellation en de laatste Victors) of een 'gewone'? en met wat voor taper? Een beetje a la Bach 37 of 43 of meer richting 72?
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 26 aug 2012 02:39 |
|
|
|
@Karel: Tja, de A5 is geloof ik gewoon niet mijn kopje thee, het voelt alsof de trompet niet precies weet wat ik wil en ik niet precies weet hoe ik de trompet zover krijg dat hij snapt wat ik wil. Als ik daarentegen op een A6 speel voel ik me meteen thuis.
@Theo: Het exemplaar dat ik nu test heeft een relatief wat kleinere beker, althans het uiteinde. Het verloop is redelijk snel, het voelt dichter bij 72 dan bij 37 of 43. Ik kan me voorstellen dat een beker van rond de 5" voor mij nóg beter zou werken.
Heb er vandaag 3 setjes zeer heftig coverwerk op gedaan, uit de categorie meer hoge fissen en g's dan leuk is, met als (pas op: sarcasme) hoogtepunt Let Me Entertain You en ik moet zeggen, nu ik enigszins gewend ben, ik me zou kunnen voorstellen dat ik met een A6 mijn werk zou kunnen en willen doen. Een hoop dingen in zo'n extreem zware set als vanavond gaan op een A8 gewoon net wat zwaarder dan handig is. De 6 geeft dan net wat meer gemak. De trefzekerheid is iets minder, maar dat is dan ook een supereigenschap van de A8. De klank is lichter, maar dat is misschien in de meeste gevallen juist een voordeel.
Maandag ga ik de bigband repetitie erop proberen.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 28 aug 2012 09:31 |
|
|
|
Ok Roel hoogst interessant jouw bevindingen. Bij aanschaf van een nieuwe trompet zal ik zeker ook Adams modellen gaan proberen zo ook HvL maar ook meer. Maar in hoeverre ben jezelf nog objectief als het om Adams gaat?
_________________ Yamaha Xeno 8335RGS. Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978). Bob Reeves 43M, 43C JK 1.5 C Bugel Thomann DennisWick 2bfl
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 28 aug 2012 10:36 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Die objectiviteit is altijd een vraagstuk... ik heb vaker vraagtekens gezet bij al die instrumententesten. Het is leuk, informatief en tot op zekere hoogte leerzaam. Maar objectief zijn ze m.i. niet.
Wel is het zo dat ik mede naar aanleiding van Roel zijn schrijven meermaals naar Adams ben gegaan, om zelf tot de ontdekking te komen dat het echt hele goeie instrumenten zijn. Maar wellicht voor mij net niet dat beetje extra hebben, om gelijk tot aanschaf over te gaan (niet voor niks ben ik sinds een paar weken de trotse en gelukkige bezitter van een Calicchio).
Ook mede vanwege Erik Veldkamp zijn posts, maar ook omdat ik studeerde bij meneer Damrow, ben ik bij Hub van Laar geweest. Om daar na 2 instrumenten van hem gekocht te hebben, tot de conclusie te komen dat Hub's instrumenten gewoon niet aan mij besteedt zijn.
En dat is gelijk de kracht van dergelijke instrumenten "reviews": je leest, en gaat nieuwsgierig geworden, eens een kijkje nemen. Objectiviteit is eigenlijk nauwelijks een issue. Want waar Roel zweert bij Adams, Erik bij Hub van Laar, kom ik uit bij Jupiter, Stomvi, Feniks, Calicchio. Eigenlijk met uitzondering van de Feniks, gewoon standaard, 'off the shelve' instrumenten. Maar dat is puur persoonlijk.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 28 aug 2012 12:35 |
|
|
|
De spijker op de kop, Marnix.
Inderdaad is volledige objectiviteit onmogelijk, ondanks de hevige tegenspraak die ik in het verleden van Erik kreeg als we hierover discussieerden.
Ik ben erg blij met de toeters die Miel en zijn team voor me maken, alsook met de manier waarop er gewerkt en gecommuniceerd wordt. Objectief gezien kun je opmerken dat de instrumenten met zorg en veelal met intensieve hulp van topmuzikanten ontworpen worden. Denk hierbij aan het Amik Guerra-model, de Adams A4: Amik heeft hier hele weken met Miel het ontwerp geperfectioneerd tot wat het nu is; een van de best verkopende Adams trompetten. Objectief gezien kun je ook opmerken dat de instrumenten met veel kennis, kunde én aandacht geproduceerd worden.
Dit maakt ze echter niet noodzakelijkerwijs geschikt voor mij. Daarvoor is, zoals Marnix al opmerkte, iets anders verantwoordelijk: een bepaalde klik vanaf de eerste keer dat ik op een Adams speelde. Het enige dat ik hier dan ook kan melden is hoe goed de toeters voor mij persoonlijk werken. Ieder zal voor zichzelf moeten bepalen met welk merk of model zij of hij het beste uit de verf komt.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
TDG
|
Berichttitel: Re: Adams A6 Geplaatst: 29 aug 2012 20:45 |
|
|
|
Ik vind de instrumenten van adams ook interessant, maar het meest enthousiast ben ik nog over de bugels die ze maken. Ik heb een jaartje of zo gespeeld op een van de eerste bugels van Adams, nog voordat ze verschillende modellen hadden geloof ik (althans, nog niet op de site).
Ik zie dat jij (Roel) een 4-ventielen bugel hebt van Adams. Ook daarover zie ik niks op de site staan. Zou je daar iets over kunnen vertellen?
_________________ Mijn instrumenten
Bach Stradivarius model 198
Yamaha Xeno model 8335G
Schenkelaars bugel
|
|
| Omhoog |
|
 |