|
Gisteren en vandaag ben ik met een collega en vriendje naar Thein gereden in Bremen. Mijn collega verlaat de dienst, moest zijn diensttoet inleveren, en wilde dus graag zelf weer een eigen trompet. Dus vertrokken we gisteren in alle vroegte naar Bremen.
Daar aangekomen werden we opgewacht door Max Thein, en die heeft de rest van de dag, en deze morgen besteedt om een passende trompet samen te stellen.
De trompet waar het om gaat, is de Matthias Hofs One. Een trompet waarbij je zelf de beker, leadpipe en stembocht kan kiezen. Om te voorkomen dat je in zak en as raakt van de vele mogelijkheden die er zijn, de vele bekermaterialen, vormen en diktes, de ettelijke hoeveelheden leadpipes en stembochten, laat hij je eerst een keuze maken uit de leadpipes. Uitgaande van een standaard maat, gaat hij telkens een stapje groter, of juist kleiner, al naargelang je wel of niet een speler bent met veel lucht. Als je het gevoel hebt dat je de juiste leadpipe hebt, gaat hij beker vormen proberen. Degene die het beste voelt en klinkt blijft, en zo gaat hij alle vormen na, wederom van de meest standaard vormen, naar de wat meer exotische vormen. Op het laatst wordt er nog gekeken naar de stembocht, materiaal van schroefjes, zwaarte van onderdoppen. En als extraatje kun je, als je wil nog een mondstuk erbij kopen.
Voor ruim 3000 euro koop je tegenwoordig de toplijn van Yamaha en Bach. Maar bij die instrumenten krijg je niet de bezielde begeleiding van de bouwers van het instrument. Geen moeite was te veel. En als hij ook maar even het idee had dat het beter kon, dan werd er wel een beter onderdeel aangesleept. Wat een toptent! Grote klasse.
De afwerking is absoluut top te noemen. Voor we het instrument meekregen, werd het glimmend schoongepoetst, een koffer naar keuze (niet gratis, helaas) een mondstukhoes (wel gratis) en een mondstuk bij uitgezocht.
Zelf heb ik geen nieuwe toet nodig, maar ik moet zeggen: de manier waarop Max Thein achter zijn product staat, en met klanten omgaat, is ongekend. Ik heb zelf nog nooit zoiets mee mogen maken. Wel heb ik een Thein mondstuk meegenomen, omdat die tot mijn eigen grote verbijstering veel prettiger speelde als mijn eigen GR....
En uiteraard een klein Nederlands onderonsje met Ben van Dijk die er was om eventjes een bastrombone uit te zoeken.
Los daarvan, is het sowieso een aanrader om er minimaal 2 dagen heen te gaan. Ibis hotel zit er op loopafstand, en het centrum van Bremen is bijzonder leuk, zeker op een zomeravond. Franziskaner Weisbier is heerlijk, er lopen veel mooie vrouwen rond, en langs die grote sloot is het prima toeven in een van de Biergartens waar je ook nog een lekker hapje kan eten.
|