trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw Bezoekje aan Thein
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw Bezoekje aan Thein
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 19:20 
Moderator

Gisteren en vandaag ben ik met een collega en vriendje naar Thein gereden in Bremen. Mijn collega verlaat de dienst, moest zijn diensttoet inleveren, en wilde dus graag zelf weer een eigen trompet.
Dus vertrokken we gisteren in alle vroegte naar Bremen.

Daar aangekomen werden we opgewacht door Max Thein, en die heeft de rest van de dag, en deze morgen besteedt om een passende trompet samen te stellen.

De trompet waar het om gaat, is de Matthias Hofs One. Een trompet waarbij je zelf de beker, leadpipe en stembocht kan kiezen. Om te voorkomen dat je in zak en as raakt van de vele mogelijkheden die er zijn, de vele bekermaterialen, vormen en diktes, de ettelijke hoeveelheden leadpipes en stembochten, laat hij je eerst een keuze maken uit de leadpipes.
Uitgaande van een standaard maat, gaat hij telkens een stapje groter, of juist kleiner, al naargelang je wel of niet een speler bent met veel lucht.
Als je het gevoel hebt dat je de juiste leadpipe hebt, gaat hij beker vormen proberen. Degene die het beste voelt en klinkt blijft, en zo gaat hij alle vormen na, wederom van de meest standaard vormen, naar de wat meer exotische vormen.
Op het laatst wordt er nog gekeken naar de stembocht, materiaal van schroefjes, zwaarte van onderdoppen.
En als extraatje kun je, als je wil nog een mondstuk erbij kopen.

Voor ruim 3000 euro koop je tegenwoordig de toplijn van Yamaha en Bach. Maar bij die instrumenten krijg je niet de bezielde begeleiding van de bouwers van het instrument. Geen moeite was te veel. En als hij ook maar even het idee had dat het beter kon, dan werd er wel een beter onderdeel aangesleept.
Wat een toptent! Grote klasse.

De afwerking is absoluut top te noemen. Voor we het instrument meekregen, werd het glimmend schoongepoetst, een koffer naar keuze (niet gratis, helaas) een mondstukhoes (wel gratis) en een mondstuk bij uitgezocht.

Zelf heb ik geen nieuwe toet nodig, maar ik moet zeggen: de manier waarop Max Thein achter zijn product staat, en met klanten omgaat, is ongekend. Ik heb zelf nog nooit zoiets mee mogen maken. Wel heb ik een Thein mondstuk meegenomen, omdat die tot mijn eigen grote verbijstering veel prettiger speelde als mijn eigen GR....

En uiteraard een klein Nederlands onderonsje met Ben van Dijk die er was om eventjes een bastrombone uit te zoeken.

Los daarvan, is het sowieso een aanrader om er minimaal 2 dagen heen te gaan. Ibis hotel zit er op loopafstand, en het centrum van Bremen is bijzonder leuk, zeker op een zomeravond. Franziskaner Weisbier is heerlijk, er lopen veel mooie vrouwen rond, en langs die grote sloot is het prima toeven in een van de Biergartens waar je ook nog een lekker hapje kan eten.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuw Bezoekje aan Thein
BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 20:15 

Wat heeft het gekost? Ongeveer die € 3000,- ?

Alleen je verhaal alleen al is aanstekelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 20:19 
Moderator

Het is veel geld, maar absoluut niet duur. En weer eens een verfrissend verhaal, na al die topics over goedkope trompetjes :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 20:53 

Worden die trompetten ter plaatse nog voor je in elkaar gezet? Gaaf!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 21:19 

Voor een instrument op maat vind ik het helemaal niet duur, zeker niet met zo een service erbij.

Welke ventielen en ventielhuizen? Kan je ook daartussen kiezen of is dat vast. Ik zweer bij RVS of nikkelstaal in nikkelstaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2012 23:09 
Moderator

De body bestaat al. Alleen wordt er een passende beker, leadpipe en stembocht uitgekozen. Die leadpipe schuif je in de huls die er al opzit.

De ventielen zijn volgens mij van Bauerfeind.

Materiaal waarvan ze gemaakt zijn, weet ik niet. En is in wezen ook niet interessant. Zolang ze maar goed lopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 06:57 

Het lijkt me dat je toch wel erg goed moet weten waar je naar op zoek bent. Niet iets voor de gemiddelde amateur. Ik zou eerder door mijn embouchure heen zijn dan door de verschillende combi's.
Wat prijs betreft. De Feniks was nog duurder volgens mij, toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 aug 2012 07:02 

Prijzen incl BTW
Gelakt: € 3520
Verzilverd: € 3693
Bron: http://www.thein-brass.de/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur