trompet.nl > forum > Toon onderwerp - VanLaar-loyalist.com ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 19:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 391 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 nov 2009 20:09 

Mooi!

Heb je nog verschillende finishes geprobeerd en zo ja welke beviel je het meest?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 nov 2009 20:17 

Nee, zover was Hub nog niet, dat doet ie morgen. Deze trompet was net 1 minuut daarvoor klaargemaakt, en daarnaast hebben we nog wat dingen veranderd zoals de stembuis.

Maar of ie nu ongelakt of verguld is, dat maakt niets uit voor de klank. Misschien dat palladeren hem iets helderder maakt, maar ook dat zal nauwelijks merkbaar zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 nov 2009 20:31 

Dat Hub van der Laar was een grapje, omdat ik een troll had gezien die dezelfde fout maakte :']

Maar ik was inderdaad te lui om al die topiques door te lezen. Dat zal ik dan maar doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 00:50 

Met interesse volg ik de discussie. En leuk die filmpjes vd nieuwe Oiram.

Typisch voor mooie ontwerpen is de kunst van het weglaten; behalve dat de Oiram al geen stangetje tussen de stembuis had, zie ik nu ook dat de stembuis net als in het grijze verleden weer rond loopt itt de oude Oiram met verschillende knik onder en boven.

Enig idee waarom van deze principes nu wordt afgeweken, terwijl je dat bij de andere modellen en andere merken juist wel ziet?

En, komt het daarom dattie zo makkelijk speelt?

(sorry dat ik van de topic afwijk, maar volgens mij ging de discussie al langzaam een andere kant op)

Erik, gaat dit je 4678 ste bericht op dit forum worden? :) pffft ... waar haal je de energie vandaan? Op naar de 5000? En, krijgen we dan gebak?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2009 08:37 

Dat ie zo makkelijk speelt heeft denk ik te maken met de verdeling van het gewicht en de boring. Het is een ML boring met een lichte grote beker en een zwaar ventielblok. Je hebt dus niet het gevoel dat je een grote toeter speelt, maar krijgt wel makkelijk een groot geluid door die beker. Daarbij geeft de wat zwaardere lange receiver en het extra gewicht het geluid een extra boost.

Dat de stempomp rond is heeft te maken met design, maar ook dat dit goed blijkt te werken bij deze combinatie. Als ie hoekiger was geweest het ie wat meer weerstand gehad. Hub had hem in 1e instantie voor Arturo gemaakt en die is een toeter gewend ie erg groot is een goed doorblaast, dus dan kom je gauw op een ronde stempomp zonder steun uit. Dat geeft veel minder weerstand.

Wat mij (en Hub) verbaasde is dat ie toch niet een bakbeest van een toeter is geworden, integendeel dus. Hij speelt erg gemakkelijk met heel weinig inspanning.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 11:52 

Gisteren bij Hub geweest om mijn nieuwe Oiram2 te proberen. Stempompen van diverse dikten geprobeerd en dat blijkt toch ook veel verschil te maken. Gekozen voor de zware variant. Donderdag wordt-ie verguld (dat gebeurt in Colmar, Frankrijk), dus ik verwacht 'm zaterdag of maandag met de post!
Terwijl ik daar zo bezig was kwam ook nog een klassiek spelende prof er een ophalen (speelt in onder meer in het Brabants Orkest (vast of remplacant dat weet ik niet). Was ook laaiend enthousiast en leverde er z'n 20 jaar oude Bach voor in. Dus ook klassieke mensen vinden hun draai er goed op kennelijk. Er waren nog drie duitsers die een Oiram gingen kopen. Een ervan vertelde dat-ie afscheid ging nemen van een Bach waar hij al ruim 25 jaar op speelde; hij had nooit verwacht een betere toeter te kunnen vinden en was nu geheel overtuigd.
Nog even de B5 geprobeerd, die vond ik ook fantastisch.
Kortom een gezellige drukte in Margraten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 16:23 

Je krijgt zo al een mooie verzameling! Je hebt me in korte tijd mooi ingehaald qua aantal van Laar toeters... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 16:29 

Maar jij hebt er een aantal weggedaan toch? En krijgt er in februari ook een Oiram2 bij hoorde ik van Hub en las ik op je site.
Ik stop nu met uitbouw van de verzameling denk ik. Een mooi trio: de CF voor de bigband, de B4 voor klassieke klank en de Oiram2.
Alleen met de CF ben ik nog niet helemaal tevreden. Hij lijkt wat nauw voor mij als ik hoger speel. Hub heeft de ''gap'' gisteren iets aangepast maar het is nog niet wat ik wil. Of misschien wil ik gewoon meer dan ik kan, dat zou ook kunnen natuurlijk.
Misschien de nieuwe CF of de B1 eens proberen.
Het aantal wil ik in ieder geval op drie houden! (denk ik..........)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 391 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 49  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur