theo schreef:
de hypocrisie viert (helaas) dus nog steeds hoogtij dagen in de trompetwereld . . . .
Deze conclusie snap ik niet. Hypocriet ben je toch als je omwille van persoonlijk gewin iets beweert, en dat ergens anders weer onderuit haalt, omdat dat dan beter uitkomt? Ik heb geen enkele reactie gelezen waaruit je een dergelijke conclusie kunt trekken.
Je kunt het eens of oneens zijn met het voorliggende feit nl. of je objectief kunt testen, ja dan nee. Erik zegt van wel, gebaseerd op jarenlange ervaring, anderen zeggen van niet, gebaseerd op evenzoveel ervaring. En nee, ook ik ben nooit betrokken geweest bij het proces van het bouwen van een trompet, maar dat maakt mij nog niet tot een nitwit.
Misschien deze vergelijking:
Schoenen. Er zullen schoenen zijn, die aan alle normen voldoen waaraan een kwalitatief hoogwaardige schoen moet voldoen. materialen, stiksels, vering, loopcomfort, onderzoek, pasvorm, ervaring etc. Objectief gezien de beste schoen die er te krijgen is. Alleen krijg je er toch pijn aan je poten van. Dat kan, dat weet ook iedereen. Waarom is het objectief gezien dan toch een goeie schoen, m.a.w. wat is objectiviteit eigenlijk? En nogmaals, wat heb je er aan?
Ach ja, het is een semantische en filosofische discussie geworden. Inderdaad niet meer zo zinvol.
Dan is er nog een ander potentieel misverstand dat ik wel even graag uit de wereld zou willen helpen. Gaande de discussie schoot me ineens te binnen dat het natuurlijk ook nog zo zou kunnen zijn, dat Erik zich aangevallen voel (zo dat al zo is) omdat zijn objectiviteit in de zin van onafhankelijk of niet aan merk of bouwer gebonden, in het geding is. Daar wil ik dan wel even heel duidelijk in zijn. Ik heb Erik, of ik het nu verder met hem eens of oneens ben, in zijn testen, nooit kunnen betrappen op subjectiviteit, partijdigheid of 'gekochte' commentaren. Ondanks dat er ook in zijn stukjes, subjectieve termen voorkomen (ja, toch echt wel), zijn het eerlijke verslagen, die ik met plezier gelezen heb. Dat dan weer wel.
Bert