trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hub van Laar Bugels
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 07:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 22:01 

Zoals ik reeds eerder liet weten ben ik van mening dat er heel veel goede trompetten zijn.
Jammer genoeg heeft vrijwel ieder merk ook zijn mindere exemplaren.
Ooit kocht ik een mooie Bach 37 bij Zepp's in Los Angeles en heb deze trompet uitgekozen (samen met Mike Booth) uit een 15-tal dezelfde trompetten. Het gaat om
nuances maar ze waren allemaal verschillend. Ergo; een merk zegt veel maar niet alles.
Een sterke trompetfabrikant heeft toeters die vrijwel allemaal een "hoog" nivo halen, maar
onderling verschil zal altijd blijven.
HvL levert blijkbaar met name de laatste paar jaar vakwek af, getuige de vele goede tot
zeer goede trompettisten die erop spelen. Voor mij is dat (vooralsnog) geen reden om er
ook één te kopen. Ik heb namelijk ook geweldige trompetten van andere merken in mijn
handen gehad, maar nog belangrijker; ik ben nog steeds heel tevreden met de trompetten en bugel waarop ik nu speel. Hard studeren en veel spelen zorgen ervoor
dat ik aan het werk blijf, NIET een goede trompet van Bach of Yamaha of HvL of Eclipse,
of, of, of..... Zoals Erik al vaak schreef; "een willekeurige trompet maakt maar zo'n 10%
verschil in het totaal. Wynton zal op een inferieure trompet beter spelen dan ik op de beste. Tenslotte; ik speel heel veel met Erik en hij heeft nog nooit tegen mij gezegd dat ik
ook een HvL zou moeten gaan spelen, dus als men denkt dat hij HvL zo zit te pushen,
ik denk het niet, hij is er alleen erg tevreden over, zowel over de instrumenten op zich als
de prijs.

Profiel  

Berichttitel: Raazend interessant!
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 12:18 

diederik schreef:
Dat we hierbij graag lezen wat de profs onder ons, (of ze nu Erik of Marnix e.a.heten) van de diverse instrumenten vinden staat natuurlijk buiten kijf, het kan je behoorlijk sturen in de keuze die je wilt maken.

Het bestuderen van de menigen die de profs onder ons op dit forum neerpennen kan inderdaad leiden tot een bepaalde keuze van een nieuw instrument. Jammmer is alleen dat er zo wienig profs op dit forum actief zijn. Om maar even het gevalletje van de Selmer trompetten in herinnring te brengen; daar waar Erik helemaal niets had met het instrument stak Ruud Breuls de loftrompet over precies de zelfde toeter!
Tsja, wat moet je daar dan mee? Dan moet je toch een keuze maken tussen deze profs. Of hun beide meningen negeren en op zoek gaan naar nog meer meningen.
Zelf ken ik nogal wat zogeheten profs en het valt me op dat zij én hier niet op dit forum actief zijn én lak hebben aan de gangbare menigen die hier op dit forum gonzen. De een speelt doodleuk klassiek op een Getzen Eterna en de ander gebruikt een Bel Canto voor klezmer/balkan muziek en weer een ander tovert greinzend een Jupiter uit de tuin.
Zelf speelden we allemaal (jazeker, allemaal !) op een ML Vincent Bach met 37 beker toen ik op de Muziek Pedagogische Academie in Alkmaar bij Jan Schut prof probeerde te worden. Voor de duidelijkheid, dat was een opleiding om klassiek musicus te worden. Nou, ik kocht laatst zo'n zelfde instrument van een van de leadspelers van een of ander militair orkest. Ik bedoel maar, op die dingen zaten wij canzones van Gabrieli te pepperen!

Relax heren -dames ook-, zoek een trompet waarmee je zo makkelijk mogelijk je ding kan doen; trompetspelen is al moeilijk genoeg.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Raazend interessant!
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 12:53 

Theo van Kampen schreef:
[Relax heren -dames ook-, zoek een trompet waarmee je zo makkelijk mogelijk je ding kan doen; trompetspelen is al moeilijk genoeg.

Ook hierover denken zelfs de prof's verschillend :)

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=5323

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel: Re: Raazend interessant!
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:30 

trumpetvos schreef:

Ook hierover denken zelfs de prof's verschillend :)

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=5323

Ja, ik heb Mike Booth ook eens horen beweren dat trompetspelen geen reet aan is. Ehhh, voor hem misschien niet, maar ik vrees dat die vlieger voor zeker 80% van de koperblazers hier op aarde niet opgaat.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:46 

een keer een leuke reactie van een violist gehoord die de vraag werd gesteld of viool spelen moeilijk is en of je moet blijven oefenen. Het antwoord luidde:

'Als ik één dag niet oefen, dan merk ik het; als ik twee dagen niet oefen dan merken de critici het; als ik drie dagen niet oefen dan merkt het publiek het'

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:05 

Toch leuk om te zien dat in deze discussie er van alles langs komt behalve de originele vraag... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:09 
Moderator

Ja, de originele vraag was dan ook denderend origineel....

Ik sloeg stijl achterover

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 16:09 

erikveldkamp schreef:
Toch leuk om te zien dat in deze discussie er van alles langs komt behalve de originele vraag... :wink:

Dat heb ik een topic of 20-25 ook nog geprobeerd :roll:

Heren moderator, doe uw werk!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur