trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Monette trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 07:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 109  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 10:00 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
flugel schreef:
Rik Baars schreef:
toet'n!! schreef:
linkshandigen kunnen ook gewoon met rechts leren spelen :P


Dit is de rechtshandigen-terreur die linkshandigen al eeuwen moeten verduren......

8)

Het is dus niet waar.
Ze kunnen wel rechtshandig leren spelen, maar niet "gewoon".
Voor linkshandigen is rechts de hand die het minder doet, en zal dus veel meer getraind moeten worden. (probeer als rechtshandige maar eens links te schrijven: ook na veel oefenen blijven het hanepoten 8O )
(en er zijn mensen waarbij de rechterhand niet werkt: bij mij in de sectie zit er zo-één)


Moeten ze maar hoorn gaan spelen....


Hoorn is ook een rechtshandig instrument (stop-hand): ventielen zijn bijzaak, dus die kan je wel met links doen...... :(


8)

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 11:30 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Rik Baars schreef:
toet'n!! schreef:
linkshandigen kunnen ook gewoon met rechts leren spelen :P


Dit is de rechtshandigen-terreur die linkshandigen al eeuwen moeten verduren......

8)

Het is dus niet waar.
Ze kunnen wel rechtshandig leren spelen, maar niet "gewoon".
Voor linkshandigen is rechts de hand die het minder doet, en zal dus veel meer getraind moeten worden. (probeer als rechtshandige maar eens links te schrijven: ook na veel oefenen blijven het hanepoten 8O )
(en er zijn mensen waarbij de rechterhand niet werkt: bij mij in de sectie zit er zo-één)


Ik als linkshandige wil wel even melden dat het absoluut geen probleem is om met rechts te leren spelen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 12:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
Rik Baars schreef:
toet'n!! schreef:
linkshandigen kunnen ook gewoon met rechts leren spelen :P


Dit is de rechtshandigen-terreur die linkshandigen al eeuwen moeten verduren......

8)

Het is dus niet waar.
Ze kunnen wel rechtshandig leren spelen, maar niet "gewoon".
Voor linkshandigen is rechts de hand die het minder doet, en zal dus veel meer getraind moeten worden. (probeer als rechtshandige maar eens links te schrijven: ook na veel oefenen blijven het hanepoten 8O )
(en er zijn mensen waarbij de rechterhand niet werkt: bij mij in de sectie zit er zo-één)


Ik ben links.
En ik speel dus gewoon (ja, gewoon, want ik weet niet beter) met rechts, sterker nog, met links kan ik dat niet eens (meer).
En schrijven is wel iets anders dan knopjes indrukken. Dat laatste is veel makkelijker om aan te leren, zeker als je dat vanaf dat je een toeter hebt zo leert.

Als rechts helemaal niet werkt is het natuurlijk wel anders...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 12:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39
Berichten: 3151
Woonplaats: Kortenhoef
Als je voor het eerst trompet speelt is de controle met rechts ook moeilijk! ongeacht of je links- of rechtshandig bent.
na veel oefenen en studeren wen je er steeds meer aan.
het lijkt mij dus echt onzin dat een linkshandige 'gehandicapt' zou zijn op een normale trompet.

En een hoezo zijn de ventielen an een hoorn bijzaak?
Moeten hoornisten dan maar met hun rechterhand de toonhoogte veranderen? :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 13:56 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Dehaanmuziek schreef:
Als je voor het eerst trompet speelt is de controle met rechts ook moeilijk! ongeacht of je links- of rechtshandig bent.
na veel oefenen en studeren wen je er steeds meer aan.
het lijkt mij dus echt onzin dat een linkshandige 'gehandicapt' zou zijn op een normale trompet.

En een hoezo zijn de ventielen an een hoorn bijzaak?
Moeten hoornisten dan maar met hun rechterhand de toonhoogte veranderen? :roll:


Dat over die hoorn: dat is "historisch gegroeid". Vroeger werd met de stoptechniek (rechterhand!) noten gespeeld tussen de natuurtonen in. Toen de toenmalige hoornisten (meesters in de stoptechniek) om moesten naar ventielen, werden die dus naar de "tweede keus hand" verwezen.
Iets soortgelijks is met trompetten ook gebeurt: in de tijd dat het ventiel uitgevonden/ingevoerd werd, vonden toenmalige trompettisten het niet zo nodig: ze deden toch alles met hun embouchure? De cornet is toen met de eer gaan strijken (cornet á pistons.....), en zijn de eerste ventielvirtuozen cornettisten geweest.

Verder:
Ik ben ook links, en kan met links nog redelijk uit de voeten, terwijl ik het zelden doe.
ik heb "gewoon" rechts leren spelen. Vandaar dat ik denk dat een voorkeurshand voor de fijnmotoriek wel van belang is, hoewel niet overkomelijk. (er zijn genoeg instrumenten waar je ze allebij nodig hebt :roll: )
Bij het laatste optreden van Maurice Andre in het concertgebouw was de violist naast de concertmeester ook links, en had zijn viool andersom besnaard: dit was wel een merkwaardig gezicht. 8O

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 16:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2237
Woonplaats: Amsterdam
...zo leer ik nog eens wat, heel interressant.
Weet jij misschien ook waarom rechtshandigen bij een bugel over de beker moeten grijpen? En zijn er linkshandigen hier die linkshandig een bugel bespelen en dat "beter" vinden aanvoelen?

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 16:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2006 14:53
Berichten: 1070
laatst zag ik een man met een linkshandige hoorn in een orkest zitten, zag er wel grappig uit :) .

Maar, ik snap het niet zo goed waarom (afgezien van eerder genoemde problemen met rechterarm/hand). Zijn ze dan werkelijk zo eigenwijs?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2008 18:40 
Offline

Geregistreerd: 27 apr 2003 13:45
Berichten: 499
Woonplaats: Achterveld
Ruli schreef:
...zo leer ik nog eens wat, heel interressant.
Weet jij misschien ook waarom rechtshandigen bij een bugel over de beker moeten grijpen? En zijn er linkshandigen hier die linkshandig een bugel bespelen en dat "beter" vinden aanvoelen?


Probeer het maar eens, met linkerhand dus. De mondstukbuis zit op een dusdanige hoogte dat je geen prettige postie hebt voor je hand waarmee je de ventielen indrukt. In elk geval niet als je over kleine kolenschopjes beschikt.
Je kunt je duim nergens omheen leggen en je pink krijg je bijna niet om de pinkhaak.

By the way, ik vind het zelf niet onhandig om met de rechter hand de bugel te bespelen. Voelt voor mij best natuurlijk. Al besef ik ook wel dat bij de verschillende merken de afmetingen anders zijn. Ieder zijn meug.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 867 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 109  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.