Dehaanmuziek schreef:
Als je voor het eerst trompet speelt is de controle met rechts ook moeilijk! ongeacht of je links- of rechtshandig bent.
na veel oefenen en studeren wen je er steeds meer aan.
het lijkt mij dus echt onzin dat een linkshandige 'gehandicapt' zou zijn op een normale trompet.
En een hoezo zijn de ventielen an een hoorn bijzaak?
Moeten hoornisten dan maar met hun rechterhand de toonhoogte veranderen?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Dat over die hoorn: dat is "historisch gegroeid". Vroeger werd met de stoptechniek (rechterhand!) noten gespeeld tussen de natuurtonen in. Toen de toenmalige hoornisten (meesters in de stoptechniek) om moesten naar ventielen, werden die dus naar de "tweede keus hand" verwezen.
Iets soortgelijks is met trompetten ook gebeurt: in de tijd dat het ventiel uitgevonden/ingevoerd werd, vonden toenmalige trompettisten het niet zo nodig: ze deden toch alles met hun embouchure? De cornet is toen met de eer gaan strijken (cornet á pistons.....), en zijn de eerste ventielvirtuozen cornettisten geweest.
Verder:
Ik ben ook links, en kan met links nog redelijk uit de voeten, terwijl ik het zelden doe.
ik heb "gewoon" rechts leren spelen. Vandaar dat ik denk dat een voorkeurshand voor de fijnmotoriek wel van belang is, hoewel niet overkomelijk. (er zijn genoeg instrumenten waar je ze allebij nodig hebt
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
)
Bij het laatste optreden van Maurice Andre in het concertgebouw was de violist naast de concertmeester ook links, en had zijn viool andersom besnaard: dit was wel een merkwaardig gezicht.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)