trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 21:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: getzen eterna!
BerichtGeplaatst: 03 jun 2011 21:47 

remco p schreef:
ik speel een arnolds & sons 3c. Daarnaast heb ik een vincent bach 7c en een spezial bruno tilz 1,5c

A&S 3C, Bruno Tilz 1.5 zijn beide heeeeeel grote mondstukken. Leuk voor de professionals die een embouchure van schokbeton hebben maar voor de mindere goden -waartoe ik mijzelf ook reken!- blijken kleinere mondstukken veel beter te werken.
Wat dat aangaat is Bach 7C al een stuk aantrekkelijker ware 't niet dat Bach nou niet bepaald consequent is in zijn mondstukken: Ik ken iemand en die heeft 5 Bach 7C mondstukken en ze zijn allemaal anders!!
Warburton 5M met een 7* stift is een fijn mondstuk voor velen, anders is de -veel goedkopere- A&S 6C een niet onaardig alternatief. Tenzij je zulu-lippen hebt maar daar ga ik even niet van uit.
Anyway, vandaag ben ik naar Rosmalen getogen om een praatje te maken met Hans en om weer 's met een heel zwikkie suupertoeters kennis te maken. Selmer Sigma, Kanstul met roodkoper beker, nog een paar en ook een Getzen Eterna 900 ML. De laatstgenoemde is de toeter die jij ook hebt en ik was zwaar onder de indruk van die toeter.
Met een Warburton 5M / 7* bleek 't mij mogelijk om een moddervette sound neer te leggen. Een beetje als dit: http://www.youtube.com/watch?v=swDbDh1gwo4

Dus, neem even een weekje vakantie, een andere leraar, leg die idioot grote mondstukken in een laadje, koop een A&S 6C of de Warburton en focus je op sound.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: getzen eterna!
BerichtGeplaatst: 04 jun 2011 00:53 

Theo van Kampen schreef:
A&S 3C, Bruno Tilz 1.5 zijn beide heeeeeel grote mondstukken. Leuk voor de professionals die een embouchure van schokbeton hebben maar voor de mindere goden -waartoe ik mijzelf ook reken!- blijken kleinere mondstukken veel beter te werken.

Heel erg gevaarlijke uitspraak! Je hebt geen idee hoe Remco speelt, hoe zijn lippen uitzien en hoe hij wil klinken. Een dergelijk advies kun je dus niet geven. Mijn lippen zijn verre van van schokbeton, en ik krijg niks gedaan op heel kleine mondstukken. Hoe kleiner het mondstuk, hoe lastiger het voor mij wordt om het door mij gewenste geluid te krijgen.

Theo van Kampen schreef:
Met een Warburton 5M / 7* bleek 't mij mogelijk om een moddervette sound neer te leggen. Een beetje als dit: http://www.youtube.com/watch?v=swDbDh1gwo4

Daar kunnen we precies één ding uit concluderen: namelijk dat jij persoonlijk met dit mondstuk een goed werkend stuk gereedschap hebt gevonden. Ik klink op een 5M met zo'n kleine backbore als een scheermes zonder galm.

Theo van Kampen schreef:
Dus, neem even een weekje vakantie, een andere leraar, leg die idioot grote mondstukken in een laadje, koop een A&S 6C of de Warburton en focus je op sound.

Mijn advies: goede tip van ome Theo, maar vergeet alles wat hij over mondstukken zegt. Focus op sound en bespreek het met een leraar waar je vertrouwen in hebt.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel: size does matter!
BerichtGeplaatst: 04 jun 2011 09:29 

Roel schreef:
Heel erg gevaarlijke uitspraak! Je hebt geen idee hoe Remco speelt, hoe zijn lippen uitzien en hoe hij wil klinken. Een dergelijk advies kun je dus niet geven. Mijn lippen zijn verre van van schokbeton, en ik krijg niks gedaan op heel kleine mondstukken. Hoe kleiner het mondstuk, hoe lastiger het voor mij wordt om het door mij gewenste geluid te krijgen.

Warburton 5M is geen heel klein mondstukkie hoor, die is groter dan een 7C maar kleiner dan een 3C. Zit er net tussenin. Iets als Bach 5C maar dan met een rand waar wel uren op te spelen valt :D .
Bruno Tilz 1,5C is heel erg groot. Nog groter dan Bach 1,5C, Dat is geen mondstuk maar een emmer. A&S 3C is een stuk kleiner maar even goed groot.
Als Remco klaagt over een geknepen sound en hij maakt gebruik van grote mondstukken dan kan 't niet anders zijn dan dat zijn embouchure verre van ontspannen is want als je met een relaxed embouchure op grote mondstukken speelt heb je -ook op een Eterna- een grootse sound.
Als hij klaagt dat hij al vanaf 0 't gevoel heeft dat ie uitgewoond is dan kunnen we ook concluderen zijn embouchure verre van ontspannen is. Welnu, mijn ervaring is dat beginnende-niet gevorderde trompettisten de neiging hebben om de jacht naar een groots geluid in te zetten met grote mondstukken i.pv. het embouchure 't werk te laten doen.
Grote mondstukken kosten heel veel kracht. En ik heb 't idee dat Remco die kracht niet kan opbrengen.
Als Remco's leraar hem laat spartelen met een geknepen embouchure, en enorme mondstukken zou ik snel een andere leraar zoeken en 't proberen op een kleiner materiaal.

Enne Roel, volgens mij ben je te bescheiden over je eigen embouchure. Iemand die de hele godganse avond boven de notenbalk loopt te pepperen heeft ècht wel wat in huis hoor.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: size does matter!
BerichtGeplaatst: 04 jun 2011 15:52 

Theo van Kampen schreef:
Als Remco's leraar hem laat spartelen met een geknepen embouchure, en enorme mondstukken zou ik snel een andere leraar zoeken en 't proberen op een kleiner materiaal.

Enne Roel, volgens mij ben je te bescheiden over je eigen embouchure. Iemand die de hele godganse avond boven de notenbalk loopt te pepperen heeft ècht wel wat in huis hoor.

Ik zou het toch willen afraden om zonder direct contact kleiner of groter materiaal aan te raden. Je weet gewoon niet wat er aan de hand is.
Dat boven de notenbalk pepperen valt wel mee, hoor. Ik heb voortdurend trompettisten om me heen, zowel professioneel alsook amateur, die wat ik doe met gemak een oktaaf hoger en twee keer zo lang doen. Als ik de verhalen hier op het forum allemaal mag geloven ben ik zelfs echt een heel zwakke trompettist als het op hoog register aankomt. Desondanks helpt het mij geen millimeter verder als ik op kleiner materiaal ga spelen. Het belangrijkste is dat je de spullen uitzoekt waarop jij zelf het gemakkelijkst bereikt wat je wil bereiken. Iemand adviseren of dit groter of kleiner moet is heel, heel erg moeilijk.

Ik heb het bijvoorbeeld eens meegemaakt dat een trompettist die op een grote Callet speelde zijn lucht zogezegd niet kwijt kon. Dat gevoel had hij in ieder geval zelf. De oplossing was uiteindelijk een medium Bach.

Ook in mondstukkeus is dat zo: voor veel mensen is een klein mondstuk een oplossing als hij of zij de symptomen vertoont zoals we die bij Remco P tegenkomen. Maar wellicht is bij Remco juist een nog groter mondstuk de oplossing. Of, nog beter, helemaal geen ander mondstuk, maar een leraar die hem goed leert ademen. We kennen Remco niet en daarom is het heel erg lastig om hem in dezen van dienst te zijn zonder heb gehoord en gezien te hebben. Dat is mijn mening.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel: Re: Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 04 jun 2011 20:29 

Ik ben het nu eens aan het proberen op de VB 7C en dat bevalt al veeel prettiger moet ik zeggen.

Wat achtergrond info:
Ik speel inmiddels al 10 à 11 jaar trompet en naar mijn eigen gevoel wordt ik door mijn huidige leraar pas echt begeleidt zoals het moet. In het verleden (muziekschool en priveleraren) ben ik naar mijn eigen gevoel en naar nu blijkt "slecht" begeleidt. Nooit gekeken naar wat het beste bij mij paste, maar gewoon de insteek "pak maar wat en doe het maar".
Afgelopen maandag zei mijn leraar ook al: misschien moeten we eens "met mondstukken gaan spelen"....verder is hij erg gefocust op "mijzelf" ipv het op proberen te lossen met diverse materialen, wat ik zelf erg prettig vind.

Profiel  

Berichttitel: eternal sound
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011 10:10 

Roel schreef:

Theo van Kampen schreef:

Daar kunnen we precies één ding uit concluderen: namelijk dat jij persoonlijk met dit mondstuk een goed werkend stuk gereedschap hebt gevonden.

Inderdaad, maar dat heeft wel heel wat voeten in aarde gehad. Ik bedoel, er kwam niet op een gegeven moment een toverfee langs met die 5M/7* in haar beursje....
De problemen van Remco herken ik maar al te goed: Zoeken naar 'je lucht kwijt kunnen', nou, dan nemen we toch een groter mondstuk: een Bach 1 1/4C en dan in no time verzuren, een bereik dat steeds kleiner werd, noem 't maar op. Dan maar een instrument dat 'beter doorblaast'... Toen ging 't nòg slechter. Gelukkig blijken L-bore Selmer trompetten prima handelswaar :D .
Uiteindelijk bleek bij mij dat ik de neiging had om druk in m'n keel op te bouwen i.p.v. de gouden regel dat je lippen de enige plek zijn waar de luchtstroom weerstand mag ondervinden. Tsja, waar 't lezen van Song & Wind van Jacobs al niet goed voor is.
Door druk op een plek ver voor de lippen op te bouwen kunnen je lippen niet mee profiteren van 't op de luchtstroom meerijden omdat de lucht dan geen kracht meer heeft. Gevolg is een beperkt bereik en snel 'door je lip heenduwen' vlek op vlek dus.
Toen ik eenmaal doorhad dat ik -ondanks dat ik dàcht dat ik wèl ontspannen speelde!- stress opbouwde tijdens 't spelen en dat via de onvolprezen staccato oefeningen op de Erik Veldkamp site succesvol te lijf ben gegaan, bleek dat ik voor een vette sound naar trompetten met steeds kleinere boringen en steeds grotere weerstand + kleinere mondstukken kon teruggrijpen.
The sky is the limit want via 4M naar 5M was een succes, 6M blijkt weer te klein te zijn dus enig experimenteren is niet verkeerd.

Dus Roel, uiteindelijk is jou laatste allinea:

Ook in mondstukkeus is dat zo: voor veel mensen is een klein mondstuk een oplossing als hij of zij de symptomen vertoont zoals we die bij Remco P tegenkomen. Maar wellicht is bij Remco juist een nog groter mondstuk de oplossing. Of, nog beter, helemaal geen ander mondstuk, maar een leraar die hem goed leert ademen. We kennen Remco niet en daarom is het heel erg lastig om hem in dezen van dienst te zijn zonder heb gehoord en gezien te hebben. Dat is mijn mening.

-zoals gewoonlijk- de meest genuanceerde en je opmerking over 't ademhalen de waardevolste.

Mooie discussie!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Huidige trompet beperkt ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011 18:55 

Het stukje van Theo hierboven herken ik wel.

Hoe kom ik erachter of ik "stress"/spanning op de verkeerde plek opbouw? En welke oefening van Erik precies?

Profiel  

Berichttitel: Stress!
BerichtGeplaatst: 05 jun 2011 21:06 

remco p schreef:
Het stukje van Theo hierboven herken ik wel.

Hoe kom ik erachter of ik "stress"/spanning op de verkeerde plek opbouw? En welke oefening van Erik precies?

Elders heb ik dit geplaatst:

Bill Adam stelt dat buzzen op je mondstuk heel iets anders is dan trompetspelen en hij heeft een punt: Als je een toon in 't midden register, bijvoorbeeld de G in de balk mf speelt en je trekt tijdens 't blazen je mondstuk uit de reciever hoor je niets dan lucht: de toon verdwijnt en komt weer terug als je 't mondstuk blazendevoort weer in de reciever duwt. De toon ontstaat dus door de tegendruk die de luchtstroom ondervindt in het instrument. Buzzen kan je alleen doen door teveel lipspanning op 't mondstuk los te laten en sommigen onder ons worden daardoor op 't verkeerde been gezet en gaan op die manier ook trompet spelen, met teveel spanning dus.
Als je je stembuis uit je leadpipe trekt en 't mondstuk in de reciever doet, je lippen ontspant -even met je lippen flapperen (horse lips)- en dan die ontspannen lippen tegen je mondstuk zet en door de lichtjes opelkaar gezette lippen blaast -alsof je 'pfffffff' uitspreekt, dan komt er op een gegeven moment een toon tevoorschijn die -mits er een beetje ademsteun achterzit- klinkt ergens in de buurt van E onderaan de balk.
Probeer maar 's, je zal verstelt staan hoe weinig moeite 't eigenlijk kost om een toon te produceren.
Door dit 'systeem' op je gehele trompetspel los te laten kan je met minder moeite meer trompetspelen en dat is waar wij allemaal naar streven. Volgens mij.

Lik eerst aan je lippen. Oefen dan zonder trompet de puffffff aanzet, de 'u' moet je eigenlijk niet horen, 't is meer een klank dan een uitgesproken letter. Je blaast als 't ware zachtjes je vochtige lippen uitelkaar zonder enige inspanning. Als je dat volkomen ontspannen doet zal je keel openstaan. Dan lichtjes je 3C mondstuk -met daaraanvast een stuk tuinslang van ruim 32 cm.- tegen je lippen zetten en dan weer die 'puffffff': voila, sound!
Onthoud hoe relaxed je lichaam was toen je die sound maakte. Copieer dat door nu je instrument te pakken en op diezelfde ontspannen manier een E onder aan de balk te spelen. Effe doorgaan tot die moddervet klinkt.
Lukt dat? Effe chekke of dat ook met 7C lukt want als dàt zo is kan die 3C samen met je Tilz zó op Marktplaats.nl :D
't Gevoel vasthouden en dan aan de slag met dit: http://www.erikveldkamp.nl/oefeningen.html ; klikken op staccato & tongslag I t/m VII Ga zo hoog als op ontspannen manier lukt: bereik komt met de tijd wel.
Als je ook maar 1 keer 't gevoel hebt dat je gestessed speelt: ruk je mondstuk uit de reciever, pak de tuinslang en ga weer net zo lang door tot de E -of F of Eb- weer vet uit de tuinslang komt zakken.
Vergeet ook niet te rusten. Een topatleet doet ook wel 's niks.

hier nog een Adam routine: http://emedia.leeward.hawaii.edu/minasian/adamrout.html
heel bruikbaar hoewel ik liever 'connecting long tones' speel: vanaf G in de balk chromatisch naar de gewenste lange noot binden i.p.v direct inzetten op die lange noot.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur