Even voor de goede orde;
Ik ben vóór elke verbetering die een instrument beter laat klinken of doet spelen.
Trompetbouwers (en dat geldt vast ook voor andere instrumentmakers) weten dmv onderzoek
en computertechnologie tegenwoordig ongelofelijk goedklinkende en goedstemmende trompetten te maken,
en daar zijn wij allen bij gebaat.
Ik ben er alleen fel op tegen om problemen te creëren (en te bespreken) die geen problemen zijn,
dat gebeurt naar mijn mening nog steeds heel vaak als het om trompetspelen gaat.
Iedereen moet voor zichzelf weten hoeveel waarde hij/zij hecht aan cijfers achter de komma,
en afwijkingen tussen C4 en C5, of hoe storend het kan zijn als er tijdens een mooie uitvoering
watergepruttel hoorbaar is...
Echter, als het je doel is om goed trompet te leren spelen is dit soort informatie niet alleen onbelangrijk,
maar leidt het sterk af van waar het m.i. wél omgaat; muziek maken!
Zoals ik in de vorige post over dit onderwerp al aangaf, ken ik niet één trompettist die problemen ervaart
met condensvorming in de trompet. Daarvoor zitten er die waterklepjes op die, als je dat goed aangeleerd hebt gekregen, éven worden gebruikt op het moment dat de muziek dit toelaat...
Dus als je geen circular breathing stukken speelt van 5 minuten achter elkaar, en je over een goed instrument beschikt, is condensvorming géén probleem.
Dat condensvorming voor hoornisten zo nu en dan wél een probleem kan zijn, is een ander verhaal,
het is een ánder instrument en lijkt nauwelijks op een trompet.
Maar misschien is het een leuk idee om een nieuwe topic te beginnen waarin we nog meer trompetproblemen
kunnen bespreken die het helemaal niet zijn?
Mag ik een aanzetje geven?
Het overkomt mij wel een paar keer per jaar dat er ineens zo'n sluitringetje van onder aan het ventielhuis loszit,
erger nog, een enkele keer valt er wel eens spontaan één op de grond...
(je moet er toch niet aan denken dat zoiets tijdens een concert gebeurt),
Wat zouden we hieraan kunnen doen? Vastsolderen lijkt me zo rigoreus...