trompet.nl > forum > Toon onderwerp - automatische ontwaterklep
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2010 18:45 

Het heeft er misschien iets mee te maken dat dit zo simpel en logisch is.

(is niet lullig bedoeld, maar de meeste van jouw teksten gaan naar een niveau waarbij naar mijn mening het doel ruimschoots voorbij gestreefd wordt door teveel technisch gepraat. Het JoyKey verhaal is gewoon lekker duidelijke kost.)

Citaat:
Men heeft dan een klein vacuumpompje nodig dat via een klein slangetje aangesloten is op de afvoergaten van de hoofdstembuis en de stembuis van het derde ventiel. Dit pompje zuigt dan continu het condenswater weg. Via een stukje elektronica moet het ook zo te regelen zijn dat dit telkens na een paar minuten gebeurt waardoor de accutjes van het pompmotortje minder zwaar belast worden. Het vacuumpomje zou je in je jaszak kunnen dragen en er loopt dan één dun slangetje van je trompet naar dit pompje. Of dit een bezwaar is zal in de praktijk moeten blijken.

Citaat:
Als eerste moet je bepalen hoeveel energie er nodig is om een trompet op 38° C te houden voor kamertemperaturen tussen ongeveer 18° C en 28° C. Ik verwacht dat dit zal liggen tussen ongeveer 10 W en 20 W. Vervolgens moet je bepalen hoe je de trompet op deze temperatuur houdt. Ik denk dat het het gemakkelijkst is om een electrode vast te maken bij het mondstuk en één aan het begin van de beker en daar gewoon een stroom door te sturen. De beker zelf mag eventueel wel afkoelen als verwarming te veel energie zou kosten omdat het condenswater dat daar ontstaat gewoon wegloopt bij de normale stand van een trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2010 23:07 

Adriaan Kragten schreef:
Een jaar of twee geleden heb ik ook eens gepolst of er mensen mee wilden denken over een alternatief voor de huidige waterkleppen en ik heb toen zelf ook een paar proefjes uitgevoerd. Dat leverde toen een zeer verhitte discussie op waarin het idee door veel mensen belachelijk werd gemaakt, mede omdat het artikel dat ik erover geschreven had in De Dirigent werd opgenomen. Nu iemand erin geslaagd is om iets te bedenken dat werkelijk werkt, raken de gemoederen echter helemaal niet verhit. Ra, ra hoe komt dat?

Nou Adriaan...
Misschien vindt men één verhitte discussie over onzin wel voldoende,
en wordt er, om niet wéér mensen belachelijk te hoeven maken, niet meer gereageerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 08:24 

delano schreef:
James Becker van Osmun music is het met je eens:
"We currently have a sample Joy Key in our shop for testing. It most likey will go on a Horn where removing excess moisture is a greater challenge than trumpet or trombone. I'll be intersted to see if it has any impact on sound and response..."

Even voor de goede orde:
Dat was een berichtje van 10 maanden geleden en James Becker heeft daarna nooit meer verslag uitgebracht, ook niet vorige week toen er weer door anderen over geschreven werd.
http://www.trumpetherald.com/forum/view ... hp?t=94443
Jim is zeer regelmatig op TH te vinden en geeft doorgaans uitstekend advies.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vrees dat geen reaktie van zijn kant betekent dat ie niet overtuigd was.
Hij zal nl. niet zo vlug een negatieve reaktie inzenden.

Ook Roger Zacks, solist van de Duisburger Philharmoniker & Deutsche Oper, is er nooit meer op terug gekomen, hoewel in zijn orkest de hoornisten er mee aan het experimenteren waren.

Excuses als ik met dit bericht naast de pot plas.

En als Sinterklaas nog in je gelooft, veel plezier met pakjes-avond!
In mij heeft ie de hoop al lang opgegeven...
:cry: MvW.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 05 dec 2010 12:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 12:17 
Moderator

quote: En als Sinterklaas nog in je gelooft, veel plezier met pakjes-avond!
MvW.

Hé Maarten, maar dat komt omdat er geen trompet of demper meer valt te vinden die jij
niet in je collectie hebt. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 12:21 

diederik schreef:
quote: En als Sinterklaas nog in je gelooft, veel plezier met pakjes-avond!
MvW.

He Maarten, maar dat komt omdat er geen trompet of demper meer valt te vinden die jij
niet in je collectie hebt. :wink:

Nee Diederik, dat is niet de reden.
De wensen die ik heb kunnen niet vervuld worden door een oude man met lange witte baard en bisschops jas.

MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 14:39 

Even voor de goede orde;
Ik ben vóór elke verbetering die een instrument beter laat klinken of doet spelen.
Trompetbouwers (en dat geldt vast ook voor andere instrumentmakers) weten dmv onderzoek
en computertechnologie tegenwoordig ongelofelijk goedklinkende en goedstemmende trompetten te maken,
en daar zijn wij allen bij gebaat.
Ik ben er alleen fel op tegen om problemen te creëren (en te bespreken) die geen problemen zijn,
dat gebeurt naar mijn mening nog steeds heel vaak als het om trompetspelen gaat.
Iedereen moet voor zichzelf weten hoeveel waarde hij/zij hecht aan cijfers achter de komma,
en afwijkingen tussen C4 en C5, of hoe storend het kan zijn als er tijdens een mooie uitvoering
watergepruttel hoorbaar is...
Echter, als het je doel is om goed trompet te leren spelen is dit soort informatie niet alleen onbelangrijk,
maar leidt het sterk af van waar het m.i. wél omgaat; muziek maken!
Zoals ik in de vorige post over dit onderwerp al aangaf, ken ik niet één trompettist die problemen ervaart
met condensvorming in de trompet. Daarvoor zitten er die waterklepjes op die, als je dat goed aangeleerd hebt gekregen, éven worden gebruikt op het moment dat de muziek dit toelaat...
Dus als je geen circular breathing stukken speelt van 5 minuten achter elkaar, en je over een goed instrument beschikt, is condensvorming géén probleem.
Dat condensvorming voor hoornisten zo nu en dan wél een probleem kan zijn, is een ander verhaal,
het is een ánder instrument en lijkt nauwelijks op een trompet.
Maar misschien is het een leuk idee om een nieuwe topic te beginnen waarin we nog meer trompetproblemen
kunnen bespreken die het helemaal niet zijn?
Mag ik een aanzetje geven?
Het overkomt mij wel een paar keer per jaar dat er ineens zo'n sluitringetje van onder aan het ventielhuis loszit,
erger nog, een enkele keer valt er wel eens spontaan één op de grond...
(je moet er toch niet aan denken dat zoiets tijdens een concert gebeurt),
Wat zouden we hieraan kunnen doen? Vastsolderen lijkt me zo rigoreus... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 16:58 

De Ronde Van
Citaat:
Maar misschien is het een leuk idee om een nieuwe topic te beginnen waarin we nog meer trompetproblemen
kunnen bespreken die het helemaal niet zijn?
Mag ik een aanzetje geven?
Het overkomt mij wel een paar keer per jaar dat er ineens zo'n sluitringetje van onder aan het ventielhuis loszit,
erger nog, een enkele keer valt er wel eens spontaan één op de grond...
(je moet er toch niet aan denken dat zoiets tijdens een concert gebeurt),
Wat zouden we hieraan kunnen doen? Vastsolderen lijkt me zo rigoreus... Wink

Dit lijkt me inderdaad meer een probleem voor jou met jouw trompet.
Maar als redelijke trompetleek moet ik je gelijk geven. De huidige waterklep op de trompet werkt in mijn ogen perfect.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2010 18:44 

Ik ben het wel met De Ronde Van eens. Alleen juist omdat het hier ooit expliciet ter sprake is geweest heb ik die link geplaatst.Ik vond het wel een beetje komisch.
Groeten, Franklin

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur