Dat een instrument vals wordt van verkeerd inspelen, lijkt me echt onzin. Ik denk ook dat het inspelen meer een kwestie is van wennen aan een nieuwe trompet, dan dat de trompet aan jou moet wennen

. Je kiest een bepaald instrument uit, maar je leert het pas goed kennen na een paar weken in allerlei bezettingen erop gespeeld te hebben. Doordat je simpelweg op een ander instrument speelt als daarvoor, moet je daar gewoon op leren spelen. Alles voelt anders en het kost even tijd om je manier van spelen erop af te stemmen. Overigens is dit niet een heel bewust proces.
Ik weet dat toen ik net overstapte van mijn 'trusty' Couesnon bugel, naar mijn Van Laar, dat ik echt moest wennen aan het feit dat ik vrijwel niks meer hoefde bij te sturen. Ik speelde dus in eerste instantie valser op mijn vL dan op mijn Couesnon. Kwestie van oortjes open. Een tijdje geleden heb ik mijn Couesnon nog eens uit het vet getrokken en er een sessie op gespeeld. Het geluid van die dingen is echt wel super, maar het speelgevoel was niet zo lekker, en waar ik voorheen de valkuilen kende, was ik ze nu vergeten en speelde regelmatig best vals. Toch maar weer lekker op mijn vL.