trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet lakken. Wat kost het
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 02:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:07 

Even voor de goede orde:
jbazelmans schreef:
...een Getzen Eterna 900 uit 1983, is natuurlijk veel meer waard. Als je nu een nieuwe koopt betaal je tussen de 2500 en 3000 euro...

Nieuw 1699 Euro zul je bedoelen, of $1435 by Dillonmusic in New York.
Straat waarde voor een instrument uit '83 in GOEDE staat zo rond de 450/650 Euro.
Wat natuurlijk niets aan de kwaliteit van je instrument af doet.
http://www.thomann.de/es/getzen_900sb_e ... ompete.htm

MvW.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 01 okt 2010 16:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:18 

jbazelmans schreef:
Maar een Getzen Eterna 900 uit 1983, is natuurlijk veel meer waard. Als je nu een nieuwe koopt betaal je tussen de 2500 en 3000 euro.

Een nieuwe Getzen Eterna kost in Amerika $1650,-.
Een gebruikte Eterna uit de jaren tachtig zal in verschrikkelijk goede staat hooguit €1000,- waard zijn, ik denk zelf eerder aan prijzen tussen de €500,- en €750,-, al naar gelang de staat.

jbazelmans schreef:
Nog een opmerking over het beïnvloeden van de klank. Nu is ongeveer 50% van de lak eraf, dus klinkt hij door het ontbreken van deze lak natuurlijk niet zoals ooit geklonken heeft. Daarom lijkt het mij logischer om te zeggen dat het laten lakken in dit geval de klank ten goede komt

Op de eerste plaats ben je nu gewend aan de klank van je trompet zoals hij nu is. Verzilveren en lakken zal de klank veranderen: of het een verbetering is, is een smaakkwestie. Lakken zal de klank hoogstwaarschijnlijk iets donkerder en doffer maken, verzilveren iets helderder.

"Ziet er niet uit" is natuurlijk ook een smaakkwestie: ik vind niets zo lelijk als een glimmend verzilverde of vergulde trompet. Ongelakt, ongepolijst vind ik het mooist.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:20 

Ha, Roel en ik hebben wèl ons huiswerk gedaan. :wink:

MvW.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:25 

Ik heb 'm iets hoger gezet... had ook eerst tussen €400 en €650, maar toen zag ik bij Hans die Eterna voor €1000,- staan. (knipoog naar Hans)

(Ik twijfel er niet aan dat die Doc Severinsen Eterna die €1000,- dubbel en dwars waard is...)

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 16:52 

Roel schreef:
Ik heb 'm iets hoger gezet... had ook eerst tussen €400 en €650, maar toen zag ik bij Hans die Eterna voor €1000,- staan. (knipoog naar Hans)

(Ik twijfel er niet aan dat die Doc Severinsen Eterna die €1000,- dubbel en dwars waard is...)

Ik heb ´m even opgezocht.
De Severinsen wordt over het algemeen flink wat hoger ingeschaald dan de andere modellen omdat er veel minder van gemaakt zijn (het is trouwens ook gewoon een veel betere trompet). Duizend Euro voor een originele '67 Severinsen in prima staat is dat instrument m.i. dubbel en dwars waard (laat dat maar aan Hans over).
http://www.brassimport.nl/product_info. ... ucts_id/27

Een gewone 900 uit 1983 zou ik zelf nooit meer dan 500 Euro voor betalen. Ik praat hier trouwens alleen over markt waarde; het is absoluut geen slecht instrument.

MvW.

Laatst bijgewerkt door Maarten van Weverwijk op 01 okt 2010 17:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 17:00 

jbazelmans schreef:
Nog een opmerking over het beïnvloeden van de klank. Nu is ongeveer 50% van de lak eraf, dus klinkt hij door het ontbreken van deze lak natuurlijk niet zoals ooit geklonken heeft. Daarom lijkt het mij logischer om te zeggen dat het laten lakken in dit geval de klank ten goede komt

Je gaat er vanuit dat doordat de lak er gedeeltelijk vanaf is je trompet a.h.w. gesleten is en daardoor minder klinkt. Je denkt dat door opnieuw lakken weer te herstellen. Maar zo werkt het niet helemaal. Hoewel deze materie BIJZONDER speculatief is bestaat er wel een soort vage consensus over. Die komt er op neer dat het vergulden of verzilveren van een instrument weinig of geen verschil maakt met raw brass. Verzilveren wordt dan nog wel eens als een mogelijke bright sounding finish gezien. Lak wordt daarentegen toegedicht instrumenten wat te dempen, d.w.z. minder helder te maken.
De relatief nieuwere epoxy-lakken hebben daarbij overigens een wat slechtere naam dan de oude niet-synthtische lakken (b.v. Lustre van Conn).
Dus als de lak van je Eterna eraf valt wil dat niet zeggen dat het instrument qua klank achteruit is gegaan, het tegendeel is ook mogelijk. Sommigen ontlakken hun instrument met de hoop op meer brightness en een betere respons.
In mijn herinnering is de Eterna een erg heldere trompet.

Aan Roel:
Ik vind verzilverde instrumenten ook een beetje raar: ik durf mijn verzilverde flugel haast niet vast te pakken. Maar: ik kan echt genieten van mijn 1942 mat zilveren 80A (toch al zo'n mooi ontwerp) met nikkelen slides en waarbij, na de bocht in de beker, het mat overgaat in polished silver met de art-deco gravure en de goldwash bell. Dat is echte schoonheid!

Laatst bijgewerkt door delano op 01 okt 2010 17:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 17:01 

Bij trompetten is het blijbaar dus ook al zo dat adviesprijzen niets zeggen over verkoopprijzen. Bij Adams staat een nieuwe zilveren Eterna namelijk voor 2395 euro als adviesprijs :roll:

Maar goed, hoe zit het nu met het lakken? De mijne was ooit zilver, maar zoals gezegd nu maar voor 50%. Als Adams nu zgt dat lakken 345,- excl BTW kost. Wat doen ze er dan mee? Halen ze dan de overige 50% zilverllak eraf en wordt ie blank gelakt, of krijgt hij toch een "nep"-zilver laagje. BTW, kleine deukjes halen ze er ook direct uit bij Adams

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2010 17:28 

Je hebt adviesprijzen, een overblijfsel van de verticale prijsbinding van de vorige eeuw, en je hebt straatprijzen. Die laatste kun je goed bepalen via de Thomann-site (zie boven) .
Ik meen dat er bij Adams bij staat: bellen voor actuele prijzen. Dat kon wel eens flink schelen.
Je Eterna is dus verzilverd. Even voor de goede orde: dat is geen lak.
De prijs die Adams rekent betaat voor een groot deel eruit je trompet GEREED te maken voor lakken vermoed ik. D.w.z. zilver er afhalen, uitdeuken, schoonmaken en helemaal polijsten enz. Daarna pas kan er wat anders over.
Verzilveren is geen nep laagje verf of zo, het is echt verzilveren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur