trompet.nl > forum > Toon onderwerp - HvL B2
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 00:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010 13:47 

Dat ligt eraan wat ik er mee zou willen. Als ik geen lead hoefde te spelen zou ik denk ik nog op de B4 spelen. Hij heeft een mooie volle klank en speelt erg makkelijk.

Ik ben op de CF gaan spelen omdat die voor mij beter werkt voor lead en ik desondanks ook goed uit de voeten kan met alle andere zaken. De CF heeft een wat heldere klank in vergelijk met de B4. De CF bestond overigens nog niet toen ik op de B4 speelde, die is 3 jaar later ontstaan in samenwerking met Chuck Findley.

Dus ik denk dat voor de meeste trompettisten de B4 of B5 het meest geschikt is, ik vind ze het meest allround. De B1 en B2 zijn lichtere toeters met een wat heldere klank. Maar daar kun je natuurlijk ook alle kanten mee op. Ik speel ook (licht) klassiek op mijn CF.

Maar Hub heeft tegenwoordig ook een R serie. Ook interessant... :wink:

Het beste is on gewoon onbevooroordeeld naar Hub te gaan en alles testen wat ie er heeft liggen. Je weet dan gauw genoeg wat je lekker vindt spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2010 16:58 

erikveldkamp schreef:
Dat ligt eraan wat ik er mee zou willen. Als ik geen lead hoefde te spelen zou ik denk ik nog op de B4 spelen. Hij heeft een mooie volle klank en speelt erg makkelijk.

Ik ben op de CF gaan spelen omdat die voor mij beter werkt voor lead en ik desondanks ook goed uit de voeten kan met alle andere zaken. De CF heeft een wat heldere klank in vergelijk met de B4. De CF bestond overigens nog niet toen ik op de B4 speelde, die is 3 jaar later ontstaan in samenwerking met Chuck Findley.

Dus ik denk dat voor de meeste trompettisten de B4 of B5 het meest geschikt is, ik vind ze het meest allround. De B1 en B2 zijn lichtere toeters met een wat heldere klank. Maar daar kun je natuurlijk ook alle kanten mee op. Ik speel ook (licht) klassiek op mijn CF.

Maar Hub heeft tegenwoordig ook een R serie. Ook interessant... :wink:

Het beste is on gewoon onbevooroordeeld naar Hub te gaan en alles testen wat ie er heeft liggen. Je weet dan gauw genoeg wat je lekker vindt spelen.

Eigenlijk ben ik er al gewoon uit. Paar maanden geleden bij Huub geweest en op verschillende modellen gespeeld. De B4 speelde heerlijk en is allround, maar het blijft moeilijk voor een amateur om in drie kwartier een keuze te maken. Wel ga ik hem laten aanpassen. Ik wil namelijk een ring ipv haak (maar niet z'n dikke als de Oriam) en de beker ook opgeschuurd. Dit is allemaal mogelijk en dan wordt het echt mijn speeltje. Maar toch eerst maar weer een keer langs om zeker te zijn dat het een B4 moet worden.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Profiel  

Berichttitel: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010 11:10 

erikveldkamp schreef:
Echt kapot blazen doe je niet zo gauw op Hub's toeters aangezien ze allemaal een ML boring hebben en erg licht spelen.

Daarbij is het heel persoonlijk. Wat voor jou werkt kan voor een ander weer niet werken. .

Op een ML toeter kan je je toch wel helemaal kapot blazen: Waar ik met mijn Yamaha Z prima mee uit de voeten kan blies ik mij helemaal de blubber op m'n gewezen B&S MBX.
Allebei trompetten met een L beker, French Beat Wire voor goede projectie etc etc. Enige verschil is dat de B&S 'n ML boring heeft en de Yamaha een S boring.
Een andere ervaring maar wel vergelijkbaar is het verschil tussen twee Vincent Bach ML trompetten: ik kan echt helemaal niks met de toeter van Wouter Hakhoff; die heeft een grote (72) beker. Als ik daar op speel voelt 't aan of alle lucht uit m'n longen gezogen wordt, Mijn Vincent Bach met een kleinere (37) beker vind ik veeeeeel makkelijker spelen. Vermeld ik er even bij dat de Vincent Bach van Wouter zeker geen maandagochtend Bach is.

Ik vind dat je op zoek moet gaan naar de trompet die het geluid dat jij in je hoofd hebt met zo min mogelijk inspanning van jouw kant kan laten klinken. Als Hub die trompet kan maken is dat o.k. Als Getzen dat beter doet is dat ook o.k.

M.a.w. ga ook 's bij Hans van Brassimport langs, wie weet levert dat weer geheel nieuwe inzichten op :D.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010 16:01 

Theo van Kampen schreef:
Op een ML toeter kan je je toch wel helemaal kapot blazen: Waar ik met mijn Yamaha Z prima mee uit de voeten kan blies ik mij helemaal de blubber op m'n gewezen B&S MBX.
Allebei trompetten met een L beker, French Beat Wire voor goede projectie etc etc. Enige verschil is dat de B&S 'n ML boring heeft en de Yamaha een S boring.

Er zijn wel heel wat meer verschillen tussen die 2 toeters. De Yamaha heeft ook geen S boring maar een stepbore. Hij begint klein en eindigt groot. Een hele ander bouw dus.

Theo van Kampen schreef:
Een andere ervaring maar wel vergelijkbaar is het verschil tussen twee Vincent Bach ML trompetten: ik kan echt helemaal niks met de toeter van Wouter Hakhoff; die heeft een grote (72) beker. Als ik daar op speel voelt 't aan of alle lucht uit m'n longen gezogen wordt, Mijn Vincent Bach met een kleinere (37) beker vind ik veeeeeel makkelijker spelen. Vermeld ik er even bij dat de Vincent Bach van Wouter zeker geen maandagochtend Bach is.

De grote van de bekers maakt natuurlijk ook veel verschil. Maar als je een Bach ML37 met een Bach L72 zou vergelijken was het verschil nog veeeeeel groter geweest. Dan was je binnen 10 minuten kapot geweest als je een ML37 gewend was.

Theo van Kampen schreef:
Ik vind dat je op zoek moet gaan naar de trompet die het geluid dat jij in je hoofd hebt met zo min mogelijk inspanning van jouw kant kan laten klinken. Als Hub die trompet kan maken is dat o.k. Als Getzen dat beter doet is dat ook o.k.

Hub probeert trompetten te maken die eigenlijk zo neutraal mogelijk zijn maar er wel voor zorgen dat je zo makkelijk mogelijk de klank tevoorschijn kunt tover die in je hoofd zit. De speeleigenschappen tussen de verschillende modellen zijn veel groter dan de klankverschillen. Toen ik een blindfold test deed met mijn collega's tussen mijn CF en Oiram hadden ze het behoorlijk moeilijk om ze uit elkaar te houden. Dit op een afstand van zo'n 15 meter.

Theo van Kampen schreef:
M.a.w. ga ook 's bij Hans van Brassimport langs, wie weet levert dat weer geheel nieuwe inzichten op :D.

Dat kan, maar het ging hier over een van Laar B2 t.o.v. een B4.

Profiel  

Berichttitel: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010 20:59 

erikveldkamp schreef:

Er zijn wel heel wat meer verschillen tussen die 2 toeters. De Yamaha heeft ook geen S boring maar een stepbore. Hij begint klein en eindigt groot. Een hele ander bouw dus.

O ja, sorry, de Z heeft een M boring. Staat gestanst in de ventielen. Hoewel, wat is M boring eigenlijk? De boring van de Z is heel wat kleiner dan die van een M boring Vincent Bach. Zou 't eigenlijk niet beter zijn om de boring van de Yamaha MS te noemen?
Anyway, voor de rest zijn de instrumenten toch heel erg 't zelfde: De Z is stepbore: L leadpipe, M bore, L beker. De Z begint dus zeker niet klein!!
De MBX is ook stepbore: L leadpipe, ML bore, L beker.

Ik weet dat want ik heb allebij de toeters in huis gehad + opgemeten. Best interessant.

Dat Hub probeert trompetten te maken die zo neutraal mogelijk zijn maar er wel voor zorgen dat je zo makkelijk mogelijk de klank tevoorschijn kunt toveren die in je hoofd zit geloof ik niet.
Hub maakt trompetten: constructies van buizen, ventielen, springveren en bekers die als de juiste persoon daar een mondstuk op zet en weet hoe je daar op moet blazen muziek zouden kunnen voortbrengen. Niks meer & niks minder. Net als Getzen, B&S, Monette etc. etc.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 27 jun 2010 21:27 

Theo van Kampen schreef:
O ja, sorry, de Z heeft een M boring. Staat gestanst in de ventielen. Hoewel, wat is M boring eigenlijk? De boring van de Z is heel wat kleiner dan die van een M boring Vincent Bach. Zou 't eigenlijk niet beter zijn om de boring van de Yamaha MS te noemen?
Anyway, voor de rest zijn de instrumenten toch heel erg 't zelfde: De Z is stepbore: L leadpipe, M bore, L beker. De Z begint dus zeker niet klein!!
De MBX is ook stepbore: L leadpipe, ML bore, L beker.

Je moet jezelf eens nalezen. Je spreekt jezelf tegen...

Theo van Kampen schreef:
Ik weet dat want ik heb allebij de toeters in huis gehad + opgemeten. Best interessant.

De boring wordt gemeten aan de diameter van de binnenbuis van het 2e ventiel. Zegt dus verder niets over wat daarvoor allemaal gebeurd en wat daarna komt. Zeker niet bij een stepbore trompet, daar is het eigenlijk irrelevant.

Theo van Kampen schreef:
Dat Hub probeert trompetten te maken die zo neutraal mogelijk zijn maar er wel voor zorgen dat je zo makkelijk mogelijk de klank tevoorschijn kunt toveren die in je hoofd zit geloof ik niet.

Dat moet je zelf weten.. Maar ik denk dat ik Hub iets beter ken dan jij en er ook een paar honderd meer getest heb dan jij, dus misschien weet ik dat dan beter in te schatten... het is maar een idee.

Theo van Kampen schreef:
Hub maakt trompetten: constructies van buizen, ventielen, springveren en bekers die als de juiste persoon daar een mondstuk op zet en weet hoe je daar op moet blazen muziek zouden kunnen voortbrengen. Niks meer & niks minder. Net als Getzen, B&S, Monette etc. etc.

Tja, als jij zo goed op de hoogte bent, dan zal ik dat niet tegenspreken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2010 06:27 

*telt tot 10....en nog eens....en nog eens*

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur