trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vincent Bach Mount Vernon 1961 voor $549
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 08:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 10:55 

Ik ben het het met erik veldkamp eens, de oude trompetten zijn toch beter dan de nieuwere, mijn leraar heeft een oude goudlak Bach gehad en dat was een juweeltje. Tegenwoordig zijn de instrumenten toch een stuk anders en hebben ze veel meer concurrenten die gelijkwaardig zijn en misschien wel beter (Yamaha Xeno, Frits Damrow zal er niet voor niets op spelen). Buiten dat zijn ze er bij de Selmer Co. achtergekomen dat ze een succes nummer hebben, want Bach trompetten zijn in 2 jaar tijd bijna de helft duurder geworden (van 1100eur naar 2100eur). Ik zelf vind de kwaliteit van de Bach trompetten toch achteruitgegaan of het een andere materiaal keuze is of millimeter werk ze zijn toch niet zo vergelijkbaar met de oude. :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 11:35 

Dat zei ik ook: Er zijn gelukkig nog altijd oude fantastische instrumenten. Maar verhoudingsgewijs gezien zijn er tegenwoordig meer Juweeltjes dan vroeger.

Uiteraard zijn de instrumenten tegenwoordig anders, dat is met alle instrumenten zo. Ook instrumenten evolueren. En dat komt niet alleen door de huidige produktietechnieken, maar ook door de wensen van de klanten en daardoor ook de concurentie.

Soms moet je voor kwaliteit relatief meer betalen dan bij andere merken. Hierbij hoopt de fabrikant dat door zijn goede naam, en de "vraag", dat hij de prijs dan ook daadwerkelijk kan opdrijven om zo een nog betere kwaliteit te garanderen.
Vaak dat kan hij dan ook. Mensen stappen vaak niet snel af van iets vertrouwds. En je moet als fabrikant van goeie huize komen om de gerenomeerde merken opzij te duwen.
Ook al bied je een artikel tegen een zeer aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding. Dan nog is het een hele klus voor die fabrikant om door te breken.

Dus de naam/merk is ook dooslaggevend. Een bekende naam wekt meer vertrouwen.
Want wij Bach lieverhebbers willen geen juweeltjes made in Polen, met een of andere naam die op ...ski eindigd.
Al zie je dat de vroeger gedoodvervde Yamaha trompetten tegenwoordig een veel beter aanzein hebben. Dat heet marketing.

Juist door de concurentie is de kwaliteit verbeterd, en daarmee ook de service en de keuze uit accecoires. Hierdoor kun je naar gelang je geld hebt een op maat gesneden instrument met die hulpmiddelen waarvan je als klant vindt dat je het helemaal voor elkaar hebt. Ook dit heet marketing.
(Het valt me trouwens mee dat aan de vraag " zo hoog mogelijk kunnen spelen" nog niet is voldaan. Maar dat is hoop ik te wijten aan het feit dat de meesten nog steeds vakmanschap nastreven, en dat doe je nou eenmaal met goed gereedschap).

Instrumenten bouwers die in het verleden een hit hebben gehad varen er nog steeds wel bij. Maar sommige gaan tenonder aan deze vorm van marketing.
Ik ken de geschiedenis van Schenkelaars niet, maar die past vast in dat rijtje.

Al met al is dit alles voldoende reden voor een fabrikant om zo goed mogelijke instrumenten te bouwen. En dat doen ze erg goed.
Maar ja, voor een dubbeltje op de eerste rij kan nog steeds niet. En als je maar een dubbeltje hebt mag je achteraan gaan zitten.

Dus de kwaliteit van bach is niet teruggegaan, maar de instrumenten zijn duurder geworden. Dus in de prijsklasse waarin Bach nu zit, heb je weer andere merken die dan toch betere instrumenten maken.

Profiel  

Berichttitel: verschil oude en nieuwe Bachs
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 17:12 

Laat ik nog een keer proberen mijn punt te maken. Selmer heeft omstreeks 1965 veranderingen aan de beker doorgevoerd zodat ze de produktie konden opvoeren. De oudere manier van bekers maken was te arbeidsintensief waardoor ze van de 3000 trompetten die ze toen maakten per jaar het niet op konden voeren naar zo'n 16.000 nu.

Je herkent de oudere bekers aan de platte achterkant van de rim. De nieuwerw zijn rond of vierkant bij de sterlings. De oude bekers worden over het algemeen meer gewaardeerd dan de nieuwere.

Het is natuurlijk zo dat er vroeger ook slechtere Bachs tussen zaten maar de goede waren toch veel beter als de nieuwe. Ik had 2 hele goede nieuwe Bachs, ik heb er heel wat Cd's mee vol gespeeld, maar ze halen het niet bij mijn Mt.Vernons.

Ik heb laatst nog weer op een bijna gave Bach NY (1950) van een collega uit Zwitserland gespeeld en je wilt niet weten hoe verschrikkelijk mooi die klonk. Daar kan echt geen nieuwe tegen op !

Als je verschil wilt merken moet je maar eens bij me langs komen....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 21:00 
Moderator

Ik wil er nog een detail aan toevoegen, dat blijkbaar door iedereen over het hoofd wordt gezien: Frits Damrow vertelde mij, en dat geloof ik ook, dat toen Bach zijn materiaal kreeg, ( maar ook schilke, Olds, Benge, Calicchio etc) dat er hele kleine, op het oog onzichtbare oneffenheden in het plaatmateriaal zaten. Omdat ze het niet zagen/wisten, werden deze zonder meer in de instrumenten verwerkt. En juist die oneffenheden zorgen voor net dat beetje extra in de klank, wat het verschil kan zijn van mooi en supermooi.

Ook is het zo, dat de oude heer Bach zelf op het oog aan de beker zag, wanneer hij hem moest gaan bewerken. Dit procedee is nooit gekopieerd, ook niet achterhaald door onderzoeks tycoons als Yamaha, die echt wel beschikking heeft over geavanceerde computers. Dus toen Bach zich terugtrok ( of overleed????) nam hij dit geheim mee in zijn graf.

Profiel  

Berichttitel: Re: mt vernon
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 22:03 

Citaat:
Dit is natuurlijk een onzin argument.
Ga maar eens in zo'n fabriek kijken, en zie hoe de kwaliteitscontrole is georganiseerd.
In elk geval hoeft meneer Bach er niet zelf meer bij te zijn. Hij heeft de normen bepaald, en die normen zitten weer in een computer (tot op honderdsten van milimeters).
Dus de kwaliteit is heel constant (binnen de marges)....Door de geautomatiseerde produktie en kwaliteitscontrole zijn bouw en kwaliteit zeer constant. Dus in tegenstelling tot "vroeger" zijn er geen uitschieters meer in kwalitatieve zin

Dit klopt niet helemaal, zeker niet bij Bach.
In tegenstelling tot de oude heer Schrotenbach (zo heet hij echt) is de huidige eigenaar van Bach meer geïnteresseerd in $ dan in kwaliteit. Derhalve worden de productiemethodes zo goedkoop mogelijk gemaakt en wordt materiaal van een minimaal acceptabele kwaliteit gebruikt. Immers, om een goede Bach te vinden (en die zijn er inderdaad echt nog wel) moet je er meerdere uitproberen. Dat zou bij een insturment in die prijsklasse toch niet mogelijk mogen zijn!
Bij producenten die nog wel van de kwaliteit van het instrument uitgaan (en die tegenwoordig toch voornamelijk in europa moeten worden gezocht) zijn de marges veel kleiner, zo niet nihil.

Daar komt bij dat de oude Bach toch een bepaald procedée mee in zijn graf moet hebben genomen, want het is de Selmer co. nog op geen enkele manier gelukt om de NY modellen te imiteren of evenaren.

Profiel  

Berichttitel: 't Geld dat stom is...
BerichtGeplaatst: 02 jun 2003 22:27 

Hans! Heb jij wel de site van Erik uit en te na uitgeplozen? Daarin kan je lezen dat ook de ouwe Schrotenbach zeer geinteresseerd in $$$$$$$$$$$$$$$$$ was. Laten we bidden dat onze gezamelijke vriend Franz niet een knieval gaat maken voor het slijk der aarde......

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2003 18:21 

Hij zou niet weten hoe dat moest.
De man is enkel en alleen met bouwen en ontwikkelen bezig. Hij is absoluut niet commercieel ingesteld. Als hij ervan kan leven is het voor hem voldoende.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2003 20:46 
Moderator

dat zijn de bouwers naar mijn hart, jammer dat er daar zo weinig van over zijn....... 8O

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur