trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Top 3 trompetten leadtrompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: lead trompet
BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 00:19 

Citaat:
Vroeger speelde iedereen op een 1s2 ook Jan Oosthof omdat o.a. Chuck Findley hier o.a. op speelt en voor vele het voorbeeld was.

En nóg vroegerder op Conn Connstellation... Jan heeft mij wel eens verteld dat hij daar
zo'n 10 jaar op heeft gespeeld.
Net als Maynard, al weet ik niet hoelang hij hem heeft gebruikt.

Citaat:
Het blijft natuurlijk heel persoonlijk, vandaar dat je gewoon alles moet proberen.

Juist!

Citaat:
Want Erik klinkt erg goed op zijn VLaar( zit namelijk vaak voor hem.)

We hebben het er al eens over gehad dat je de trompet moet bespelen die het geluid
geeft dat het dichtst in de buurt komt van wát je graag wilt horen, dat maakt het allemaal
iets makkelijker nietwaar?
Voor Erik is dat nu blijkbaar VLaar maar ik vond hem ook fantastisch klinken op Bach
Mount Vernon. (zit namelijk vaak naast hem).
Voor de rest is het leuk om zo nu en dan achter jou te staan! :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 00:23 

Ik kan geen volgorde noemen omdat dat een smaakkwestie is. Het is wel zo dat voor lead de van Laar CF en B5 het meest populair is als ik het goed volg. Bij Yamaha is de 8310Z en de 833La natuurlijk uitermate geschikt voor lead, maar ik zou ook makkelijk op de 9335NY lead kunnen spelen. Dat doet Loet van der Lee bijv. ook. Serge Plume en nog wat andere leads spelen gewoon op een Xeno 8335 geloof ik. Je hebt ook nog versheidene modellen in de 6000 serie die daar goed voor te gebruiken zijn.

Bij Bach wordt de ML37, 43 en 72* veel gebruikt voor lead, ik vond het zelf met een Sterling Plus beker het beste klinken. Een collega van mij speelt nu op mijn oude Bach ML43 Sterling Plus.

Bij Schilke blijft de B1 het populairst voor lead, maar je ziet ook wel S32 (Roger Ingram), de X3 en natruurlijk het Jon Faddis model S42. De S serie heeft wat meer weerstand, ze zijn gemaakt om wat meer op een Bach te lijken.

Bij Eclipse vond ik de MY het best voor lead, maar de MR zal door ook wel goed voor te gebruiken zijn, net zoals de Solar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 00:30 

De Ronde Van schreef:
We hebben het er al eens over gehad dat je de trompet moet bespelen die het geluid geeft dat het dichtst in de buurt komt van wát je graag wilt horen, dat maakt het allemaal iets makkelijker nietwaar?

Zoals Hub van Laar altijd zegt tegen zijn klanten, let vooral op het speelgemak. Jouw geluid is na de gewenningsperiode van een paar weken toch weer terug.

Ik heb wel eens een geluidsopname gepost waar ik 1 fragment op 4 toeters speel na elkaar. Zoals Brassheavy al opmerkte hoorde je vooral mij en misschien een paar procent klankverschil door de toeters.

Maynard klonk geweldig op zijn Connstellation, maar dat had er ook mee te maken dat hij zelf toen nog geweldige chops had. Later kreeg hij problemen met zijn tanden en ging het allemaal wat minder gemakkelijk. Maar de beginjaren waar hij nog swing speelde waren geweldig (jaren 50 - 60)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 01:21 

Citaat:
Maynard klonk geweldig op zijn Connstellation, maar dat had er ook mee te maken dat hij zelf toen nog geweldige chops had.

Het is dan ook een instrument voor de heele groten... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 01:27 

De Ronde Van schreef:
Citaat:
Maynard klonk geweldig op zijn Connstellation, maar dat had er ook mee te maken dat hij zelf toen nog geweldige chops had.

Het is dan ook een instrument voor de heele groten... :wink:

Het is echt werken op een connstellation. Maar als je fit bent en je hebt je chops goed dan is er niet een toeter die zo'n sound heeft. Maar heeft het ook je voorkeur?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 01:47 

Citaat:
Het is echt werken op een connstellation. Maar als je fit bent en je hebt je chops goed dan is er niet een toeter die zo'n sound heeft. Maar heeft het ook je voorkeur?

Ik speel er al zo'n 15 jaar heel erg graag op maar ik ben geen leadtrompettist. Bovendien
moet ik eerlijk zeggen dat als ik wél 'ns lead speel ik dat op mijn Bach 37 doe.
Veel solisten houden van veel "laag" in het geluid (dus niet heel veel boventonen) en daar is een Connstellation heel geschikt voor, bovendien kan je er vrij makkelijk de toon
op manipuleren hetgeen voor een solist ook prettig is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2007 08:23 

Ik moet zeggen dat de opnames van vroeger met Conrad Gozzo, Maynard, Al Porcino, etc. fantastisch klinken. Er is een periode geweest waar de Connstellation erg populair was bij de trompettisten. Later werd dat de Martin Committee. Al die oude opnames van Sinatra, Billy May e.d. zijn daarme gemaakt. De trombonisten moeten een hoop geleden hebben in die tijd...stel je voor 5 Conns achter je.... :lol:

Tegenwoordig willen we een wat meer gefocussed geluid. De instrumeneten van tegewoordig stemmen ook beter. Dat is het grote nadeel van de Committee. Die klinkt wel mooi maar je moet er wel voor werken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur