trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Erik Veldkamp heeft een nieuwe trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 11:27 

Goed dat je er weer bent dan! Die ongelakte look is errug mooi... Laatst speelde ik op een bach strad met 37 en een bach met 43 beker. Ik kwam op de 43 niet uit de voeten, op de 37 wel. Ik vond de 37 opener. Dat vond ik eigenlijk wel vreemd, want ik speel nu op een Schilke B1. Of maakt de beker dan weer toch weinig verschil? Het kan natuurlijk aan van alles hebben gelegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 12:12 

Het is altijd een totaal pakket, je kunt er niet 1 onderdeel uitlichten zoals de beker. Bij dit model is alles anders dan Hub's standaard modellen. Het is een speciaal ventielhuis dus die vindt je niet terug in de andere modellen. Hub gebruikt ook een andere mal om de beker te maken voor de Oiram en de B8. Het gevoel dat je bij zo'n beker krijgt zit hem niet alleen in de uitloop (flare) maar ook vooral in de bocht, dus hoe snel gaat ie open. Dat is ook het verschil tussen een 37 en 43 geloof ik, de 43 gaat eerder open, de 37 gaat gelijkmatiger open vanaf het 1e ventiel tot aan de rand van de beker. Maar doordat de diameter van de beker een stuk groter is straalt het geluid ook veel breder uit.

Het verschil tussen een Bach en een Schilke heeft veel te maken met het gewicht maar ook de weerstand. Een Schilke is veel opener door de reversed leadpipe zonder steun. De S serie is dan ook een poging van Schilke om de Bach fans over te halen een Schilke te kopen. In de S-serie zit veel meer weerstand door o.a. de extra steun in de stempomp dan de B-serie.

Ik heb trouwens voor een ongelakte gekozen omdat ik dat bij dit soort modellen mooier eruit vind zien. Daarnaast wil ik hem eerst eens goed testen. Mocht er toch dingen zijn die ik veranderd wil hebben, dan is dat veel handiger bij een ongelakte toeter. Daarnaast heeft Hub elke keer als ik er kom weer wat nieuws in de aanbieding dus dan kan ik daar nog wat makkelijker van gebruik maken mocht dat nodig zijn. Hij was ook erg gecharmeerd van de palladium (soort wit/grijzig goud) afwerking maar hij had daar geen voorbeeld van liggen. Zo is er altijd wat nieuws te beleven. Daarom vind ik het ook steeds leuk om er een dag voor uit te trekken en me te laten verrassen i.p.v. gewoon een standaard model in de winkel te kopen die iedereen al heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 12:54 

Hoi Erik,

Grappig dat je nu hebt gekozen voor geen steun in de stembuis.
Met mijn B5 vond ik het verschil in intonatie erg groot en heb ik destijds gekozen voor geen stempomp, op je B4 heb je wel een steun.

Heb je de OIRAM ook getest met steun?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 12:56 

Erik gefeliciteerd, hij ziet erecht fantastisch uit, ik heb van trompetten niet zoveel verstand, maar dat hij goed speelt wil ik meteen geloven!
Ook leuk dat je ff foto`s van de verbouwing hebt gemaakt! Ik ga in november weer naar Hub.
Als ik had geweten dat je gisteren zou gaan had je mooi ff wat mondstukken voor me mee kunnen nemen, je komt vlak bij me langs:-))

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 13:10 

Ik wist ook niet dat ie gisteren al klaar was, ik had op volgende week gerekend. Maar een paar mondstukken per post versturen kost niet zoveel hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 13:54 

Hoi Erik, gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst, ik vind het echt een prachtig model.
Destijds dat ik bij Hub was heb ik ook nog even op de Oiram gespeeld en vond het ook echt een super toeter alleen sprak de B5 me veel meer aan qua speeleigenschappen dus heb ik die gekozen.
Veel speelplezier ermee en mss tot eens op een concert oid.

Baszz

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 14:59 

Robert66 schreef:
Grappig dat je nu hebt gekozen voor geen steun in de stembuis.
Met mijn B5 vond ik het verschil in intonatie erg groot en heb ik destijds gekozen voor geen stempomp, op je B4 heb je wel een steun.

Heb je de OIRAM ook getest met steun?

Zoals ik al zei is de Oiram een totaal andere trompet dan zijn standaard modellen. Ik heb met steun geprobeerd en zonder extra gewicht, etc. etc. Maar zoals Hub al zei is dit de beste combinatie, een ronde stembocht werkt bijv. ook niet zo goed als die er nu inzit. Wat ik op zich wel jammer vind want dan vind ik het er nog beter uit zien.

Ik had de Oiram al voor januari besteld maar vond hem destijds toch nog niet helemaal zoals ik hebben wou. Nu een half jaartje later is de trompet, wat mij betreft, beter in balans.

Het is bij het ontwikkelen van een nieuwe trompet altijd zoeken naar de perfecte balans. Als je 1 onderdeel wijzigt, dan veranderd er wat in de balans en moet je ergens anders ook weer compenseren. Ik wou hem eigenlijk ook wat lichter hebben, maar na wat experimenteren blijkt toch dat de heavy caps er niet voor niets onder zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2007 15:31 

Damn, dat is een mooie toeter. Heerlijk zo'n trompet die er 'basic' uitziet en dan ook nog eens ongelakt....Jammie!

Waarom eigenlijk geen waterklepje op het 3e ventiel? Krijg je dan niet heel snel last van water wat er in gaat zitten?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur