trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Courtois of Getzen of Yamaha?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 17:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 maart 2006 18:11 

Heb je al een mondstuk?? misschien is het beter eerst op je oude mondstuk de trompet in te spelen en na verloop van tijd de keus maken om er een ander op te zetten bv een 3c van Bach of A&S of welk merk dan ook.
Hoe denken jullie daarover??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 10:48 

Volgens mij begint hij helemaal van nul af aan, dus maakt het niets uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 11:00 

Ok , nou dan is die Yammie echt een heel goed begin!! en tja ikzelf vind een 5 c een erg dun randje hebben dus speel ik zelf op een equivalent van 3c.

Iig sucses met spelen!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:30 

camel schreef:
trumpetvos schreef:
http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/netherlands/10_musical_instruments/20_orchestra/20_brass_instruments/10_trumpets/10_bb_trumpets/YTR_6310Z/index.html

Een trompet die gemaakt is voorde lichte muziek, uitermate geschikt voor pop, jazz.

dat zeggen ze, maar toch is het een hele fijne all round toeter

Die discussie hebben we voor een paar weken terug al gevoerd, uitzonderingen bevestigen de regel, alles kan en alles mag. :D :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:34 

baszz schreef:
Ok , nou dan is die Yammie echt een heel goed begin!! en tja ikzelf vind een 5 c een erg dun randje hebben dus speel ik zelf op een equivalent van 3c.

Iig sucses met spelen!!

Een 5C hoeft geen dunnere rand te hebben dan een 3C, de 3 of de 5 geven de diameter aan van de cup en niet van de rand.
De dikte van de rand verschilt nogal eens per fabrikant b.v. een JK3C heeft iets een dikkere maar ook plattere rand dan een Bach3C.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 16:54 

Bedankt iedereen voor de antwoorden en de nieuwe feitjes die ik leer over het trompet spelen.

Dus de Yammie(?) heeft de voorkeur bij ongeveer iedereen? Ja all-round toeter, las ik ook bij Yamaha op de site, maar wat is dan het grote verschil ( naast € 500) met de 5335? Toch geluid?

Als ik de trompet ga halen moet ik dus de 3c (JK3C van Bach) en de 5c proberen?

Wat mij opviel de drie maanden dat ik een trompet ( Yammie 5335) heb gehad is dat ik na 1,5 octaaf het eigenlijk al niet aan kon, behalve als ik mijn longen mee blies aan kracht dan kwam ik hoger, maar niet gecontroleerd dus dat telt niet.
Nu kan ik me natuurlijk voorstellen dat dat training is, want ik kon de eerste week net in C1 C,D,E spelen, maar is dat nu echt je lippen trainen of zal er altijd veel (lucht)kracht moeten komen om ze te halen?
Misschine een domme vraag hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 17:31 

Walther01 schreef:
Als ik de trompet ga halen moet ik dus de 3c (JK3C van Bach) en de 5c proberen?

Bijna goed, het is de 3c of de 5c van Bach of eventueel van JK.
Back wordt toch wel goed gewaardeerd, meer info:
http://www.bachbrass.com/mouthpiece/mouth1.php

Voor JK, meer info:
http://www.jk-klier.de/

Maar er zijn meerdere merken, die bijv. de eigen maat-, typeaanduiding gebruiken.
Maar de maat-, typeaanduiding van Bach (Vincent Bach) wordt veelal als standaard gebruikt.
Kijk eens op http://www.trompet.nl/forum/viewforum.php?f=3

Of natuurlijk via http://trompet.startpagina.nl/ :wink:
Voor links naar diverse merken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 20:26 

Het grote verschil tussen de 5000 en de 6000 reeks bij Yamaha zit 'm naar mijn weten in het feit dat de 5000 reeks een beker uit twee stukken heeft (zoals bij de meeste budget-reeksen) en de 6000 reeks een beker uit 1 stuk (zoals de meeste professionele trompetten). In theorie geeft een beker uit twee stukken een grotere kans op storende trillingen. Binnen de 6000-reeks heb je trouwens een aantal verschillende modellen, als je inderdaad voor de 6310Z gaat, dan kan ik die wel aanraden. Ik speel er zelf al een tiental jaar op, en gebruik 'm vooral in studio en live optredens met versterking (microfoon). Voor puur akoestisch gebruik als soloinstrument heeft hij voor mij wel iets te weinig projectie, maar verder heeft hij een mooie, makkelijk te manipuleren klank, speelt erg gemakkelijk en intoneert prima.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur