trompet.nl > forum > Toon onderwerp - C-Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2006 15:06 

Oppassen met die Bel Canto's. Zeer goed testen op zuiverheid, want het is niet allemaal koek en ei met die dingen. Met name intonatie kan heel erg tricky zijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2006 18:48 

Robert66 schreef:
Geld was van belang, lijkt me dus afvallen...
Belcanto is dan wel weer het uiterste.

Tja, dan komt natuurlijk weer het verschil tussen duur en veel geld om de hoek. En eerlijk is eerlijk. 't is in ieder geval veel geld.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2006 19:48 

Het hangt er ook erg vanaf wat je bedoelingen met een C-trompet zijn. Wordt dit je belangrijkste instrument, of wil je er een om af en toe een bepaald repertoire op te spelen ? Het heeft geen zin om een C-trompet te kopen die duidelijk minder lekker speelt dan je Bb trompet, want dan komt ie toch nooit meer uit de koffer. Anderzijds, hoe minder regelmatig je op een C studeert en speelt, hoe kritischer je moet zijn voor de intonatie. Als je C moeilijk intoneert, en je hebt telkens een paar weken studie nodig om het instrument weer te leren kennen en goed geïntoneerd te spelen, dan is er ook geen lol meer aan. Als je echt voor het symfonische werk wil gaan, en heel veel C gaat spelen, ga dan maar op zoek naar een echte goeie, met als topprioriteit de sound. Je leert dat instrument (met zijn eventuele zwakke plekken) dan toch goed kennen, en op je Bb zal je wel vrij goed geïntoneerd blijven spelen. Is het maar voor af en toe, dan zou ik eerder gaan voor een instrument met een zo goed mogelijke intonatie. Ik heb in dat opzicht goede ervaringen met een Yamaha Mark II (voorloper van de Xeno), en slechte ervaringen met de Bachs. Op een Van Laar C heb ik nog niet gespeeld, maar als de prijs/kwaliteitverhouding hetzelfde is als bij zijn bugels en Bb trompetten, dan blijft hij voor mij wel onklopbaar. Wel nog een algemene tip : een C-trompet met een L boring maakt de overstap van Bb naar C makkelijker, je hebt minder last van dat benepen gevoel als je van je grote naar je kleinere trompet overschakelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2006 08:37 

Ik bedenk me net dat ik ook nog een Callet C te koop weet staan. Als je geinteresseerd bent moet je me even je mailadres pb´en, dan kan ik je het mailadres van de verkoper sturen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2006 13:19 

Sam schreef:
Ik heb in dat opzicht goede ervaringen met een Yamaha Mark II (voorloper van de Xeno), en slechte ervaringen met de Bachs.

Ik heb qua intonatie ook een zeer goed oordeel over de Yamaha Mark II, maar ik moet zeggen dat een Bach C-trompet mij ook goed bevalt. Het is inderdaad wel zo dat ik daar hulpgrepen voor nodig heb, maar daar ben ik toch snel aan gewend. Ik vind de klank van da Bach persoonlijk wel iets mooier.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2006 19:23 

A3aan schreef:
Nee, Bel Canto is een hardstikke goed merk...zeker als er Severinsen op staat!!
Geen Chinese rommel...
Er is een trend geweest dat iedere beroeps op die dingen speelde, tot in het KCO aan toe!
Maar zoals met alles staat de ontwikkeling niet stil en zijn er weer andere merken die beter werden enz. enz.

Klopt idd, Masseurs heeft er jaren op gespeeld. En naar het schijnt moet het een fabelachtige combi toen zijn geweest (ook qua orkestklank)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2006 20:12 

ruben schreef:
Klopt idd, Masseurs heeft er jaren op gespeeld. En naar het schijnt moet het een fabelachtige combi toen zijn geweest (ook qua orkestklank)

Zou dat nou echt aan de trompet gelegen hebben? Zoals ik hem afgelopen december hoorde spelen op tv was wel weer heel bijzonder...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2006 11:54 

Radko Berka van het Brabants Orkest speelt ook nog steeds op een Bel Canto.
Bij hem nooit iets gemerkt van intonatieproblemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur