trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aantasting van binnen- en buitenkant leadpipe Vincent Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 11:46 

Het verbaasde me in ieder geval ook...

In ieder geval, kunnen we niet tot een besluit komen dat het design meer bijdraagt tot de kwaliteit dan het matteriaal? De basis moet gelegd zijn bij het design. Is het matteriaal van veel belang? Het moet gewoon goed zijn.

Is er eigenlijk een groot verschil tussen een goldbrass-en een yellowbrass-beker?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 12:24 

Volgens mij is de bouw van de leadpijp belangrijker dan het materiaal. Ik bedoel dus hoe de leadpijp uitloopt van binnen, vanaf de receiver naar de stempomp. Hierop bijten een hoop bouwers zich stuk voor HET goede concept. Goldbrass lijkt me ook beter, of sterling silver. Gaat allemaal een stuk langer mee. Mijn Bach bes is nu meer dan 10 jaar oud en ik verzorg 'm (helaas) zeer slecht (speel er de laatste jaren ook niet echt veel op), maar bij mij is alles nog tiptop. Kan het ook te maken hebben met zuurtegraad van het speeksel?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 20:19 

Bedankt voor jullie opmerkingen en advies m.n. over de klank kwaliteit als gevolg van het materiaal van de leadpipe.
Ik overweeg nu het plaatsen van een goldbrass leadpipe.
Om met de instrumentbouwer tot een goede prijs afspraak te komen, wil ik graag weten wat de prijs mag zijn van een goldbrass leadpipe. Wie weet er iets over te zeggen?
Ik denk dat wat Jeroen Jongeling zegt over de zuurgraad van het speeksel juist is. De oxidatie is een chemische reactie tussen meerder stoffen.
Toen ik tot de ontdekking kwam dat dit euvel zich voordeed, maak ik elke keer na het spelen de leadpipe droog. Ik heb de indruk dat het proces van oxidatie minder is geworden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jun 2002 21:53 

Beetje olie erin blazen helpt ook. Spreekt ie ook makkelijker aan. Maar da's ouwe koek natuurlijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2002 09:37 

of een fabeltje? Het klinkt mij vreemd in de oren...
Wie kan mij overtuigen met een goede, heldere uitleg. Geen van mijn collega's doet dit, terwijl je als prof toch het beste resultaat wilt hebben. Waardoor zou het beter spelen met olie in je buis? :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2002 15:25 

Lijkt me makkelijk bij glissando's: je glijdt zo naar boven/beneden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2002 09:57 

JeroenJongeling schreef:
of een fabeltje? Het klinkt mij vreemd in de oren...
Wie kan mij overtuigen met een goede, heldere uitleg. Geen van mijn collega's doet dit, terwijl je als prof toch het beste resultaat wilt hebben. Waardoor zou het beter spelen met olie in je buis? :mrgreen:

Een heldere uiteg met een goede argumentatie is natuurlijk het mooist, maar misschien zijn er mensen die het "aan den lijve" ondervonden hebben of willen proberen om voor dit forum eens te testen:
Interressante vragen zijn dan:
-) Wat voor verschil voel je (bereik, aanspreken, klankkleur etc.)
-) Is het type olie van belang (dik, dun, reukloos, of "met een verschrikkelijke meur")
-) maakte je voor het proberen wel eens je leadpipe schoon
(wat ik ervaren heb:als er zichtbare verschillen zijn voor en na schoonmaken, dan zijn ze ook voelbaar/hoorbaar met spelen)
-) hoelang blijft het werken: moet je elke dag iets in je leadpipe gieten (bij het blazen loopt de leadpipe af naar het waterklepje)
-) Merk je überhaubt verschil?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jun 2002 10:58 

Waar kan ik van die spitballs krijgen om m'n leapijp schoon te krijgen? Krijg je de leadpijp ook echt supergoed schoon met zo'n ding?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur