trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valve Alignment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 feb 2005 07:22 

Ik heb het zelf gedaan bij mijn Schilke (inderdaad, dieviltringetjes raken ingedeukt, zeker na een jaar of tien 8O ). Ik heb rubber ringetjes onder de vingerdoppen van m'n ventielen gemaakt, ipv de (groene) viltjes op het ventielhuis.
het verschil was zeer goed te merken: over het hele bereik (mijn bereik, natuurlijk :mrgreen: ) egaler en opener aanspreken van het instrument.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2005 19:45 

Tot nu toe vond ik het altijd wel vreemd ogen dat de gaten niet helemaal voor de buizen zaten maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat iets slechts zou zijn. Toch weer wat geleerd vandaag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2005 20:10 

Volgens mij is het opzich niet slecht want je hebt waarschijnlijk constant ermee gespeeld zonder het te weten en niks gemerkt totdat je het topic erover las en erbij bent gaan nadenken of het echt werkelijk verschil maakt met en zonder alingment , ik ben het aan het proberen op m,n oude connstellation om te zien of ik er het gewenste resultaat mee verkrijg .
Ik heb zelf nog flink wat kurkjes etc liggen en hele scherpe scalpel mesjes om er als het ware plakjes mee te kunnen snijden en zo de gewenste dikte ermee maak.
Ik heb bij m,n Straub gezien dat er een zeer klein verschilltje is en als ik yhet ventiel meer indruk door het rubber heen komt hij helemaal gelijk te staan dus ik kan daar ook wel wat vanaf halen . Ik verniel er niks mee en als ik teveel eraf haal leg ik er gewoon nieuwe rubbers in.
Ik laat het horen als ik er wat mede spelers naar heb laten luisteren met en zonder alingment gedaan door een amateur ipv Bob Reeves .
Eens kijken of we verschil kunnen ontdekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 22:11 

Ik heb net van al de 3 rubber stoot ringetjes onder m,n vinger dopjes een 1,5 mm weggesneden , nu komen m,n ventielen precies over met de openingen van m,n ventiel buisjes .
Ik heb er net ff op gespeeld en merk al wel wat verschil , alleen kan ik nog niet zeggen wat het precies is, daar moet ik ff wat langer voor spelen en laten horen aan de andere om tot een goed oordeel te kunnen komen.
U hoort nog van me :wink:

Laatst bijgewerkt door baszz op 28 feb 2005 09:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 23:04 

baszz

ik had in de eerste dagen dat ik mijn straub had ook gemerkt dat door de rubbertjes van de één ventiel diklker waren dan ie van de ander. toen ik de stembuis van de tweede wegnam zag ik dat de gaten niet perfect overeen kwamen.
ik heb toen ook met een scalpel de rubbertjes bijgesneden.....

ik weet nu niet direkt of dat een verschil opleverde, want ik heb er eigenlijk niet echt op gelet.

mss iets wat hans kan melden bij de heer Franz.......

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2005 23:17 

Misschien wel , het zou iig wel handig kunnen wezen want dan kan Franz mss iets dunnere rubbers monteren. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 12:23 

Dat Valve Alignment effect is natuurlijk redelijk eenvoudig te controleren met een ingedrukt ventiel. Vooral op het 2e ventiel. Bij het 1e ventiel wordt het al moeilijker, en bij het 3e ventiel lukt het volgens mij allang niet meer.
Wellicht kan je uIteindelijk met een schuifmaat wat doen, maar toch......

Maar hoe zit dat als het ventiel niet ingedrukt wordt???
Volgens mij is die alignment dan zeker zo belangrijk, en eigenlijk nog wel belangrijker, omdat je nu eenmaal meer met een open dan met een ingedrukt ventiel speel (statistisch). Dat is niet echt meer te controleren (op zicht dan).

Ik zou voor mijn 3e ventiel bijvoorbeeld veel liever een juiste alignment hebben voor 'niet ingedrukt' dan voor 'wel ingedrukt'. zovaak gebruikt ik dat ventiel niet.

Hheeft iemand hier een antwoord op, of beter nog een oplossing voor.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2005 13:08 

MagnumHorn schreef:
Maar hoe zit dat als het ventiel niet ingedrukt wordt???
Volgens mij is die alignment dan zeker zo belangrijk, en eigenlijk nog wel belangrijker, omdat je nu eenmaal meer met een open dan met een ingedrukt ventiel speel (statistisch). Dat is niet echt meer te controleren (op zicht dan).

Ik zou voor mijn 3e ventiel bijvoorbeeld veel liever een juiste alignment hebben voor 'niet ingedrukt' dan voor 'wel ingedrukt'. zovaak gebruikt ik dat ventiel niet.

Ik denk dat je er maar op moet vertrouwen dat de fabrikant zo slim is geweest om de afstand tussen de gaten in de ventielen en de afstand tussen de gaten in de ventielhuizen gelijk te maken, want om nou meteen je instrument uit elkaar te solderen...

Goede vraag!! Nog nooit bij stilgestaan! Wie weet of en hoe bijvoorbeeld Bob Reeves dit controleert???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur