Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
trumpetvos
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 jan 2005 13:17 |
|
|
|
Jarenlang ervaring, ik ben als gelukkige aangewezen om het instrumentarium van onze vereniging te beheren.
Met mijn manier van werken nog nooit geen prolblemen gehad ook na 5 jaar stil liggen niet.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
John van der Voort
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 jan 2005 15:48 |
|
Geregistreerd: 29 dec 2004 16:59 Berichten: 52 Woonplaats: Heeswijk (N.Br)
|
|
Je kunt de ventielen ook gerust invetten omdat olie na verloop van tijd opdroogd, daarna terugplaatsen een keer rondraaien en niet helemaal vastschroeven.
Ook de onderste doppen een paar gangen losdraaien (eventueel een beetje vet aan de schroefdraad doen) Gebruik in geen geval vaseline of iets dergelijks wat ook wel ooit
gebeurd want vaseline drijft bij hogere temperaturen weg en stolt bij lage temperaturen.
Het spreekt voor zich bij nieuwe ingebruikname vet verwijderen en olie erop.
Op deze manier komen ventielen gegarandeerd niet vast te zitten en komt er ook
geen vieze afdruk van de buis op het ventiel te staan .
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
tommy
|
Berichttitel: Geplaatst: 13 jan 2005 16:57 |
|
Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48 Berichten: 865 Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
|
|
ik haal het hele ding uit elkaar, reinig elk onderdeel en verpak alles apart in een papiertje (bijv krantepapier). ik stop alles zo in de koffer.
als je hem terug nodig hebt, vet je gewoon de buizen, olie je de ventielen en je bent terug vertrokken....
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
janhuizer
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 jan 2005 10:16 |
|
Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51 Berichten: 174 Woonplaats: Veenendaal
|
|
ik geloof dat je bij aankoop een a4'tje krijgt met onderhouds aanwijzingen. Daarin wordt altijd gezegd dat je als je hem langere tijd niet gebruikt, dat je dan zoals trumpetvos omschreef alles eruit haalt en "droog" (niet ingevet) opslaat.
Schijt toch het best te zijn en te werken.
En veel werk... ach ja, je moet wat over hebben voor je hobby en voor wat zo'n toeter kost he...
Jan
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
symphonic-fan
|
Berichttitel: Geplaatst: 14 jan 2005 12:35 |
|
Geregistreerd: 20 nov 2004 14:15 Berichten: 191 Woonplaats: Aan de toog
|
|
Mijn systeem werkt ook altijd, ook nooit problemen opgelverd.
Eerst van binnen zuiver maken voordat ge ze in de kist opsluit.
De buizen invetten, steek ze er wel in , maar een klein stukje maar, zo komen ze ook niet vast te zitten, toch mijn ervaring, maar nooit tegen, dat zorgt voor zo goed als altijd voor problemen.
De dopjes aan de ventielen draai ik wat los, zo komen ze ook nooit vast te zitten.
Die methode van trumpetvos is ook goed, misschien dat daar wat meer stof in de trp. komt te zitten, maar eigenlijk geeft dat niet, omdat het het instrument toch weer van binnen moet poetsen indien ge het instrument weer wilt gebruiken.
|
|
| Omhoog |
|
 |