trompet.nl > forum > Toon onderwerp - rood koper
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 00:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rood?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2004 15:25 

Theo van Kampen schreef:
Krijg nou wat! Ja, 't is 'm! Hans, ik zou zeggen, doe het niet! Zonde man + wat ga je dan tijdens de carnaval inzetten? Toch niet die Schilke van je? Dat overleeft dat ding nooit!

Ik weet het, het is ook geen makkelijke beslissing geweest :cry:
Maar ik vind het zonde als op zo'n instrument niet meer gespeeld wordt, daar is het een te goede toeter voor. Daarom zie ik hem het liefst terechtkomen in een 'goed nest'.

Profiel  

Berichttitel: Re: rood koper
BerichtGeplaatst: 20 maart 2004 15:33 

[quote="marnix] Beker uit een stuk??
Wat is daar de relevantie van?? Ik heb het er al eens met andere mensen over gehad, en die vertelden dat het niet heel veel uitmaakte.
Mijn trompetten zijn geloof ik allemaal uit twee stukken, en ik ben er nog geen betere tegen gekomen.[/quote]

Normaal heeft elke beker een of twee naden (over heel de lengte of tot op tweederde over de lengte en een in de breedte). Dat heeft altijd consequenties voor het karakter van de beker (trillingen). Er zijn een aantal uitzonderingen waaronder de Connstellation en de byrilliumbeker van Schilke. Die worden gemaakt dmv electrolyse en hebben in het geheel geen naad.

Op zich zegt dat niks over de klankkleur of kwaliteit (of je moet hem vergelijken met dezelfde beker met naad). Het heeft wel gevolgen voor de projectie. Het is dmv onderzoeken aangetoond dat naadloze bekers beter projecteren. Bij Schilke hebben ze hier veel onderzoek naar gedaan.

Tegenwoordig worden naadloze bekers nauwelijks nog gemaakt omdat het veel duurder is dan een gesoldeerde beker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2004 16:58 
Moderator

ben heel benieuwd naar wie die onderzoeken hebben gedaan, en vooral door wie ze betaald werden, ook zeer naar de precieze rapporten, want over projectie heb ik niet te klagen.

Als die onderzoekers nu dat geld eens gestoken hadden in de bouw van fatsoenlijke trompetten tegen een goede prijs, of eindelijk eens echte innovaties ( en dan bedoel ik niet die vierkante gedeukte trompetten van Taylor oid ), dan hadden we echt weer eens iets om over te praten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2004 18:21 

Ik weet niet waar je zo chagerijnig over bent maar zo'n onderzoek heeft niks te maken met reclame. Er is gewoon gekeken welke materialen en bouwtechnieken het beste resultaat geeft. En wat blijkt? De beste beker is gemaakt van lood!
Alleen dat is natuurlijk niet te gebruiken want dat is veel te zacht. Brons kwam het dichtst in de buurt maar is ook niet goed toepasbaar, daarom zijn messing en koper de standaard materialen gebleven (muv sterling zilver). De manier van naden snijden (eendelig, tweedelig etc) was ook een deel van het onderzoek. Daaruit bleek dat een beker zonder naad de beste projectie geeft. Let wel: in vergelijking met dezelfde beker met naad, als je de wanddikte verandert of de taper (de conische uitloop) verandert de beker geheel van karakter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2004 00:06 
Moderator

Het spijt mij als ik sjacherijnig overkom, maar ik heb altijd zo mijn bedenkingen bij dergelijke onderzoeken, en ik zou er zeker niet de keuze voor het instrument van laten afhangen, puur omdat ik dergelijke onderzoeken weinig representatief vind voor de instrumentkeuze die ik ( en met mij vele andere trompettisten ) doe.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2004 01:51 

Als er niets onderzocht zou worden zouden we nu nog op een koehoorn spelen !

Ik heb vannavond op een nieuwe Schagerl met een goldbrass beker gespeeld en moet zeggen dat hij behoorlijk goed speelt. Veel projektie als dat nodig is maar ook een warme klank als je wat zachter speelt bij een ballad of zo.

Ik vindt de Xeno met de goldbrass beker ook persoonlijk het beste klinken (RGS). Ik wil daarmee niet aangeven dat dit de beste metaalsoort voor en trompet is. Dit verschilt namelijk per merk. Bij de nieuwe Bach's zou ik voor een Sterling bell kiezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2004 01:55 

Trouwens, ik heb een hoop informatie over de trompet qua bouw, metaal ect. Op deze site staat wel info over die Schilke onderzoeken.

http://www.dallasmusic.org/schilke/

Als iemand meer wil weten over de bouw van de trompet moet ie me maar een mailtje sturen. De file is 4,5 MB.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2004 10:54 

marnix schreef:
Het spijt mij als ik sjacherijnig overkom, maar ik heb altijd zo mijn bedenkingen bij dergelijke onderzoeken, en ik zou er zeker niet de keuze voor het instrument van laten afhangen, puur omdat ik dergelijke onderzoeken weinig representatief vind voor de instrumentkeuze die ik ( en met mij vele andere trompettisten ) doe.

Hoe dacht je dat de heer Elden Benge tot zijn modellen is gekomen? Gewoon bij de bouwmarkt wat waterleidingen halen? :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur