trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Testdagen Gärtner & Thul trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Testdagen Gärtner & Thul trompetten
BerichtGeplaatst: 17 okt 2013 08:10 
Moderator

Ik ben er gisteren even langs geweest.
De zaak was dicht, maar er zat een jongen die speciaal voor mij eventjes de tent had open gegooid, zodat ik deze instrumenten even kon bespelen.
Altijd leuk, een onbekend merk uit Duitsland.

Er lagen inderdaad 3 instrumenten op mij te wachten.

Nummer 1 had een prototype ventielblok. Speelde heel erg prettig. Was ook van de drie het meest all round inzetbaar. Een mooi geluid, dat het midden hield tussen volrond en helder. Liet zich ook eenvoudig plooien. Alles van laag tot hoog zat erop, en het instrument ondersteunde prima alles wat ik wilde. Zaten geen gekke noten op, en het geluid bleef heel egaal over alle registers. Hield ook prettig vast, aangezien dit het enige instrument was, waar geen B&S (?) blok in gebruikt was. En ik heb het persoonlijk niet erg met B&S ventielen, want dat duimsteun van de eerste pomp zit op een voor mij echt ongeschikte plaats.
Het idee achter de ventielen, heb ik niet kunnen achterhalen. Er was een stuk weggehaald uit het ventiel. Waarschijnlijk om vacuumtrekken in de pomp te voorkomen. Echt een aanradertje om eens te proberen.

Nummer 2 was matverzilverd. Een heel bijzonder instrument. Eigenlijk even prettig spelen als nummer 1. Met dat verschil dat dit instrument enorm warm is. Heel erg donker van geluid. En daar ook wel een beetje toe dwingt. Heel raar, want het speelgevoel was heel erg goed, maar toch dwingt het instrument je ergens naartoe waar je dat niet verwachtte, namelijk naar heel erg warm.
Als het aan speelcomfort ligt, scoort ook dit instrument heel hoog. Maar het feit dat ik het lastig vond om buiten dat warme, donkere geluid te raken, maakt dat dit instrument geen allemansvriend is. Wel heel gaaf om jezelf eens uit te dagen. En jezelf eens een warm geluid kado te doen.

Nummer 3 kan ik kort over zijn: speelde net zo goed als nummer 1 en 2. Was ook weer wat all rounder. Maar daar zaten een paar rare noten op. Ik kreeg de oktaven niet lekker op hun plek. Dat kan aan de combinatie speler-materiaal liggen, of gewoon aan het feit dat dit instrument minder goed in elkaar zat.

In het algemeen:
Heel erg goed in elkaar gezet. De ventielen van nummer 2 en 3 waren van B&S en liepen als de spreekwoordelijke tiet. De ventielen van nummer 1 waren dus een setje nieuwigheid, en ik kan niet over de kwaliteit oordelen. Maar ze liepen geweldig.
Afwerking was prima. Misschien bij de ongelakte nog wat werk om iets teveel soldeer weg te halen. Maar het zag er allemaal bijzonder strak uit. Geen frutseltjes, geen ingegraveerde tierelantijnen, zoals je dat bij Duitse bouwers wel eens tegenkomt. Alleen de naam, en serienummer. Voor de rest redelijk Schilke-achtig. Gewoon recht-toe-recht-aan. Een mooie trompet.
Ventielen zoals gezegd, liepen allemaal zeer soepel, pompen schoven zeer soepel.
Absoluut positief over deze bouwers.

De prijs zou komen te liggen rond de 3000 euro. En dat vind ik veel.
Zeker voor de Nederlandse markt.
Want hier in Nederland kun je handgemaakte instrumenten kopen bij Adams, die ik ook heel erg aansprekend vind. Of van Laar. En die zijn niet allemaal rond de 3000. Om nog maar te zwijgen over Yamaha, Jupiter, die voor minder dan 3000 ook erg goeie instrumenten afleveren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2013 09:30 

Het ventielsysteem van nummer 1 (Test Marnix) is mogelijk het MAW systeem van Meinlschmidt; http://www.jm-gmbh.de/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 okt 2013 09:39 
Moderator

Precies die was het. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2013 13:28 

Wegens een beginnende (bleek later) keelontsteking (te zijn geworden) heb ik niet volledig alles kunnen geven, maar ik ben de Gärtner & Thul trompetten gaan uitproberen en ook ik was positief verrast.

Zoals ik de verkoper bij HoKé ook al duidelijk maakte ben ik buitengewoon tevreden met mijn Adamsjes, en ook niet voornemens om deze te gaan vervangen, en de modellen die er lagen waren ook niet echt vergelijkbaar met mijn A5 en A8, meer in het gebied van een Bach 37/72, Hub van Laar B4/B7, Adams A1. Ten opzichte van de A1 voelen de G&T's wat ruimer aan, zeker het prototype met de MAW-ventielen. Ten opzichte van een Bach 37 of Van Laar B4 vind ik de G&T's wat sprankelender, wat resonanter. Dat is iets wat me bij mijn Adamsen ook heel goed bevalt, en wat door sommige trompettisten als gebrek aan weerstand wordt ervaren.

Feit is dat ze goed klinken, vol en helder. Dat de matzilveren warm klonk is me niet direct opgevallen, maar dat kan aan de infectie hebben gelegen. Wel was de weerstand van dat model beduidend groter, hoewel nog niet zo groot als een 37/B4/A1. Stemming en intonatie zijn probleemloos voor zover ik het heb kunnen opmerken, en ook in de extremen zit alles op de plek waar je het verwacht (dat gedeelte deed bij het testen het meeste pijn, aaaw).

Al met al een leuke nieuwkomer, goed in elkaar gezet en volgens mij lekker middle-of-the-road.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur