trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuwe trompet?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2012 23:30 

JD schreef:
Waarschijnlijk zal het eerst een ritje naar Rijswijk worden (een stuk dichterbij dan Adams :wink: ). Ik wil in ieder geval de Bach Artisan, de Jupiter Ingram en wellicht nog wat Yamaha's proberen. Is er iemand hier die al heeft gespeeld op de Artisan?

Even een vraagje zodat we je goed van informatie kunnen voorzien: ben je nu wel of niet op zoek naar het Constellation-gevoel? Dat zul je namelijk op geen Yamaha of Bach of welk merk dan ook vinden. Het dichtst in de buurt komen dan de Kanstul 991 en de Adams A6. Ik was in de veronderstelling dat je daar naar op zoek was, maar corrigeer me gerust als ik het bij het verkeerde eind had.

Roel schreef:
JD schreef:
De 38b bevalt me eerlijk gezegt nog steeds erg goed, maar wellicht kan ik hetzelfde resultaat ook op een efficientere manier bereiken met een modernere trompet.

Hier is wat mij betreft maar één antwoord op: de Adams A6. Voelt als een Connstellation, klinkt iets "normaler" en speelt efficienter.

"Hetzelfde resultaat": wat bedoel je daar precies mee?

marnix schreef:
Je wekt in elk geval niet de indruk dat er maar 1 merk is die trompetten kan bouwen, en dat was in vroeger discussies met heel andere mensen en heel andere merken wel anders.

Dat probeer ik ook heel erg zo te houden.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 sep 2012 19:17 

Roel schreef:
.....
Even een vraagje zodat we je goed van informatie kunnen voorzien: ben je nu wel of niet op zoek naar het Constellation-gevoel? Dat zul je namelijk op geen Yamaha of Bach of welk merk dan ook vinden. Het dichtst in de buurt komen dan de Kanstul 991 en de Adams A6. Ik was in de veronderstelling dat je daar naar op zoek was, maar corrigeer me gerust als ik het bij het verkeerde eind had.

Roel schreef:
JD schreef:
De 38b bevalt me eerlijk gezegt nog steeds erg goed, maar wellicht kan ik hetzelfde resultaat ook op een efficientere manier bereiken met een modernere trompet.

Hier is wat mij betreft maar één antwoord op: de Adams A6. Voelt als een Connstellation, klinkt iets "normaler" en speelt efficienter.

"Hetzelfde resultaat": wat bedoel je daar precies mee?

.

Ik zal proberen wat duidelijker te zijn. Ik zoek een trompet die (ook bij hogere volumes) een 'vol' geluid blijft geven en goed projecteerd. Ik speel in een groot orkest welke in staat is om behoorlijk wat volume te produceren. We spelen (nagenoeg) altijd in de openlucht en onversterkt. http://www.keng-leiden.nl/news.php. (tegenwoordig in het podiumorkest) Kortom veel volume en projectie zonder dat het te scheeuwerig wordt. Zowel de Bach 37 (waar ik een x-aantal jaren geleden op gespeeld heb) als mijn huidige 38B voldoen aan dat criterium. Ik ben dus niet perse op zoek naar een 38B kloon. Ik kom minder goed weg op een Conn V1 (te weinig projectie) en de door mij geteste Callicchio's (o.a. 1s2 en 3s7) geven (bij mij) een veel te blikkerig/scherp geluid.

Kortom een mooi vol geluid (hoe subjectief dat ook is) ook bij hoge volumes, een goede projectie en het liefst iets meer speelgemak als mijn huidige instrument.

Om nog wat vollediger te zijn, ik speel op een Warburton 3SV met een '5' backbore.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2012 18:47 

Iedereen bedankt voor de adviezen. De zoektocht is beeindigd, het is uiteindelijk een Schilke X3 geworden.

Een tip voor diegene die op zoek zijn naar een Schilke, Staffhorst is z'n voorraad aan het opmaken. Nettoprijs incl. Koffer € 1.800,-. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 sep 2012 08:23 
Moderator

Een X3?
Ok.... Dat wordt pompen met je lucht. Want dat is een afschuwelijk grote toeter. Ik geloof dat de X4 groter is.

Sterkte ermee. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 sep 2012 10:14 

marnix schreef:
Een X3?
Ok.... Dat wordt pompen met je lucht. Want dat is een afschuwelijk grote toeter. Ik geloof dat de X4 groter is.

Sterkte ermee. :mrgreen:

Toen ik de diverse instrumenten ging testen (o.a. B5 en B6) had ik vooraf absoluut niet het idee dat ik op de X3 zou uitkomen. Ik had uiteraard ook m'n eigen 38B bij me, en uiteindelijk was de X3 de enige toeter waar ik 'makkelijker' op speelde en waarbij het geluid over de volle breedte 'mooi' (uiteraard subjectief....) bleef.

Bij o.a. de b5 en b6 was de aanzet van de noten een stuk lastiger dan op m'n 38b en op de x3. Daarnaast had ik het idee dat ik mezelf 'opblies' bij wat hogere volumes.

Wellicht zit ik fysiek wat vreemd in elkaar, maar voor mij voelt de x3 absoluut niet groot. Het kost me minder energie om er een mooi geluid uit te halen en het lijkt alsof de noten wat makkelijker op hun plek vallen.

Kortom, vooralsnog ben ik meer dan tevreden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur