trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Es/D trompet Yamaha 6610s en Stomvi Elite Es/D Trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 19:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2003 13:29 

Marnix,

met de yamaha kom ik net iets minder ver in de hoogte dan met de stomvi, dus er is wel een verschil, afgezien daarvan klopt het de de e en de f onderin 'laagig' zijn. Is dit op de B&S ook zo. Is de "grotere" boring geen probleem bij wat zwaardere stukken. Welk mondstuk speel je kleiner of groter dan een bach 1.5C?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2003 13:33 
Moderator

Afhankelijk van de stijl die ik speel ,in een fanfare met een es trompet is vaak geen sinecure, dus heb ik er een bob reeves op staan, bij alle andere een bach 1 1/4c.
Als je es gaat spelen in de veronderstelling dat je dan makkelijker hoog kan spelen, kun je het laten, want dat is onzin, sterker nog dat is vaak veel uitputtender.
Nogmaals hoogte is een kwestie van oefeningen die die je bereik uitbouwen, niet van persen op een es trompet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2003 14:00 

Ik snap dat het een kwestie van oefening is, maar als je op een zelfde tijdstip twee es trompetten test en bij de ene haal je net iets eenvoudiger de hoogte kan dit toch. Wanneer stap je eigenlijk over op een piccolo, want stukken als die van Vliex (Carpe Diem) kun je eigenlijk op een gewone es trompet niet meer afspelen toch?

Is de stemming op de B&S veel beter? Of heeft deze ook probleempjes met de d en e die je dan in de hulpgrepen moet nemen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2003 09:48 
Moderator

Bij de es trompet is het vaak wel wenselijk dat je de e en de es met respectievelijk 12 en 23 pakt. En als je goed werkt aan uithoudingsvermogen is de hoogte ook wel te doen op een es trompet hoor, met een piccolo maak je het jezelf alleen maar moeilijker

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2003 17:13 

Mike,
sinds een jaar speel ik op een Yamaha 6610s en ik ben er zeer tevreden over, zowel in Es als in D. De klank mengt goed in ons (symfonie) orkest en hij spreek voor mij goed aan. Ik gebruik overigens een 1/12C mondstuk.
Welke Stomvi bedoel jij? De Elite of de Master? Ik heb zeer recent kunnen blazen op een Elite Es/D en ik moet zeggen dat ik er niet kapot van was, niet over de klank en ook niet over het aanspreken. Dat terwijl ik zeer te spreken ben over de Master Bes en C.
Wat betreft het gebruik van een piccolo trompet: dat is niet altijd een goed alternatief, vaak is de klank te iel.
Ik sprak onlangs een voormalige beroeps, hij was zeer te spreken over de Schilke Es/D in de lange versie met verwisselbare beker.
Kortom, mijn advies, besteed veel tijd aan een ruime keuze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2003 18:34 

zoals sommige misschien weten, heb ik een B&S Challenger 2. Ik heb totaal geen problemen met de stemming, alles stemt prima met de standaart grepen. En de trompet heeft idd weinig weerstand, zodat je er echt een hele volle toon uit kan halen. Hij gaat misschien wel net iets moeilijker de hoogte in als andere trompetten, maar dan moet je maar wat harder werken / oefenen (zei ik tegen mijzelf toen :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 dec 2003 16:24 

jvanbruggen.

Ik heb idd hetzelfde idee over de stomvi intonatie is vrij lastig en vooral in technische passages is het werkelijk lastig, verder zijn de d en e zeeeeer laag zonder hulpgrepen, terwijl je er op de yamaha er nog op weg komt dit af en toe achterwege te laten. NU heeft de stomvi we het voordeel (nadeel?) dat de kleur iets minder mengt dus het is duidelijker dat er een es trompet in het corps aanwezig is. En in de hoogte boven de d, heeft de stomvi een iets beter (eenvoudiger) bereik en is het iets makkelijker om de klankkleur uit te breiden. Wat wel gezegd moet worden van de stomvi is dat bij forte passages de toon heel snel afbreekt dwz. als je de fis of g een tijdje repeterend speelt of voor lange tijd moet vasthouden hij sterk de neiging heeft naar verloop van tijd gewoon weg te vallen, terwijl je bij de yamaha nog iets aan de toon kunt werken. Maar het penetrante :oops: geluidje heeft ook wel iets?!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2003 23:39 

Ik heb een yamaha klein model es/d trompet. Waarom deze???
heel simpel. Speelt goed in messiah's en oratoria etc.(in d), speelt perfect in een fanfare (in es) speelt perfect voor haydn etc.
Heb al verschillende mensen erop laten spelen zeggen allemaal wat een heerlijk toetertje. en weet je wat vooral een voordeel is bij mijne ieder geval??? De stemming in es en in d is allebei loepzuiver!!!!!!!!!

groeten niels

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur