jeroenransijn schreef:
Kritiek op mijn uitspraak wat betreft het mondstuk vind ik niet erg, ik heb gewoon mijn eigen ervaring hier gepost. Anderen hebben hier (geloof ik 100%) meer ervaring mee en kunnen dit beter uitleggen. Maar dit betekend niet dat mijn studie of andere dingen worden afgekraakt en er wordt gedaan alsof men beter is dan anderen alleen door het feit dat men meer ervaring heeft dan een ander. Ik en anderen zouden er meer aan hebben om dat te ontvangen ipv alleen afgesnouwd te worden( zo komt het over)....
Ik snap nu hoe sommige mensen "discuseren" hier, dus ik ga mij er ook verder niet druk om maken.
Het is natuurlijk niet de bedoeling je van het forum af te jagen, dat moet duidelijk zijn.
Ik vind wel dat je erg hard reageert op de m.i. tamelijk terechte kritiek van De Ronde Van.
Ook in de opmerking over je studie zie ik weinig negatiefs, het is meer een grapje dat je eventueel hooguit flauw zou kunnen noemen. Maar ik denk niet dat het als redelijk nieuw forumlid juist is om De Ronde Van neer te zetten als een kind dat z'n bek moet houden, tenzij daar zeer gegronde redenen voor zouden zijn die ik overigens niet zie.
Over overschakelen op een groter mondstuk: dat zal bijna altijd leiden tot een op het eerste gehoor beter geluid, omdat er simpel meer lip (dus meer vibratie) in het mondstuk zal zijn. Alleen rest dan de vraag of je dat ook aan kan. Eigen ervaring: ivm mijn knokpartij op de cornet kocht ik eens, na kort proberen, een (prachtig vergulde, dat ook) Wick 3 (ik speelde op dat moment op een DW 4B) voor cornet. Dat op mijn Conn 36A geplaatst en EUREKA!!! Wat een sound, er zat werkelijk alles in, es war erreicht.
Dat sprookje duurde 10 minuten, ik heb er nooit meer op gespeeld en heb het geruild voor een trompetmondstuk. Dat het bij jou blijkbaar goed uitpakte kan ook heel goed veroorzaakt zijn door een andere rim, alpha-angle of wat dan ook. De grootte van het mondstuk zou wel eens een mindere (of geen) rol kunnen spelen. (De rim van de "moderne" Bach 7C'tjes vind ik hopeloos).
Discussieren op een forum is goed om je gedachten (over trompet, cornet, flugel, muzikanten enz.) te ordenen en om ze op een adequate wijze te formuleren. Voor dat doel is trompet.nl een goed forum (evenals Trumpetherald waar ik ook wel eens wat doe), beter dan Trompetenforum, Trumpetmaster en Brass-forum bij elkaar.
Verder zou ik als ik jou was mijn taalgebruik en spelling eens kritisch onder de loupe nemen, het rammelt een beetje.