trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 4 bugels best zelfde model?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 06:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: toekomst muziek?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 17:28 

Erik, je overschat me!! :D

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 18:09 

Ik vind de verschillen heel klein, zo ze er al zijn. Het is net als met die verschillende trompetten wat je een tijd geleden gedaan hebt. Des te meer een bewijs dat het vooral de "man behind the gun" is die het verschil maakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 20:41 

He Erik,

Na jouw expiriment lijkt het mij het beste om zoveel mogenlijk verschillende instumenten te combineren, geeft naar mijn idee dan toch een mooiere klankkleur.

8)

Profiel  

Berichttitel: Re: 4 bugels best zelfde model?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 21:18 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik probeer in dit experiment de volgende vraag te beantwoorden:

Dennis van Deudekom schreef:
Als er nieuwe bugels aangeschaft worden is het dan raadzaam om bv 4* Hvl type B3 te kopen of is het raadzaam vanwege de verschillende klankleur bv een B1, B2, B3 en B4 aan te schaffen.

Volgens mij versterken 4 verschillende bugels het geluid meer omdat je een rijkere klankkleur krijgt. Volgens mij hoor je dat effect terug in het 3e chorus. Daarnaast probeer ik te laten horen hoeveel klankverschil het uitmaakt als je een ander instrument bespeeld met hetzelfde mondstuk.

Dat is ook maar wat je in een fanfare horen wil natuurlijk. En hoe elke speler afzonderlijk daar op in gaat, en in opgaat. Dat JIJ in welke sectie dan ook, goed op kan gaan, en ook goed uit kan komen indien nodig, leek me al bij voorbaat iets dat buiten kijf stond. Maar het experiment lijkt me nuttiger als het gewoon gebeurt bij de fanfare in kwestie.
Maar complimenten voor je spelen hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2008 21:51 

Dennis van Deudekom schreef:
Na jouw expiriment lijkt het mij het beste om zoveel mogenlijk verschillende instumenten te combineren, geeft naar mijn idee dan toch een mooiere klankkleur.

Ik dacht dat je in je 1e bijdrage bedoelde of je beter verschillende modellen van Hub kon kopen voor de sectie, of dat het beter is dat iedereen hetzelfde model gaat spelen.

Vandaar dat ik ook zo reageerde zoals ik gereageerd heb en er geen andere merken bij betrokken heb (zoals de bugels van Adams).

Maar zoals ik al vaker gezegd heb heeft mengen meer met andere (menselijke) factoren te maken dan met het materiaal. In de Metropole sectie speelt Jan Oosthof ook op totaal ander materiaal dan Ruud Breuls, en toch mengen ze erg goed.

@ Marnix, dat experimentje van me heeft niets te maken met in welke omgeving je zit. Als je slecht intoneert of stemt (dus niet mengt), klinkt het in een fanfare net zo beroerd als in een bigband. Maar daar ging het me dus ook niet om. Ik wou alleen maar laten horen hoeveel klankverschil je uiteindelijk hoort als je 2 totaal verschillende bugels door 1 en dezelfde persoon laat spelen. En dat die verschillende toeters elkaar complementeren als je ze samen laat spelen. Als ik dezelfde melodie 4x zou overdubben dan wordt het geluid alleen maar minder. Ik heb de laatste weken veel opgenomen en merk dat direct als ik een unisono lijn 5x op dezelfde manier inspeel. Dan krijg je irritante bijgeluiden (fasing).

Je zou hetzelfde resultaat horen als iemand anders met dezelfde opzet dat experiment in een fanfare omgeving zou doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2008 09:29 

wanneer ik het goed begrijp is dat het niet uitmaakt welk model men speelt daar ieder toch z'n eigen klank heeft en wanneer men samen speelt er het toch goed zal mengen.

Om even bij hvl te blijven als voorbeeld (meeste kennen de modellen nu wel).

Of men nu een B1,B2,B3, B4 mengt of 4* een B1, de totale klankkleur hangt af van de verschillende mensen die er op spelen.

Heb ik het goed samengevat zo? 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2008 10:10 

Yep, de verschillende mensen met hun verschillende mondstukken EN hun verschillende toeters.

Het is belangrijker dat je goed naar elkaar luistert, dus goed samenspeelt. Op welk materiaal je dat doet is van minder belang. De grootste problemen met samenspelen zitten altijdl in intonatie, frasering en timing. Niet in dat de 1 een andere toeter heeft als zijn buurman.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2008 10:45 

Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt welk model je bespeelt.
Het mengen hangt uiteraard van de bespeler af, maar het geluid wat deze bespeler produceert is wel degelijk te beinvloeden door een andere bugel te gebruiken.

Mengen betekent niet dat je allemaal hetzelfde geluid hebt, maar voor mij betekent mengen dat de verschillende instrumenten goed samenklinken

Een trompettist van mijn clubje heeft een paar jaar geleden verschillende trompetten uitgeprobeerd. Op de verschillende types produceerde hij ook telkens een andere klank. Het klankverschil tussen verschillende types was de ene keer groter dan de andere keer.
De B1 was bijvoorbeeld veel scherper dan de B4, terwijl het verschil tussen de B4 en B7 veel minder groot was.

Ook maakt het uit in wat voor ruimte je test. We hadden eerst in een kleine ruimte getest en kwamen tot de conclusie dat het de B1 moest worden. Vervolgens gingen we naar onze normale repetitie ruimte en hebben we er daar ook nog even op gespeeld.
Het geluid wat we in de grotere ruimte hoorden was veel anders dan het geluid dat we in de kleine ruimte hoorden, we schrokken gewoon van het geluid.

Dus let bij het testen ook op de ruimte waar je test, dit heeft ook invloed. Je zou de bugels eigenlijk bij een normale repetitie moeten testen, zo kun je de klank goed/eerlijk kunnen vergelijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur