Dennis van Deudekom schreef:
Na jouw expiriment lijkt het mij het beste om zoveel mogenlijk verschillende instumenten te combineren, geeft naar mijn idee dan toch een mooiere klankkleur.
Ik dacht dat je in je 1e bijdrage bedoelde of je beter verschillende modellen van Hub kon kopen voor de sectie, of dat het beter is dat iedereen hetzelfde model gaat spelen.
Vandaar dat ik ook zo reageerde zoals ik gereageerd heb en er geen andere merken bij betrokken heb (zoals de bugels van Adams).
Maar zoals ik al vaker gezegd heb heeft mengen meer met andere (menselijke) factoren te maken dan met het materiaal. In de Metropole sectie speelt Jan Oosthof ook op totaal ander materiaal dan Ruud Breuls, en toch mengen ze erg goed.
@ Marnix, dat experimentje van me heeft niets te maken met in welke omgeving je zit. Als je slecht intoneert of stemt (dus niet mengt), klinkt het in een fanfare net zo beroerd als in een bigband. Maar daar ging het me dus ook niet om. Ik wou alleen maar laten horen hoeveel klankverschil je uiteindelijk hoort als je 2 totaal verschillende bugels door 1 en dezelfde persoon laat spelen. En dat die verschillende toeters elkaar complementeren als je ze samen laat spelen. Als ik dezelfde melodie 4x zou overdubben dan wordt het geluid alleen maar minder. Ik heb de laatste weken veel opgenomen en merk dat direct als ik een unisono lijn 5x op dezelfde manier inspeel. Dan krijg je irritante bijgeluiden (fasing).
Je zou hetzelfde resultaat horen als iemand anders met dezelfde opzet dat experiment in een fanfare omgeving zou doen.