Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
Trompedro
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 19 okt 2012 10:49 |
|
|
Marnix, Oh ja, natuurlijk ... als je het zo bekijkt ... helemaal waar 
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
pascaldenijs@me.com
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 19 okt 2012 12:03 |
|
|
Ik denk dat ik op de 7c zal blijven spelen en als ik dan over een aantal maanden nog steeds merk dat de 1,5 C makkelijker blaast dan kan ik evt. overstappen. Maar mijn 'leraar' heeft mij geadviseerd om pas na een half jaar naar dat soort dingen echt om te kijken, want als je ermee begint blijf je bezig  . Als jullie willen doorgaan met deze discussie erg graag, vind het erg interessant aangezien ik altijd overal een gedachte achter wil persoonlijk. En over mondstukken in die zin minder te vinden is op het web en deze discussies tussen de in mijn ogen 'veel-weters' erg veel informatie en invalshoeken opleveren vindt ik het erg leuk om te lezen. Als iemand nog een schitterende advertentie vindt mag deze ook gepost worden natuurlijk! leuk al die reacties!
_________________ yamaha 6335
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
delano
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 23 okt 2012 17:33 |
|
Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33 Berichten: 2144 Woonplaats: Utrecht
|
Persoonlijk mag ik de recht-voor-zijn-raap benadering van Marnix wel. Of de afmetingen ve mondstuk er niet toe doen weet ik niet, voor mij is dat anders. Jens Lindeman heeft daar wel iets aardigs over gezegd: http://www.trumpetmaster.com/vb/f134/je ... 65691.htmlWat ik eerder in deze thread gezegd heb over het mogelijk verdoezelen van tekortkomingen e.d. wordt door Jens L. in dit artikel van een soort theoretische bodem voorzien: Allen Vizzutti and I have discussed this often over the years and the simple fact is this, in order to play efficently you must be in the sweet spot of a mouthpiece. A large mouthpiece has a bigger sweet spot and, as with oversized tennis racquets and golf clubs, it helps compensate for our very human ability to miss the centre of the note more often than not. To accomplish the same goal on a smaller mouthpiece you MUST be more efficient or it will back up on you. I describe backing up as basically trying to overpower the sweet spot.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 23 okt 2012 18:50 |
|
 |
| Moderator |
|
|
Tja, meneer Vizzutti en meneer Lindeman zouden hun tips eens aan een aantal van de verenigingen moeten geven waar ik lesgeef. Ik denk dat beide heren lachend worden weggestuurd.
los van het financiele aspect: de praktijk geeft ze ook ongelijk.
Dat wil inderdaad niet zeggen dat in veel gevallen een kleiner mondstuk niet idealer zou zijn. Maar ja, we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 23 okt 2012 18:55 |
|
|
|
Toch is dat niet de hele waarheid, Delano. Bij een groter mondstuk trilt gewoon meer lip. Een dieper mondstuk klinkt warmer, soit!
Allen en Jens zijn fantastische virtuozen, maar hun klank is absoluut niet mijn smaak. Dat komt volgens mij ook gewoon omdat ze het efficiënte spelen tot het allerbelangrijkste hebben verkozen en daar hun materiaal op hebben gebaseerd. Geef mijn maar de romige sound van mijn GR67LX, die beleving en muzikale sound krijg ik niet op een efficiënt mondstuk zoals Jens en Allen het promoten, en naar mijn mening lukt het hun ook niet.
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
marnix
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 23 okt 2012 19:19 |
|
 |
| Moderator |
|
|
En daar slaat roel weer een spijker op de kop...
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Roel
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 23 okt 2012 22:16 |
|
|
|
Thanks Marnix, maar jij zei het eigenlijk ook al, maar je postte toen ik nog aan het typen was (ik typ langzaam) en daarna had ik geen tijd meer om het met je eens te zijn.
Ik zeg altijd maar: ieder speelt het best op het mondstuk waar hij het best op speelt. (Confucius geloof ik) En of dat nou een Bach 1X of een Schilke 6A4a is maakt eigenlijk niet zo veel uit. Wat je ook speelt, er zullen altijd mensen naast je staan die beweren dat het te groot, klein, diep, ondiep, rood, groen, koud of warm is wat je doet. Ik klink, speel, musiceer en vertel mijn verhaal het liefst en best op een volgens Allen en Jens véél te groot mondstuk. Ik vind dat hun probleem, niet het mijne.
Ik heb zelfs een tijdje lead gespeeld op een Monette B2L (dus niet de BL2) en daarna op een GR67Z*, dat is ongeveer Bach 1E. Klonk prima, speelde heerlijk, maar op de lange duur kwam er wat veel lip tegen de bodem van het mondstuk aan (bottoming out) dus maar een maatje kleiner gegaan. Ik heb zo'n beetje alles wat in de door Jens en Allen bejubelde grootte gemaakt wordt geprobeerd, maar het werkte allemaal voor geen meter omdat het nergens naar klonk. En dat is toch een minimale vereiste voor me: het moet wel ergens naar klinken, ook als ik hoog speel.
Ik hou niet van het soort stellingnames zoals de heren het doen. Ze ageren tegen het ook belachelijke "groter is beter"-dogma, maar doen in hun enthousiasme eigenlijk hetzelfde: een maat propageren. Weliswaar niet meer de grootste maat, maar toch zeker zo verkeerd om te propageren.
Dus: Allen en Jens: Zwijgen en iedereen gewoon op zijn of haar ideale mondstukje laten spelen, oké?
_________________ http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
joostv
|
Berichttitel: Re: Trompet kopen Geplaatst: 24 okt 2012 08:00 |
|
Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34 Berichten: 607 Woonplaats: Roosendaal
|
pascaldenijs@me.com schreef: Dankjewel allemaal! Ja frans heeft een erg fijne winkel, ik laat al mijn saxen daar altijd maken. Super service, wel staat hij erom bekend redelijk duur te zijn met occasions. En het zilver is i.v.m. eisen inderdaad echt een pre, de staat hoeft echter niet SUPER te zijn. Ik zie wel wat het brengt maar ik moet wel zeggen dat als ik voor 500 de yamaha 4 series tweedehands koop, ik toch liever toch nog wat bijleg en een nieuwe zou kopen op thomann.de voor 685...  Duur met occasions?? Dat heb ik nog nooit gehoord... Hij vraagt voor een toeter wat ie waard is vind ik... Ik ken zaken in de buurt boz/rdaal die flink duurder zijn. Ik vind het eerlijk gezegd wel prijs kwaliteit... Van wie heb je dat gehoord?
_________________ Trompet: Oiram light www.joostverbraak.com
|
|
| Omhoog |
|
 |