broek76 schreef:
ik heb ook een yamaha bugel thuis staan maar dan een ander type,ik krijg de ventielen maar niet goed aan het lopen.zelf speel ik maar 1 keer per week op het ding dus zou het daar aan kunnen liggen maar ik hoor ook klachten van collega's met hetzelfde probleem dus daar zou je rekening mee kunnen houden.(de klank van mijn bugel is trouwens wel erg mooi)
Bij ons in de fanfare hebben ze net hetzelfde probleem. Het eerste ventiel is onberekenbaar. Toen ik 4 jaar geleden terugkeerde in de fanfare kreeg ik er het goedkoopste model Yamaha te leen van de dirigent (zonder triggers). De andere bugels speelden op een duurder model Yamaha met trigger op 3. Dat eerste ventiel blijft ons problemen geven zowel op deze die ik toen had als op die andere Yam's.
Ik heb me ondertussen anderhalf jaar geleden zelf een Bach 183 gekocht en het heeft mij toch een dik jaar hard werken gekost eer ik met hetzelfde gemak er op kon spelen, maar van de warmere klank die ik nu heb op die Bach krijg ik enorm veel speelplezier terug. En nog nooit ventielproblemen gehad ...
Ik heb wel van een Jazz-trompettist gehoord dat Bach zijn 'minderwaardige' instrumenten naar Europa verscheept en dat de beste voor de Amerikaanse markt voorbehouden blijven. (Die trompettist speelt op Yamaha, trouwens ... ) Weet iemand meer hierover? ('t Is niet mijn bedoeling om tegen Bach te stoken, ik ben er zelf HEEL tevreden over ... maar behalve wat oude Persy's, een Mahillon, een Tsjechische Ernst Lidl en de vorige Yamaha kan ik niet echt vergelijken ... Mijn ervaring met "deftige" merken is kennelijk beperkt ...)