trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eclipse
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2004 22:52 

Al zou dat willen dan kan ik het nog niet. De nieuwe moet terug, ik zal zelf ook op de produktie-exemplren moeten wachten (dus dat kan wel eens maanden gaan duren :cry: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 00:59 
Moderator

Han schreef:
marnix schreef:
Puur uit interesse Han? wat zijn bij jouw olds de minpuntjes?

Zoals ik hierboven al aangaf:
- intonatie van bepaalde tonen (dus zeker niet vals in een bepaald bereik, met dit grote mondstuk in de laagte mooi vol en rond, in de hoogte als je wil bij harder blazen wel een goede 'open-up) die ik overigens wel automatisch compenseer maar na een instrumentwissel voor langere tijd (onlangse onknapbeurt, of wanneer ik weer een tijd meer piccolo speel) kost me dat weer enige tijd (hetgeen ook wat over de andere instrumenten kan zeggen)

- belangrijkste is het niet gelijkmatig aanspreken van tonen in het voor mij extreem hoge bereik zoals in mijn vorige post aangegeven (als ik probeer op te hogen van d naar e blijft het steken op d of ik schiet er overheen) en dat kan ik nagenoeg niet compenseren met een andere mondstuk (ook niet met een waar je veel makkelijker hoog mee speelt).
Ook een normale g boven op de balk spreekt in een gebonden loopje (zeker vanaf e) moeilijk aan.

- het minpuntje wb toon is eigenlijk geen minpuntje: het is een prima allround geluid (rond, redelijk warm) waarmee ik diverse soorten jazz (swing, bigband voor zover ik dat met cd's wel eens meespeel, bebop, oude stijl) kan spelen, alsook klassiek, maar mn voor het meer moderne kleine bezetting jazzwerk wil ik een wat meer een donker geluid (een kruising tussen Vloeimans en Marsalis lijkt me wel wat, al zal dat wel niet helemaal haalbaar zijn; het Miles Davis geluid uit zijn GIl Evans periode benader ik al heel aardig; ik heb een mooie ronde toon denk ik, ook als ik zacht speel, doch ik wil een iets meer 'zacht schuivend geluid'. Je moet strevingen blijven hebben nietwaar?.

- ventielen lopen fantastich en zijn nog aardig sluitend; verticale alignement doe ik zelf, was na de onlangse opknapbeurt niet optimaal.

Heb je ook zo'n oud ding? Wat zijn jouw ervaringen ermee?

Ik ben in het bezit van een olds recording 1966, en mijn ervaringen zijn dat je in het begin heel erg moet wennen aan het instrument, en sinds dat moment wilde ik nooit meer een andere trompet. Ik ben eraan gewend, en die trompet reageert heel flexibel op al mijn input. ( zoals je zei: allround ). De stemmingsproblemen die jij omschrijft en het raar aanspreken van bepaalde noten ben ik nog nooit tegen gekomen bij mijn trompet, behalve in het begin, toen geen enkele noot goed aansprak :wink: .

Maar de zaken die jij omschrijft herken ik in iemand die ook een olds recording heeft, maar dan met een nikkelzilveren leadpijp ipv een messing zoals die van mij. Heb jij toevallig ook een nikkelzilveren leadpijp??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 09:16 

Citaat:
ik hoor een hele speciale aanbieding aankomen ....

Citaat:
Al zou dat willen dan kan ik het nog niet. De nieuwe moet terug, ik zal zelf ook op de produktie-exemplren moeten wachten (dus dat kan wel eens maanden gaan duren

ik heb mss niet veel gaven..... maar geduld is er 1 van :D :lol: :lol: :wink:

Profiel  

Berichttitel: eclipse
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 09:20 

Ik dacht dat dit onderwerp over eclipse ging?!!!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 10:21 

Hans schreef:
Aan een reversed leadpijp hecht ik totaal geen waarde. Immers, hoe een trompet speelt is van ontzettend veel verschillende factoren afhankelijk. En of de leadpijp nou binnendoor of buitenom gaat maakt daar maar zo'n klein onderdeeltje van uit dat het verschil alleen maar te merken kan zijn als je twee exact dezelfde instrumenten, de een met reversed pijp en de ander niet, direct na elkaar bespeelt (en dan moet het ook nog dezelfde boring zijn en beiden gelakt of verzilverd o.i.d.). Het enige merk waarmee dat kan is Bach, die biedt de keuze maar aangezien twee dezelfde Bachs al niet hetzelfde spelen is dat ook niet meer te beoordelen.

Als je aan een reversed leadpijp geen waarde hecht, dan hecht je aan alle onderdelen van een trompet geen waarde. Elk onderdeeltje van de trompet beinvloed de klank of speelwijze, dus ook een reversed leadpijp. Als de bouwer denkt dat zijn model daar beter door speelt (minder weerstand) dan heeft een reversed leadpijp natuurlijk wel waarde voor dat model.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar je kunt dat volgens mij niet zo zeggen.

Terug naar Eclipse, welk merk heeft dan al eerder zo'n soort stembuis gebruikt ?

Aangezien ik een paar keer erg gedetaileerde antwoorden op mijn vragen heb gekregen over bijvoorbeeld mat vergulden etc. en goede kritieken van prof. trompettisten die ik hoog acht denk ik wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze proberen het ontwerp van de trompet in ieder geval weer een beetje leven in te blazen na alle Monette klonen van de laatste tijd.

Ik vind het in ieder geval erg interessant om ze eens uit te proberen als Pfeiifer ze binnen heeft... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 10:35 
Moderator

erikveldkamp schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar je kunt dat volgens mij niet zo zeggen.

Terug naar Eclipse, welk merk heeft dan al eerder zo'n soort stembuis gebruikt ?

stomvi, ik geloof de master of de elite serie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 10:59 

Die hebben niet zo'n stembuis in de bocht van de beker. De meeste merken hebben een verstelbare beker bij het 1e ventiel maar niet een losse stembuis in de bocht van de beker. Daarnaast hebben de Eclipse trompetten geen normale stembuis meer om minder weerstand te krijgen.

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2004 11:12 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Die hebben niet zo'n stembuis in de bocht van de beker. De meeste merken hebben een verstelbare beker bij het 1e ventiel maar niet een losse stembuis in de bocht van de beker. Daarnaast hebben de Eclipse trompetten geen normale stembuis meer om minder weerstand te krijgen.

Afbeelding

Jawel hoor, zoek maar eens op de web site van Stomvi, die hebben zeker weten wel een stembocht in de beker...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur