Theo van Kampen schreef:
Ruli schreef:
De enige oplossing voor het 150 manuren-geschil, want dat is het vlgs mij, is dat een van ons met een stopwatch naar Portland moet om de tijd te meten hoeveel uren daadwerkelijk aan EEn enkel instrument wordt besteed. Doet Dave het in de helft van de tijd dan is ie in mijn ogen ook een oplichter die dingen zegt die onwaar zijn. Intussen geef ik Dave het voordeel van "de twijfel", ik heb overigens nog geen reden te twijfelen aan zijn prijsopgaaf.
Ruli, wat een brilliant idee!!
Alleen zegt 't niet zo veel, of juist weer wel: Ik zal een voorbeeldje geven.
In het vakwezen worden alle activiteiten gekoppeld aan een bepaalde hoeveeleid minuten die je daarvoor mag schrijven: Als ik een wiel moet vlechten dan 'staat' daar volgens de BOVAG 45 minuten voor. Dat ik 't in krap een halfuurtje red is mooi meegenomen voor de baas want we schrijven gewoon die 45 minuten, .
Ik zou het als baas ook fantastisch vinden wanneer mijn werkenemers meer konden in minder tijd. Maar als klant kijk ik daar toch weer anders tegenaan. Ik zou zeggen tegen zo'n fietsenmaker: "Neem er maar de tijd voor, ik heb geen haast, als het maar goed zit en je de beste spaken gebruikt die er te krijgen zijn, want ik wil er een tijdje op vooruit kunnen en ik heb soms een zware vracht op mijn dragers!".
Ik hoop dan als klant dat ie er daadwerkelijk de tijd voor neemt en niet twee wielen(correct) inelkaar vlecht in de tijd van een. Als deze vlechter gewoon de uurtjes in rekening brengt die ik wens terwijl ie ze niet heeft gemaakt vindt ik hem een oplichter, terwijl ie toch een kwalitatief goed wiel heeft afgeleverd. Mijn vertrouwen wordt dan geschonden.
Theo van Kampen schreef:
Twee gasten hier op 't forum -die zeer korte lijntjes met trompetbouwers hebben- zeggen dat hun bronnen tussen de 30 en 40 uur nodig hebben om een trompet te bouwen. Deze bouwers kloppen zelf hun bekers maar construeeren niet het ventielblok, dat laten zij elders maken. De prijzen van hun producten zitten tussen de 2 en de 3 duizend euro.afhankelijk van de afwerking van de trompetten: raw brass, gelakt, verzilverd, palladium of verguld.
Als je op de site van Hans de prijslijsten van andere fabrikanten bestudeerd zie je dat de prijzen elkaar niet veel ontlopen. .
...voor de volledigheid, Dave maakt al zijn instrumenten "from scratch" en een tegelijk(zegt ie) dus ook het complete ventielblok en zelfs de waterkleppen zoals je op het laatste videootje kon zien.
Hoe die andere bouwers hun bekers kloppen kan mij niet zoveel schelen, wat ik zie op andere videootjes is dat ze een hele stapel bekers achterelkaar maken, dan achtermekaar de hele zooi buigen, en achterelkaar de boel inelkaarsolderen...
Deze werkwijze is veel economischer dan steeds een heel instrument inelkaar zetten alvorens aan het instrument van de volgende klant te beginnen.
Dit is volgens Dave de werkwijze van Monette, en als ik een zwaar instrument wil spelen en ook nog eens het Pichcenter-verhaal serieus neem dan kan ik op dit moment niet anders dan een Monette aanschaffen.
Theo van Kampen schreef:
... Ik ben blij voor jou dat je happy bent met je Monette en hoop dat dat altijd zo zal blijven.
Dank je, dat hoop ik ook.