Jaws schreef:
Wat zijn eigenljk de kenmerken van de B5 en het Findley model. Deze lijken toch veel op elkaar?
Als ik nl de kenmerken van de B5 bekijk lijkt me dat niet echt een lead trompet, hij schijnt nl groter aan te voelen...?.
Mijn ervaring is dat het Findley model en de B5 allebei nogal veel weerstand hebben, dus wat mij betreft voelen ze zeker niet groot aan. In bepaalde mate staat dat garant voor meer zekerheid in de hoogte, maar ik vind (bij mezelf) een B2 of B7 mooier klinken. De klank van mijn B7 is ook makkelijker te vormen dan een B5 of CF. Het antwoord op je vraag wat het verschil is tussen een B5 en een CF moet ik je helaas nog schuldig blijven, ik vind in ieder geval de CF wel iets lekkerder spelen dan de B5.
Robert66 schreef:
Findley had eerst een B5 (heb ik nog op mogen spelen toen deze klaar lag voor verzending).
Volgens mij is het 'model' Finldey een aangepaste B5 voor Chuck Findley, en geen specifiek model wat verkocht wordt (vooralsnog)
maar je zult best het model Findley bij Hub kunnen bestellen, er zal waarschijnlijk dan B5 op staan.
Model Chuck Findley is een model op zich, en er staat Chuck Findley op, en niet B5. Hub had er gisteren, voor Nico Schepers die met twee collega's kwam testen, ik meen 3 klaarliggen, alsmede een model B1, B2, B3, B41 (geen idee wat dat voor iets was), een B6, een B7, een B8 (staat ook niet op de site, vind ik de warmst kliinkende Van Laar) in roodvergulde finish, en twee Oirams. Een 70 jaar oude collega van Nico (ik ben zijn naam even kwijt) speelde op een Oiram wat hoge noten (en dan bedoel ik echt hoge, goed klinkende noten), en het klonk zeker niet alsof een Oiram niet voor lead geschikt zou zijn.
Mijn persoonlijke voorkeur zou nu naar de B8 uitgaan, wat ik de mooist klinkende Van Laar vind, erg lijkend op mijn eigen B7.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL