[list=]
[/list]
Kijk, Zo ziet een King Super 20 'made in Germany' eruit. Alleen dan heet ie Julius Keilwerth model Toneking de Luxe.
Hoe oud dit instrument is weet ik niet, ik schat ergens midden jaren 60. 't serienummer is 13898 dus wie het weet mag het zeggen!
Het is een bijna 100% copie, zelfs het binnenwerk van de ventielen is gelijk, alleen is de boring van dit instrument veel kleiner en heeft de Keilwerth geen slide stop op de derde pomp en heeft de pinkhaak een andere vorm.
Tevens is de diameter van de beker van de Toneking kleiner en heeft de Toneking een aangesoldeerde rand om de beker heen, dit om het geluid toch wat extra body mee te geven. Let ook even op de prachtige gravering op de beker!
Een prachtig gebouwd instrument, géén red rot -uiteraard, 't is geen Schenkelaars

- allen kan ik er helemaal niks mee; wellicht ben ik het niet gewend om op instrumenten te spelen die zo'n bizar kleine boring hebben.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers van dit forum die zo'n instrument bezitten.